Thuiswerken
Vorige

1 van 282

Volgende

Als avondmens in een 9-to-5-job: 4 tips

Avondmens in 9 to 5 job
Ochtendstond heeft goud in de mond, al ervaart een avondmens dat eerder als “hout” in de mond… Hoe kun je als avondmens toch nog optimaal functioneren in een 9-to-5-job?

Ochtendmens versus avondmens

Je hebt ochtendmensen en je hebt avondmensen. De eerste vliegen er ’s ochtends meteen in en kunnen in de voormiddag bergen werk verzetten terwijl de andere wat langzamer op gang komen en hun professionele piek in de namiddag of avond beleven. Op zich geen probleem, ware het niet dat de gemiddelde werkdag begint rond 9u en eindigt tegen 17u…

Vroege vogel vs. nachtraaf: wie is het meest succesvol?

Uitdaging op de werkvloer

Voor een ochtendmens voelt zo’n werkritme redelijk comfortabel aan maar voor een avondmens kan het een behoorlijke uitdaging zijn. Het slaapgebrek en het bijbehorende ochtendhumeur zorgen ervoor dat je concentratievermogen in de voormiddag niet optimaal is. Ook creatieve oplossingen bedenken en helder nadenken lukt iets moeilijker als je geest nog aan het ontwaken is.

Bovendien gunt niet elke leidinggevende of collega jou ’s ochtends de nodige tijd om je spreekwoordelijke dieselmotor wat te laten “ontdooien” en op te warmen. Geen ideale situatie dus. Nochtans kun je jezelf niks kwalijk nemen: of je nu een ochtend- of een avondmens bent, is voornamelijk genetisch bepaald en hangt af van je biologische klok.

Extra: 6 nuttige tips voor wie geen ochtendmens is

Aangepast werkritme

Dé oplossing voor avondmensen is asynchroon werken. Hierbij kun je grotendeels zelf je dagplanning opmaken waardoor je bijzonder efficiënt kunt doorwerken in je meest productieve tijdzone, zelfs als dat bv. ’s nachts is.

Hybride werken kan ook een oplossing zijn. Zo kan je de ochtendlijke pil wat verzachten door op je telewerkdagen thuis je werkplanning volgens jouw bioritme zo efficiënt mogelijk in te plannen.

Werk je voornamelijk op kantoor tijdens de kantooruren of kun je door je jobfunctie niet asynchroon of van thuis uit werken? Dan kunnen deze tips je helpen om als avondmens toch nog optimaal te presteren tussen 9u en 17u.

Let wel: de kans is klein dat je je persoonlijke bioritme zult kunnen switchen van avond- naar ochtendmens maar je kunt het ritme wel wat bijsturen en beïnvloeden.

Asynchroon werken: de nieuwe trend?

4 verhelderende tips

1. Verlicht je ochtend

Ga ’s ochtends bij het opstaan meteen naar buiten en neem zoveel mogelijk zonlicht in je op. Direct zonlicht heeft een positieve invloed op je hormoonstelsel want het zorgt niet alleen voor energie maar maakt je ook vrolijker en opgewekter.

2. Dim je avond

Vermijd ’s avonds zo veel mogelijk computerschermen en kunstmatig licht. Vooral het blauw licht van digitale schermen (tv, computer, tablet,…) prikkelt en stimuleert de pupilreflex van je ogen. Hierdoor wordt de productie van melatonine vertraagd en blijf je onbewust langer wakker.

Gebruik je ’s avonds toch kunstlicht? Gebruik dan je dimmer en zorg voor een zacht licht dat je meteen in de juiste mood brengt.

3. Verander je avondritueel

Probeer iets vroeger te eten en vermijd een volle maag net voor het slapengaan: een late spijsvertering kan letterlijk zwaar op de maag liggen. Breng je geest tot rust en lees een boek of luister naar een ontspannende podcast.

4. Ga op tijd slapen

Last but not least: ga op tijd naar bed en gun je laptop of smartphone ook een rustpauze. Al lijkt het voor een avondmens een tegennatuurlijke reactie, het zal je een uitgeslapen lichaam en geest bezorgen. Oh ja, ga voor het slapengaan nog even naar het toilet, het zal je een ongewenste onderbreking van je nachtrust besparen.

