Zakenreizigers zitten vooral veel te wachten
Op zakenreis zitten Europese managers bijna de helft van de tijd te wachten, op hun hotelkamer of op de luchthaven.
Italianen spenderen zo’n 400 uur per jaar aan in de rij staan. In geld omgezet, betekent dat dat er jaarlijks zo’n 40 miljard euro aan tijd verspild wordt. Rijke Italianen huren al jaren mensen in om in hun plaats aan te schuiven om rekeningen te betalen, pakjes te verzenden of om zich om dagdagelijkse administratieve beslommeringen en bureaucratie te bekommeren.
Giovanni Cafaro zorgt er nu voor dat die luxe niet alleen meer voor rijke mensen is weggelegd en maakt zijn persoonlijke aanschuifdiensten nu ook toegankelijk voor de gemiddelde Italiaan die geen zin heeft om uren in een rij te staan wachten.
Hij kwam 2 jaar geleden, toen hij net werkloos was geworden, met het idee toen hij zelf in een rij stond aan te schuiven om een rekening te betalen. Giovanni zag potentieel om de trage werking van de logge Italiaanse bureaucratie in financieel in zijn voordeel te doen werken en ging meteen aan de slag. Hij deelde flyers uit waarop hij zijn diensten adverteerde en vond meteen geïnteresseerden die hun aanschuifmiserie wel wilden uitbesteden, zodat zij hun tijd nuttiger konden spenderen. Onder zijn klanten bevonden zich ook heel wat bedrijven die hun werknemers liever met productievere dingen bezig zagen dan uren aan te schuiven. En zo creëerde Giovanni Cafaro dus zijn nieuwe job: Codista (aanschuiver).
Hij doet dit verder niet alleen. Nee, doordat zoveel Italianen gretig zijn om hun wachttijden uit te besteden, merkte Cafaro ook dat er ruimte was voor meer codista’s. Hij liet dus een eigen gestandaardiseerd contract opstellen met alle legale voorwaarden, zodat er geen misbruik wordt gemaakt van codista’s en zodat de mensen die hen inhuren legaal in orde zijn. In het contract staat hoeveel de codista’s minstens moeten worden betaald (bruto 10 euro/uur) en een verzekering in geval van ongelukken. Hij geeft zelf nog een 5 uur durende cursus aan beginners (via Skype) om hen te informeren over alle soorten lokale en centrale departementen van de overheid en alle documenten, handtekeningen en extra kosten waar rekening mee moet gehouden worden. De truc is om goed voorbereid te zijn, zodat je zeker niet twee of drie keer voor hetzelfde probleem moet aanschuiven.
Ziet de overheid zelf dan het probleem van de lange wachttijden niet? Jawel, een tijd terug liep er zelfs een campagne om meer mensen aan te zetten om online overheidsdiensten te raadplegen en met behulp van een identificatienummer online transacties te doen. Maar Italië bengelt beneden aan de statistieken als het aankomt op non-cash transacties in Europa. Mensen zijn wantrouwig en staan weigerachtig tegenover transacties met een krediet- of debetkaart. Cashbetalingen zijn en blijven het populairst. Wat ook verklaart waarom Italië één van de grootste schaduweconomieën van Europa heeft.
Ironisch genoeg werkt Giovanni Cafaro de moeizame bureaucratie zelf een beetje mee in de hand met zijn standaardcontracten. Hoe goed bedoeld ze ook zijn. Het inhuren van een codista brengt heel wat papierwerk en extra kosten met zich mee, al wil je er maar eentje huren voor een uurtje. Maar dat maakt zijn diensten uiteraard niet minder populair, integendeel er is nu meer nood aan.
Time is money, letterlijk in dit geval.
(sjv) – Bron: The Economist
11 april 2016Italianen spenderen zo’n 400 uur per jaar aan in de rij staan. In geld omgezet, betekent dat dat er jaarlijks zo’n 40 miljard euro aan tijd verspild wordt. Rijke Italianen huren al jaren mensen in om in hun plaats aan te schuiven om rekeningen te betalen, pakjes te verzenden of om zich om dagdagelijkse administratieve beslommeringen en bureaucratie te bekommeren.
Giovanni Cafaro zorgt er nu voor dat die luxe niet alleen meer voor rijke mensen is weggelegd en maakt zijn persoonlijke aanschuifdiensten nu ook toegankelijk voor de gemiddelde Italiaan die geen zin heeft om uren in een rij te staan wachten.
Hij kwam 2 jaar geleden, toen hij net werkloos was geworden, met het idee toen hij zelf in een rij stond aan te schuiven om een rekening te betalen. Giovanni zag potentieel om de trage werking van de logge Italiaanse bureaucratie in financieel in zijn voordeel te doen werken en ging meteen aan de slag. Hij deelde flyers uit waarop hij zijn diensten adverteerde en vond meteen geïnteresseerden die hun aanschuifmiserie wel wilden uitbesteden, zodat zij hun tijd nuttiger konden spenderen. Onder zijn klanten bevonden zich ook heel wat bedrijven die hun werknemers liever met productievere dingen bezig zagen dan uren aan te schuiven. En zo creëerde Giovanni Cafaro dus zijn nieuwe job: Codista (aanschuiver).
