Als bedrijf op TikTok, doen of niet? VDAB waagde de sprong

Je denkt misschien: ‘Waarom zit VDAB op TikTok? Op de app zitten toch vooral jongeren? Waarom zijn zij een doelgroep?’ Goede vraag. Het eenvoudige antwoord: jongeren zijn de werkende generatie van de toekomst. Het is belangrijk dat ze weten wat VDAB voor hen kan betekenen, als student, maar ook tijdens hun volledige loopbaan. Wat heeft VDAB jongeren te bieden? Bekijk het op www.vdab.be/jongeren.
Moeilijk bereikbaar
“We merken dat we jongeren niet meer bereiken via de ‘traditionele’ kanalen, zoals Facebook. Vandaar TikTok. Het was niet evident om ermee te starten. Je kunt er bijvoorbeeld niet zomaar dezelfde blogpost met sollicitatietips plaatsen als op Facebook. Nee, je moet inspelen op de trends, muziekjes, challenges, … noem maar op”, vertelt Tilly Van Parys, digital marketeer bij VDAB.
“Beginnen op TikTok zat al een lange tijd in ons hoofd, maar de stap zetten … Het moest op een goede manier gebeuren. We wilden absoluut vermijden dat iedereen zou denken ‘VDAB probeert ook eens iets’. Daarom werkten we samen met een agency; Fullsend. Zij zijn gespecialiseerd in TikTok”, aldus Tilly Van Parys.
Extra: Jongeren kiezen bewust voor job met zingeving
Twee jongerencampagnes
VDAB doet traditioneel twee keer per jaar een jongerencampagne. In juni vroeg het marketingteam aan Fullsend om content te maken voor TikTok. Het bureau maakte toen video’s en schakelde enkele content creators in, zoals Tars Christiaens, Noël Sergeant, Caitlin Blondeel en Maarten Van pellicom.
In september en oktober deed VDAB nog een campagne. Toen creëerden ze in samenwerking met het bureau een filter die ze organisch op hun kanaal plaatsten. Organisch, ofwel: zonder te betalen. In de hoop dat content creators hem zouden gebruiken. En ja, hoor! Dat is gebeurd.
Met TikTok je geld verdienen? Deze 5 zijn de top!
TikTok-filter bepaalt je droomjob
“We merken dat jongeren onze online oriëntatietest vaak leuk vinden. Die test vertelt je welke job je goed zou liggen. Daarom maakte Fullsend een TikTok-filter die hetzelfde doet. Jongeren gaan graag zelf aan de slag. Ze gebruiken de filter en maken hele leuke TikToks”, vertelt Tilly Van Parys.
Lees ook: 5 manieren om je droomjob te veroveren
Samengevat, wat VDAB geleerd heeft:
- Organische, niet-betaalde content werkt beter. Jongeren houden echt niet van gepushte advertenties.
- Je moet iets maken waarbij ze betrokken zijn, iets waarmee ze creatief aan de slag kunnen.
- Het is belangrijk om de ‘TikTok-taal’ te spreken, dus in te spelen op de trends, muziekjes en challenges.
Benieuwd welke job bij jou past? Gebruik de VDAB-filter en kom het te weten! Hier al enkele leuke voorbeelden:
Gen Z op de werkvloer: waarin verschillen zij?
(Dolores Windels) - Bron: Go for happy Magazine
27 december 2022- Jobs voor VDAB
Als bedrijf op TikTok, doen of niet? VDAB waagde de sprong

Je denkt misschien: ‘Waarom zit VDAB op TikTok? Op de app zitten toch vooral jongeren? Waarom zijn zij een doelgroep?’ Goede vraag. Het eenvoudige antwoord: jongeren zijn de werkende generatie van de toekomst. Het is belangrijk dat ze weten wat VDAB voor hen kan betekenen, als student, maar ook tijdens hun volledige loopbaan. Wat heeft VDAB jongeren te bieden? Bekijk het op www.vdab.be/jongeren.
Moeilijk bereikbaar
“We merken dat we jongeren niet meer bereiken via de ‘traditionele’ kanalen, zoals Facebook. Vandaar TikTok. Het was niet evident om ermee te starten. Je kunt er bijvoorbeeld niet zomaar dezelfde blogpost met sollicitatietips plaatsen als op Facebook. Nee, je moet inspelen op de trends, muziekjes, challenges, … noem maar op”, vertelt Tilly Van Parys, digital marketeer bij VDAB.
“Beginnen op TikTok zat al een lange tijd in ons hoofd, maar de stap zetten … Het moest op een goede manier gebeuren. We wilden absoluut vermijden dat iedereen zou denken ‘VDAB probeert ook eens iets’. Daarom werkten we samen met een agency; Fullsend. Zij zijn gespecialiseerd in TikTok”, aldus Tilly Van Parys.
Extra: Jongeren kiezen bewust voor job met zingeving
Twee jongerencampagnes
VDAB doet traditioneel twee keer per jaar een jongerencampagne. In juni vroeg het marketingteam aan Fullsend om content te maken voor TikTok. Het bureau maakte toen video’s en schakelde enkele content creators in, zoals Tars Christiaens, Noël Sergeant, Caitlin Blondeel en Maarten Van pellicom.
In september en oktober deed VDAB nog een campagne. Toen creëerden ze in samenwerking met het bureau een filter die ze organisch op hun kanaal plaatsten. Organisch, ofwel: zonder te betalen. In de hoop dat content creators hem zouden gebruiken. En ja, hoor! Dat is gebeurd.