Lees ook: De beste tips voor een betere slaap

(fd)

19 september 2022
Aanbevolen jobs

Als avondmens in een 9-to-5-job: 4 tips

Avondmens in 9 to 5 job
Ochtendstond heeft goud in de mond, al ervaart een avondmens dat eerder als “hout” in de mond… Hoe kun je als avondmens toch nog optimaal functioneren in een 9-to-5-job?

Ochtendmens versus avondmens

Je hebt ochtendmensen en je hebt avondmensen. De eerste vliegen er ’s ochtends meteen in en kunnen in de voormiddag bergen werk verzetten terwijl de andere wat langzamer op gang komen en hun professionele piek in de namiddag of avond beleven. Op zich geen probleem, ware het niet dat de gemiddelde werkdag begint rond 9u en eindigt tegen 17u…

Vroege vogel vs. nachtraaf: wie is het meest succesvol?

Uitdaging op de werkvloer

Voor een ochtendmens voelt zo’n werkritme redelijk comfortabel aan maar voor een avondmens kan het een behoorlijke uitdaging zijn. Het slaapgebrek en het bijbehorende ochtendhumeur zorgen ervoor dat je concentratievermogen in de voormiddag niet optimaal is. Ook creatieve oplossingen bedenken en helder nadenken lukt iets moeilijker als je geest nog aan het ontwaken is.

Bovendien gunt niet elke leidinggevende of collega jou ’s ochtends de nodige tijd om je spreekwoordelijke dieselmotor wat te laten “ontdooien” en op te warmen. Geen ideale situatie dus. Nochtans kun je jezelf niks kwalijk nemen: of je nu een ochtend- of een avondmens bent, is voornamelijk genetisch bepaald en hangt af van je biologische klok.

Extra: 6 nuttige tips voor wie geen ochtendmens is

Aangepast werkritme

Dé oplossing voor avondmensen is asynchroon werken. Hierbij kun je grotendeels zelf je dagplanning opmaken waardoor je bijzonder efficiënt kunt doorwerken in je meest productieve tijdzone, zelfs als dat bv. ’s nachts is.

Hybride werken kan ook een oplossing zijn. Zo kan je de ochtendlijke pil wat verzachten door op je telewerkdagen thuis je werkplanning volgens jouw bioritme zo efficiënt mogelijk in te plannen.

Werk je voornamelijk op kantoor tijdens de kantooruren of kun je door je jobfunctie niet asynchroon of van thuis uit werken? Dan kunnen deze tips je helpen om als avondmens toch nog optimaal te presteren tussen 9u en 17u.

Let wel: de kans is klein dat je je persoonlijke bioritme zult kunnen switchen van avond- naar ochtendmens maar je kunt het ritme wel wat bijsturen en beïnvloeden.

Asynchroon werken: de nieuwe trend?

4 verhelderende tips

1. Verlicht je ochtend

Ga ’s ochtends bij het opstaan meteen naar buiten en neem zoveel mogelijk zonlicht in je op. Direct zonlicht heeft een positieve invloed op je hormoonstelsel want het zorgt niet alleen voor energie maar maakt je ook vrolijker en opgewekter.

2. Dim je avond

Vermijd ’s avonds zo veel mogelijk computerschermen en kunstmatig licht. Vooral het blauw licht van digitale schermen (tv, computer, tablet,…) prikkelt en stimuleert de pupilreflex van je ogen. Hierdoor wordt de productie van melatonine vertraagd en blijf je onbewust langer wakker.

Gebruik je ’s avonds toch kunstlicht? Gebruik dan je dimmer en zorg voor een zacht licht dat je meteen in de juiste mood brengt.

3. Verander je avondritueel

Probeer iets vroeger te eten en vermijd een volle maag net voor het slapengaan: een late spijsvertering kan letterlijk zwaar op de maag liggen. Breng je geest tot rust en lees een boek of luister naar een ontspannende podcast.

4. Ga op tijd slapen

Last but not least: ga op tijd naar bed en gun je laptop of smartphone ook een rustpauze. Al lijkt het voor een avondmens een tegennatuurlijke reactie, het zal je een uitgeslapen lichaam en geest bezorgen. Oh ja, ga voor het slapengaan nog even naar het toilet, het zal je een ongewenste onderbreking van je nachtrust besparen.

Lees ook: De beste tips voor een betere slaap

(fd)

19 september 2022
Aanbevolen jobs
Anderen bekeken ook
Anderen bekeken ook