Welke havenjob past bij jouw profiel? 5 vragen aan 5 havenwerkgevers
Het Antwerpse havengebied is goed voor 60.000 arbeidsplaatsen. Toch zijn dat (vaak) niet de stoere jobs waaraan je zou denken.
Na zijn studie elektrische installatietechnieken, leerde Stefan Verduijn NMBS als werkgever kennen tijdens een jobday. “Ik kwam meteen in aanmerking voor een job, maar als bijna 18-jarige was ik net te jong om te mogen starten”, vertelt hij.
“Drie maand later kon ik fulltime aan de slag in de ploeg van de T77, een moderne dieselhydraulische rangeerlocomotief van het merk Vossloh die rijdt voor NMBS Technics maar ook voor Lineas en Infrabel. Wij zijn de belangrijkste werkplaats voor de T77: in België rijden er 170. Daarvan onderhouden wij het grootste deel.”
Intussen werkt Stefan al zes jaar in de tractiewerkplaats. “In ons team voelde ik me snel thuis, maar voor je de machine door en door kent, ben je toch een jaar verder. Lopen je herstellingen heel vlot, dan mag je mee in de depannageploeg. Daar ben ik een tweetal jaar geleden gestart. Een probleem probeer je eerst vanop afstand te verhelpen. Lukt dat niet, dan rij je met een dienstauto naar de locatie waar de T77 in panne staat. Je krijgt sowieso een tablet en gsm mee.”
Hoe ervaart Stefan NMBS als werkgever? “In de eerste plaats: het werk vind ik geweldig”, vertelt Stefan Verduijn enthousiast. “De afwisseling onderhoud en herstelling is tof én ik heb enorm veel bijgeleerd on the job. Hoe stel je een pneumatische rem en een dieselmotor af? Dat zat niet in mijn opleiding als elektrotechnieker. Als depanneur trek je ook daarin je plan. Je hebt een stevige verantwoordelijkheid. Bovendien heb je heel wat voordelen, ook als starter.”
Een tractiewerkplaats is een schone en veilige werkomgeving. “Je leest vooral data uit en checkt de fouten, om op basis daarvan de oplossing te vinden. Het is teamwerk: ik heb 20 collega’s, verdeeld over een revisieteam en een onderhoudsteam. Revisie haalt de locomotieven uit elkaar: dieselmotor, transmissie, bougies, stuurposten, wielen. In bepaalde gevallen worden de wielen, motor en stuurpost compleet vervangen en de locomotief opnieuw gespoten zodat hij er volledig nieuw uitziet. Onderhoud focust op de buitendienst, onderhoud en herstellingen.”
Stefan werkt vaak overdag. “Van 7 tot 16 uur”, beaamt hij. “Alleen voor depannages werken we in ploegen. Ik kom met de fiets naar het werk. Op de Noorderlaan liggen er prima fietspaden. Ik denk dat één derde van de collega’s met de trein en de fiets komt werken. Er is ook een rechtstreekse treinverbinding.”
Technische beroepen in de haven trekken meestal mannen aan. “Ook in ons team zitten geen vrouwelijke collega’s. Toch zijn vrouwen zéér welkom in onze technische jobs. We hebben ook alle tools in huis die de job fysiek niet te zwaar maken.”
En de toekomst voor Stefan? “Op dit moment ben ik supertevreden”, glimlacht hij. “Doorgroeimogelijkheden zijn er natuurlijk wel: zo kan ik bijvoorbeeld nog eerste technicus worden op het niveau van bachelor. Je krijgt dan ook meer verantwoordelijkheid, al betekent dat niet dat je boven de rest van het team gaat staan. In onze teams is er weinig hiërarchie. Iedereen voelt zich even verantwoordelijk. Werk is verzekerd in de toekomst, want de T77 is toe aan zijn tweede revisie. Dat type blijft nog wel even in roulatie. Fijn, want we hebben er een enorme ervaring in opgebouwd.”
Lees ook: Welke havenjob past bij jouw profiel? 5 vragen aan 5 havenwerkgevers
(William Visterin) - Foto: Koen Bauters
3 november 2020Het Antwerpse havengebied is goed voor 60.000 arbeidsplaatsen. Toch zijn dat (vaak) niet de stoere jobs waaraan je zou denken.
In de haven vind je veel variatie in werk. Industriële dienstverlener ERIKS is groothandel en producent van industriële componenten. Karolien en Jens werken er...
We vroegen aan Alban Sekiraca (29) uit Machelen wat zijn job inhoudt en hoeveel hij verdient ...
Voor een doorsnee ingenieur lijkt NMBS misschien niet altijd de eerste keuze. “Onterecht”, oppert burgerlijk ingenieur Johan Dedecker. Hij getuigt ...
Van jongs af aan hebben ze iets met techniek. Noem het maar een fascinatie waaraan ze niet konden weerstaan. Waar hen dat bracht?
Ook in de (chemische) industrie biedt de digitalisering nieuwe uitdagingen. Bij BASF in de haven van Antwerpen speuren ze naar technisch knappe koppen...
De haven heeft als werkplek al net zoveel variatie in huis als ‘t stad. Yannick Herrebaut (31) - Cyber Resilience Manager bij Port of Antwerp - getuigt...
Wie regelmatig de trein neemt, kan er niet naast kijken. Sinds enkele maanden zijn veel Desiro-treinen uitgerust met nieuwe informatieschermen, een project van hun technici zelf.
Heb je net je diploma verzilverd of verruil je de schoolbanken voor het ‘echte leven’ op de arbeidsmarkt? Hoeveel zal je dan verdienen?