Hij doet dit verder niet alleen. Nee, doordat zoveel Italianen gretig zijn om hun wachttijden uit te besteden, merkte Cafaro ook dat er ruimte was voor meer codista’s. Hij liet dus een eigen gestandaardiseerd contract opstellen met alle legale voorwaarden, zodat er geen misbruik wordt gemaakt van codista’s en zodat de mensen die hen inhuren legaal in orde zijn. In het contract staat hoeveel de codista’s minstens moeten worden betaald (bruto 10 euro/uur) en een verzekering in geval van ongelukken. Hij geeft zelf nog een 5 uur durende cursus aan beginners (via Skype) om hen te informeren over alle soorten lokale en centrale departementen van de overheid en alle documenten, handtekeningen en extra kosten waar rekening mee moet gehouden worden. De truc is om goed voorbereid te zijn, zodat je zeker niet twee of drie keer voor hetzelfde probleem moet aanschuiven.
Ziet de overheid zelf dan het probleem van de lange wachttijden niet? Jawel, een tijd terug liep er zelfs een campagne om meer mensen aan te zetten om online overheidsdiensten te raadplegen en met behulp van een identificatienummer online transacties te doen. Maar Italië bengelt beneden aan de statistieken als het aankomt op non-cash transacties in Europa. Mensen zijn wantrouwig en staan weigerachtig tegenover transacties met een krediet- of debetkaart. Cashbetalingen zijn en blijven het populairst. Wat ook verklaart waarom Italië één van de grootste schaduweconomieën van Europa heeft.
Ironisch genoeg werkt Giovanni Cafaro de moeizame bureaucratie zelf een beetje mee in de hand met zijn standaardcontracten. Hoe goed bedoeld ze ook zijn. Het inhuren van een codista brengt heel wat papierwerk en extra kosten met zich mee, al wil je er maar eentje huren voor een uurtje. Maar dat maakt zijn diensten uiteraard niet minder populair, integendeel er is nu meer nood aan.
Time is money, letterlijk in dit geval.
(sjv) – Bron: The Economist
11 april 2016Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Op zakenreis zitten Europese managers bijna de helft van de tijd te wachten, op hun hotelkamer of op de luchthaven.
Goed doordacht een eigen zaak opstarten, loont. Bijna 70% van de starters in ons land overleeft de eerste 5 jaar, zelfs zonder gat in de markt!
Werken op kantoor is iedere dag weer een race tegen de klok. Daarbij komt nog eens dat er allerlei tijdverspillers op de loer liggen ... Hoe pak je die aan?
Uit een rapport blijkt dat Amerikanen in de loop van hun leven 43 dagen aan de telefoon spenderen, wachtend op hun gesprekspartner.
Sommige (bizarre) jobs komen enkel voor in specifieke landen. Een overzicht van 10 beroepen die je niet meteen in België zal terugvinden!
Zit je (bijna) elke dag minstens een half uur op de trein of tram? Om de tijd te doden zijn er heel wat interessante gadgets...
Ondanks pogingen om het bestaan van typische vrouwen- en mannenberoepen te doorbreken, blijven er opmerkelijke verschillen bestaan...
Ben je jarig? Dan ben je ongetwijfeld op zoek naar de perfecte traktatie voor op het werk. Voor je alles uit de kast haalt, lees even deze do’s en don’ts!
Zowel januari als februari zijn topmaanden als het om solliciteren gaat. Maar vooral na het weekend en na vakanties sturen we onze cv door voor die nieuwe job.
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Werken op kantoor is iedere dag weer een race tegen de klok. Daarbij komt nog eens dat er allerlei tijdverspillers op de loer liggen ... Hoe pak je die aan?
Goed doordacht een eigen zaak opstarten, loont. Bijna 70% van de starters in ons land overleeft de eerste 5 jaar, zelfs zonder gat in de markt!
Uit een rapport blijkt dat Amerikanen in de loop van hun leven 43 dagen aan de telefoon spenderen, wachtend op hun gesprekspartner.
Sommige (bizarre) jobs komen enkel voor in specifieke landen. Een overzicht van 10 beroepen die je niet meteen in België zal terugvinden!
Op zakenreis zitten Europese managers bijna de helft van de tijd te wachten, op hun hotelkamer of op de luchthaven.
Als de financieel verantwoordelijke van een bedrijf zou mogen kiezen, dan stuurt hij de vrouwelijke collega’s op zakenreis.
Voor alle goede aspecten die er verbonden zijn aan koffie, zijn er ook nadelen. 5 signalen dat je te veel koffie aan het drinken bent.
Belgische millennials zijn ervan overtuigd dat ze het slechter zullen hebben dan hun ouders. Al hebben ze sinds de COVID-19-pandemie minder stress...
De Bouwunie en Confederatie Bouw starten met een campagne om het beroep van schilder-decorateur in de verf te zetten.