Thuiswerken
Vorige

1 van 278

Volgende
Volgend artikel:

Afwezig door ziekte: 1 op 3 Belgen niet. Welke sectoren het meest?

7 tips om als thuiswerker niet te vervreemden

Foto door Becca Tapert via Unsplash
Van thuis uit werken heeft zo zijn voordelen. Je hebt meer vrijheid en flexibiliteit, je moet niet over en weer naar kantoor en... je kan zelfs meetings doen in je pyjama. Maar hoe onderhoud je de connectie met je collega’s?

Als je vaak van thuis werkt, is het niet altijd even gemakkelijk om het sociale aspect van je job op peil houden. Zeker als je maar heel af en toe op bureau komt, kan je je wel eens het buitenbeentje voelen. Gelukkig valt dit allemaal te voorkomen met deze 7 tips.

1. Zorg voor face-to-facebijeenkomsten

Doe niet al het overleg via mail of telefoon. Er is ook Skype of probeer regelmatig in levende lijve te overleggen. Ben je echt bijna nooit op kantoor? Wanneer jouw teamgenoten, of een deel ervan, in de buurt wonen kan je af en toe een vergadering doen op locatie. Als je dan daarbovenop kan afspreken op een informelere plaats voelt iedereen zich nog wat meer ontspannen, waardoor de onderlinge relaties automatisch verbeteren.

2. Hallo, ben je daar?

Als je op kantoor werkt, is het meestal wel vrij duidelijk wanneer je iemand kan en mag storen. Als je collega niet aanwezig is of de deur toe is, zijn dat wel vrij duidelijke tekens dat je iemand niet kan storen. Bij thuiswerkers is dit niet het geval...

Plan enkele momenten in waarop je probeert altijd beschikbaar te zijn voor vragen of hulp. Communiceer deze ook duidelijk, zodat iedereen die je mogelijks nodig heeft ervan op de hoogte is. Verder is een automatisch afwezigheidsbericht voor langere periodes waarin je er niet bent, ook erg handig.

3. Over koetjes en kalfjes

Probeer altijd wat extra tijd vrij te houden voor en na meetings, of dit nu via de telefoon of face-to-face is. Dit zorgt ervoor dat je collega’s tijd krijgen om je nog iets te vragen of te vertellen over het werk, of misschien wel over hun privé. Het verlicht de sfeer en bouwt vertrouwen, waardoor jullie beter op elkaar zullen kunnen inspelen.

4. Zet de video eens aan

Je weet dat je niet alleen werkt, maar af en toe voelt het voor een thuiswerker wel zo. Zet bij de eerstvolgende call je video even aan. Zonder beeld mis je vaak de non-verbale communicatie die soms nodig is voor een vlotte samenwerking. Met video zorg je dat je collega’s jouw gezichtsuitdrukkingen kunnen lezen. Hopelijk zetten zij ook hun video aan en werkt het ook omgekeerd.

5. Wekelijkse status meetings

Op het moment dat je jezelf begint af te vragen wanneer je de laatste keer een collega sprak, is het té lang geleden. Door een wekelijkse status meeting te organiseren, ben je al zeker dat je wekelijks contact onderhoudt. Zo overloop je de taken waar je mee bezig bent. Ook alle vragen kunnen gesteld worden.

6. Deel expertise met je netwerk

Er zijn tegenwoordig tal van mogelijkheden om een netwerk uit te bouwen. Sociale media, en bij uitstek LinkedIn, zijn perfect om het contact te onderhouden met jouw volgers en connecties. Deel jouw expertise met je netwerk om zo niet alleen je sociale contact, maar ook je carrière een gezonde boost te geven. Beantwoord vragen, deel eens een interessant artikel of breng mensen met elkaar in contact. Het helpt niet alleen de anderen, maar het zal ook jou in contact brengen met interessante personen, verspreid over de hele wereld.

7. Extra moeite doen buiten de werkuren

De beste manier om niet te vervreemden is nog altijd een van de meest voor de hand liggende, namelijk: af en toe iets ontspannend met de collega’s doen. Eens gaan bowlen, een hapje en een drankje, gewoon iets leuk doen. Het belangrijkste is dat het niet werkgerelateerd is. Zo gaan gesprekken (misschien) eens over wat anders dan alleen maar werken en projecten. Iets over jezelf vertellen kan geen kwaad, maar onthoud: niets te intiem of choquerend, oké?

(mr)

30 maart 2020
Anderen bekeken ook