Met TikTok je geld verdienen? Deze 5 zijn de top!
TikTok-filter bepaalt je droomjob
“We merken dat jongeren onze online oriëntatietest vaak leuk vinden. Die test vertelt je welke job je goed zou liggen. Daarom maakte Fullsend een TikTok-filter die hetzelfde doet. Jongeren gaan graag zelf aan de slag. Ze gebruiken de filter en maken hele leuke TikToks”, vertelt Tilly Van Parys.
Lees ook: 5 manieren om je droomjob te veroveren
Samengevat, wat VDAB geleerd heeft:
- Organische, niet-betaalde content werkt beter. Jongeren houden echt niet van gepushte advertenties.
- Je moet iets maken waarbij ze betrokken zijn, iets waarmee ze creatief aan de slag kunnen.
- Het is belangrijk om de ‘TikTok-taal’ te spreken, dus in te spelen op de trends, muziekjes en challenges.
Benieuwd welke job bij jou past? Gebruik de VDAB-filter en kom het te weten! Hier al enkele leuke voorbeelden:
Gen Z op de werkvloer: waarin verschillen zij?
(Dolores Windels) - Bron: Go for happy Magazine
27 december 2022- Jobs voor VDAB
Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
-
Wat zijn de taken van een digitale marketeer?
Online marketing is hip, maar wat houden de taken van een online marketeer precies in? En wat zijn de belangrijkste skills van een digital marketeer?
-
Dit zijn de interessantste apps voor je werk
Jouw kantoor is niet alleen een bureau, stoel en pc, maar ook je smartphone die toelaat om onderweg (handsfree) te werken.
-
Met TikTok je geld verdienen? Deze 5 zijn de top!
Op TikTok passeren recepten, parodieën op filmscènes en how to’s … Blijkbaar kun je daar veel geld mee verdienen. Dit zijn de 5 rijkste TikTokkers ter wereld.
-
Sexy naar het werk: voor Gen Z geen probleem
Korte rokjes, uitgesneden jurken, een doorzichtig topje onder een blazer. Dat is de nieuwe kantoormode in de VS. Durf jij in sexy kleding naar het werk gaan?
-
“Op Instagram kun je écht tonen wat je job inhoudt”
In deze rubriek laten we de jonge helden op de werkvloer aan het woord. Deze keer staat communicatie centraal: van (angst om te) bellen tot Instagram.
-
Diploma maakt groot verschil voor schoolverlaters
Zelfs in de huidige tijden met veel vacatures, blijft het als jongere geen goed idee om zonder diploma of kwalificatie op zoek te gaan naar een job.
-
Niet de gevraagde ervaring, toch solliciteren?
Stel: je wilt heel graag die ene job, maar je beschikt niet over de ervaring die wordt gevraagd in de jobadvertentie. Er zijn goede redenen om er toch voor te gaan.
-
Hoe Instagrammable is jouw kantoorgebouw?
Hoewel we er vandaag minder tijd doorbrengen dan vroeger, blijven kantoren prominent aanwezig in het straatbeeld. En op Instagram.
-
Jongeren kiezen bewust voor job met zingeving
Millennials zijn bewust op zoek naar een job die hen zingeving kan bieden, en dus ook het milieu en de maatschappij ten goede komt.
Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
-
“Op Instagram kun je écht tonen wat je job inhoudt”
In deze rubriek laten we de jonge helden op de werkvloer aan het woord. Deze keer staat communicatie centraal: van (angst om te) bellen tot Instagram.
-
Met TikTok je geld verdienen? Deze 5 zijn de top!
Op TikTok passeren recepten, parodieën op filmscènes en how to’s … Blijkbaar kun je daar veel geld mee verdienen. Dit zijn de 5 rijkste TikTokkers ter wereld.
-
Jongeren kiezen bewust voor job met zingeving
Millennials zijn bewust op zoek naar een job die hen zingeving kan bieden, en dus ook het milieu en de maatschappij ten goede komt.
-
Diploma maakt groot verschil voor schoolverlaters
Zelfs in de huidige tijden met veel vacatures, blijft het als jongere geen goed idee om zonder diploma of kwalificatie op zoek te gaan naar een job.
-
Wat zijn de taken van een digitale marketeer?
Online marketing is hip, maar wat houden de taken van een online marketeer precies in? En wat zijn de belangrijkste skills van een digital marketeer?
-
Hoe Instagrammable is jouw kantoorgebouw?
Hoewel we er vandaag minder tijd doorbrengen dan vroeger, blijven kantoren prominent aanwezig in het straatbeeld. En op Instagram.
-
Sexy naar het werk: voor Gen Z geen probleem
Korte rokjes, uitgesneden jurken, een doorzichtig topje onder een blazer. Dat is de nieuwe kantoormode in de VS. Durf jij in sexy kleding naar het werk gaan?
-
Niet de gevraagde ervaring, toch solliciteren?
Stel: je wilt heel graag die ene job, maar je beschikt niet over de ervaring die wordt gevraagd in de jobadvertentie. Er zijn goede redenen om er toch voor te gaan.
-
Dit zijn de interessantste apps voor je werk
Jouw kantoor is niet alleen een bureau, stoel en pc, maar ook je smartphone die toelaat om onderweg (handsfree) te werken.