'Beleving' op de winkelvloer moet klanten overtuigen

Wie vroeger naar de winkel ging voor een broek en die daar ook vond, krijgt er vandaag wat extra’s bij: uitgebreid advies, workshops, een verhaal en een gevoel. Met die boodschap probeert Comeos, dat de belangen van de retailsector vertegenwoordigt, handelaars te wapenen tegen de opmars van e-commerce.
"Ik moedig al onze leden aan om een online shop te openen. Maar ze moeten zich ook bezinnen over de impact van e-commerce op hun fysieke winkel. Die zal blijven bestaan, maar er moet meer gebeuren. De tijd dat je alleen maar naar de winkel ging om een product te kopen, is voorbij. Wie klanten wil aantrekken, moet meer bieden", aldus Dominique Michel.
Winkels met atelier
Dat extra aanbod moet iets zijn dat het publiek niet online vindt. Volgens de CEO van Comeos is dat 'beleving'. "Ik denk aan virtuele toepassingen. Zoals een applicatie bij een opticien die je toelaat om verschillende monturen op je gezicht te projecteren, of winkels die een aparte sfeer creëren door producten te combineren. Boeken én voeding bijvoorbeeld. In Londen beschikken sommige winkels over ateliers waar ze voor hun klanten workshops organiseren. De handelszaak verandert zo in een belevingscentrum."
Die trend heeft niet alleen gevolgen voor wat er in een winkel gebeurt, maar ook voor het personeel dat er werkt. "Verkopers moeten hun kennis bijschaven. Ze moeten klanten kunnen informeren, adviseren en begeleiden tijdens hun bezoek, face to face en digitaal. En winkels zullen over geïntegreerde mobiele applicaties beschikken. Het personeel moet daarmee overweg kunnen."
Zowel de technische als de soft skills van het winkelpersoneel winnen in de toekomst aan belang. Dat vraagt om beter opgeleide medewerkers. En om een investering. "Dat wordt de grote uitdaging voor de winkelier. Hij moet in alles investeren: in zijn webshop, in zijn pand, in zijn personeel, ... De vraag is of hij dat kan."
Kwaliteit overleeft
Retailers hebben niet alleen beter opgeleid personeel nodig, maar zullen ook andere profielen moeten aantrekken, zoals data scientists die de stroom aan klanteninformatie weten te beheren. Dominique Michel verwacht de volgende vijf jaar een enorme verandering op de winkelvloer. "We zien nu al dat winkels alsmaar groter worden en uitbreiden, net om al die kosten betaalbaar te houden."
Toch verwacht de CEO van Comeos de meeste problemen niet voor de kleine winkeliers, maar wel voor zij die zichzelf niet in vraag stellen. "Een kleine handelaar moet al jaren opboksen tegen de grote ketens. Hij zal zich proberen te onderscheiden met zijn aanbod en dienstverlening. Ik ontken niet dat de grootste klappen bij de kleintjes vallen, maar wie kwaliteit levert, maakt altijd het meeste kans om te overleven."
(wv)
22 mei 2015'Beleving' op de winkelvloer moet klanten overtuigen

Wie vroeger naar de winkel ging voor een broek en die daar ook vond, krijgt er vandaag wat extra’s bij: uitgebreid advies, workshops, een verhaal en een gevoel. Met die boodschap probeert Comeos, dat de belangen van de retailsector vertegenwoordigt, handelaars te wapenen tegen de opmars van e-commerce.
"Ik moedig al onze leden aan om een online shop te openen. Maar ze moeten zich ook bezinnen over de impact van e-commerce op hun fysieke winkel. Die zal blijven bestaan, maar er moet meer gebeuren. De tijd dat je alleen maar naar de winkel ging om een product te kopen, is voorbij. Wie klanten wil aantrekken, moet meer bieden", aldus Dominique Michel.
Winkels met atelier
Dat extra aanbod moet iets zijn dat het publiek niet online vindt. Volgens de CEO van Comeos is dat 'beleving'. "Ik denk aan virtuele toepassingen. Zoals een applicatie bij een opticien die je toelaat om verschillende monturen op je gezicht te projecteren, of winkels die een aparte sfeer creëren door producten te combineren. Boeken én voeding bijvoorbeeld. In Londen beschikken sommige winkels over ateliers waar ze voor hun klanten workshops organiseren. De handelszaak verandert zo in een belevingscentrum."
Die trend heeft niet alleen gevolgen voor wat er in een winkel gebeurt, maar ook voor het personeel dat er werkt. "Verkopers moeten hun kennis bijschaven. Ze moeten klanten kunnen informeren, adviseren en begeleiden tijdens hun bezoek, face to face en digitaal. En winkels zullen over geïntegreerde mobiele applicaties beschikken. Het personeel moet daarmee overweg kunnen."
