Actualiteit
Vorige

1 van 8246

Volgende
Volgend artikel:

Wees geen olifant, design je eigen job

9 fascinerende feiten over Amazon

Van bescheiden online boekhandel tot een van de grootste webwinkels ter wereld. Van garageverkoper tot rijkste man van de moderne tijd. Amazon en CEO Jeff Bezos deden al heel wat stof opwaaien. Voldoende stof voor 9 fascinerende feiten over de webwinkelreus.

1. Het begon allemaal… in een garage

Vandaag heeft Amazon een marktwaarde van bijna 1 biljoen dollar. Niet slecht voor een bedrijf dat in 1994 het levenslicht zag, in een garage in Seattle. Jeff Bezos, toen 30 jaar, was niet tevreden met z’n positie als onderdirecteur bij investeringsbedrijf D.E. Shaw & Coen. Dus besloot hij online boeken te verkopen. In het prille begin rinkelde bij iedere verkoop een belletje. Algauw werd hij gek van het voortdurende gerinkel.

2. Abra… Cadabra… Amazon!

De oorspronkelijke naam van Amazon luidde ‘Cadabra’. Luguber, vond de advocaat van het bedrijf. Volgens hem leek die naam te hard op het woord ‘cadaver’. Voor de nieuwe naam putte Bezos inspiratie uit het grootste regenwoud en rivierengebied op aarde. Met een ‘a’ als eerste letter had Amazon het voordeel dat ze alfabetisch sneller bovenaan zou komen te staan.

3. Logo met een glimlach

Herkenbaar en eenvoudig. Ja, ook over het logo werd grondig nagedacht. Amazon verkoopt alles, van a tot en met z. Dat is de exacte boodschap die het pijltje in het logo moet overbrengen.

4. Meer dan een half miljard producten

Scrollen door de volledige online catalogus van Amazon? Dan ben je wel even zoet. Op Amazon staan meer dan 500.000 producten te koop. De kleding-, schoenen- en juwelenafdeling is veruit de omvangrijkste. Daar vind je naar schatting 166 miljoen artikelen. De boekenafdeling, waar het ooit allemaal mee begon, bevat zo’n 53 miljoen artikelen.

5. De grootste webwinkel wereldwijd

De voorbije 25 jaar ontpopte Amazon zich van bescheiden webwinkel tot gigantische technologiespeler. In 2018 verdiende het bedrijf ruim 258 miljard dollar aan online verkopen. Daarmee is Jeff Bezos eigenaar van de grootste e-retailer ter wereld. In de Verenigde Staten heeft Amazon bijna de helft van de e-commercemarkt in handen.

6. De rijkste van de wereld

Met een geschat vermogen van 150 miljard dollar, is Jeff Bezos de rijkste man uit de moderne geschiedenis. Rijker dan Bill Gates, eveneens Amerikaans ondernemer en medeoprichter van Microsoft. Zelfs na zijn scheiding van MacKenzie wist Bezos die eerste positie te behouden. Z’n ex-vrouw behield een aandeel van 4% in Amazon ter waarde van 35,7 miljard dollar. Dat maakt haar de op twee na rijkste vrouw.

7. Meer dan 600.000 werknemers wereldwijd

In totaal werken er 647.500 mensen voor het bedrijf, waarvan 125.000 voltijds in het magazijn. Verder werken er jaarlijks ongeveer 100.000 medewerkers in tijdelijke functies. Deze tijdelijke profielen zijn er vooral om piekmomenten, zoals de eindejaarsperiode, op te vangen.

8. De werkomstandigheden zijn er niet zo amazing

Werken bij techgigant Amazon klinkt zo slecht nog niet. Tenzij je bestellingen inpakt. Dan is je job niet zo fijn.

Als magazijnmedewerker krijg je nauwelijks rusttijden, verwerk je honderden bestellingen per uur en heb je vaak niet eens de tijd voor een plaspauze. De werkdruk is hoog, de producten liggen soms mijlenver uit elkaar. Lange afstanden afleggen, lange shiften draaien, lang moeten rechtstaan, lange werkweken van wel 55 uren, … Aan het succes van Amazon hangt een prijskaartje dat deels betaald wordt door het personeel.

9. Robots zijn de toekomst bij Amazon

Het personeel klaagt dat ze ‘als robots behandeld’ worden. Maar wist je dat er ook échte robots bij Amazon aan de slag zijn? Zo’n 100.000 robots in 26 distributiecentra wereldwijd. Momenteel helpen de robots hoofdzakelijk met de sortering van producten. Op termijn zullen ze ook bestellingen verzendklaar maken. De ‘CartonWrap’ pakt een stuk sneller in dan een mens en vervangt op die manier 24 werknemers.

Of de medewerkers moeten vrezen voor hun jobs? Amazon verwacht dat de robots net meer jobs zullen creëren. Met het geld dat bespaard wordt door de snellere, veiligere en efficiëntere levertijden, plant Bezos te investeren in nieuwe en betere dienstverleningen. En daarvoor hebben ze extra personeel nodig.

(mr)

4 februari 2020
Anderen bekeken ook