Zowel de technische als de soft skills van het winkelpersoneel winnen in de toekomst aan belang. Dat vraagt om beter opgeleide medewerkers. En om een investering. "Dat wordt de grote uitdaging voor de winkelier. Hij moet in alles investeren: in zijn webshop, in zijn pand, in zijn personeel, ... De vraag is of hij dat kan."
Kwaliteit overleeft
Retailers hebben niet alleen beter opgeleid personeel nodig, maar zullen ook andere profielen moeten aantrekken, zoals data scientists die de stroom aan klanteninformatie weten te beheren. Dominique Michel verwacht de volgende vijf jaar een enorme verandering op de winkelvloer. "We zien nu al dat winkels alsmaar groter worden en uitbreiden, net om al die kosten betaalbaar te houden."
Toch verwacht de CEO van Comeos de meeste problemen niet voor de kleine winkeliers, maar wel voor zij die zichzelf niet in vraag stellen. "Een kleine handelaar moet al jaren opboksen tegen de grote ketens. Hij zal zich proberen te onderscheiden met zijn aanbod en dienstverlening. Ik ontken niet dat de grootste klappen bij de kleintjes vallen, maar wie kwaliteit levert, maakt altijd het meeste kans om te overleven."
(wv)
22 mei 2015Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
-
-
De knelpunten van de kleinhandel: is het loon de grootste struikelblok?
Ook de zelfstandige kleinhandel krijgt het steeds moeilijker om personeel te vinden. Unizo-topman Luc Ardies schreef daarom een handleiding met advies ...
-
Britse supermarkt wil duizend daklozen werk geven
De Britse supermarktketen Morrisons wil in de volgende drie jaar duizend banen scheppen voor daklozen.
-
Hoe nefast is een dt-fout op je cv?
Dat een sollicitatiebrief meteen in de papiermand verdwijnt zodra er een dt-fout in staat, blijkt niet juist. “Dat is een mythe.”
-
Hoe ontdekken welke carrière het best bij je past?
Krijg je keuzestress bij het kiezen van je ultieme droomjob? Met de juiste vragen en eerlijke antwoorden kies je gegarandeerd de job die het best bij je past!
-
Wil jij telewerken in Dubai?
Om een antwoord te bieden aan de coronapandemie tracht zakenstad Dubai nu buitenlandse telewerkers aan te trekken. Al zit er een addertje onder het gras.
-
De kunst van het niksen: belangrijker dan je denkt
Echt ontspannen. En helemaal niets doen? Kun jij het? Nee? Je bent zeker niet alleen. En nochtans is het zo belangrijk!
-
Wat verdient een job in de logistiek?
Vooral de laatste twee jaar was logistiek best een hectische sector. Maar je bent er door de grote vraag wel behoorlijk zeker van je job én salaris!
-
Wat is het verschil tussen diversiteit en inclusie?
Diversiteit en inclusie zijn cruciaal. Maar wat is het verschil?
Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
-
Britse supermarkt wil duizend daklozen werk geven
De Britse supermarktketen Morrisons wil in de volgende drie jaar duizend banen scheppen voor daklozen.
-
KidsLAB, winkel voor én door kinderen
-
De knelpunten van de kleinhandel: is het loon de grootste struikelblok?
Ook de zelfstandige kleinhandel krijgt het steeds moeilijker om personeel te vinden. Unizo-topman Luc Ardies schreef daarom een handleiding met advies ...
-
“Limburg heeft tal van troeven om arbeidsmarkt te dynamiseren"
Om knelpunten én opportuniteiten op de Limburgse arbeidsmarkt onder de aandacht te brengen, verzamelde Jobat enkele prominente experts aan de gesprekstafel.
-
Thuiswerk voor iedereen dankzij robots?
Thuiswerk kan een zegen zijn. Maar niet iedereen heeft dat geluk. Misschien kan een robot in de toekomst wel soelaas bieden?
-
Even sporten of boodschappen doen tijdens het thuiswerken: mag dat?
Telewerken blijft… werken. Maar hoe zit dat met de pauze? Mag je zomaar kiezen hoe vaak en hoe lang je pauzeert?
-
Wat doet corona precies met pesten op het werk?
Hoewel bijna de helft van de Belgische werknemers in 2020 door de coronacrisis telewerkte, is het aantal conflict- en pestgevallen op de werkvloer niet significant gedaald...
-
Vertel je in een exitgesprek best de waarheid ... of niet?
Hoe pak je een exitgesprek best aan als je je – wellicht negatieve – feedback wil geven?
-
De 5 grootste knelpuntberoepen in techniek
Corona of niet, sommige technische beroepen blijven even nijpend als een jaar geleden. We zetten vijf technische jobs die erg gegeerd zijn op een rijtje.