Sollicitatiebrief
Vorige

1 van 71

Volgende
Volgend artikel:

Kandidaten die ChatGPT inzetten, worden vaker uitgenodigd

6 originele invalshoeken voor je motivatiebrief

Een motivatiebrief schrijven is niet altijd gemakkelijk. De concurrentie is moordend en als de recruiter meer dan tweehonderd cv’s ontvangt, is een creatieve motivatiebrief een must. Maar hoe schrijf je zo'n originele motivatiebrief?

Als je geen voorstander bent van een creatieve cv, moet je op een andere manier positief opvallen. Hier zijn zes invalshoeken voor een originele motivatiebrief. Zo trek je de aandacht van de rekruteerder vanaf de eerste regels.

1. Gebruik cijfers

Beknopte maar grote getallen zijn een goede manier om je prestaties aan te brengen in je motivatiebrief.

Bijvoorbeeld: 640 uur. 50 vrijwilligers. 8 weken. Dat is wat er nodig is voor de organisatie van de jaarlijkse tentoonstelling in Gent. Ik heb veel ervaring bij het organiseren van grote en succesvolle evenementen en respecteer dan ook altijd de deadlines. Daarom ben ik geschikt voor de functie van Special Event Manager.

2. Citeer

Het kan een cliché lijken, maar wanneer je het correct gebruikt, springt een citaat meteen in het oog. Kies een citaat dat iets vertelt over je ervaring, je passie en de functie waarvoor je solliciteert. Het zorgt meteen voor een meer creatieve motivatiebrief.

BijvoorbeeldStephen R. Covey zei “Verantwoordelijkheid creëert reactiesnelheid”. Als ervaren manager, denk ik dat verantwoordelijkheid de sleutel is tot succes in een professionele omgeving. In alle managementfuncties die ik uitvoerde, moedigde ik mijn medewerkers aan hun verantwoordelijkheid te nemen voor zowel hun successen als hun fouten en dat is waarom mijn manier van leidinggeven perfect past bij deze functie.

3. Vertel een anekdote

Door in je motivatiebrief een persoonlijk verhaal te vertellen, krijgt de rekruteerder de kans om een facet van je persoonlijkheid te leren kennen. Omdat de zoektocht naar de juiste kandidaat niet enkel betekent dat je het juiste profiel vindt, maar ook een collega die goed past binnen het bedrijf.

BijvoorbeeldToen ik heel jong was, ben ik gepassioneerd geraakt door basketbal. Het is niet alleen omdat ik van de sport zelf houd, maar ook omdat ik gefascineerd ben door de cijfers achter de scores. Door mijn passie voor sport en cijfers, denk ik dat ik de ideale kandidaat ben voor de functie van Data Analyst bij BC Telenet Oostende.

4. Praat over je passies

Om te weten te komen waarom je gekwalificeerd bent voor de functie, moet de rekruteerder begrijpen waarom je voor deze carrière koos. Hij/zij zoekt gepassioneerde kandidaten, want die zijn het meest gemotiveerd. Laat dat dus zeker in je sollicitatiebrief blijken.

Bijvoorbeeld: Content marketing, sociale media en onderzoek zijn mijn gebieden van expertise, maar ook mijn passies. Dat zijn essentiële competenties voor elke professional in digitale marketing. Deze passies, gecombineerd met mijn enthousiaste, maken van mij de ideale kandidaat voor de functie Digitale Media Manager bij ABC Marketing.

5. Doe alsof je de job al hebt

Als je je motivatiebrief schrijft, beeld je dan in dat je de job al hebt, en vertel waarom je voor dit bedrijf gekozen hebt, zoals je het aan een collega zou vertellen tijdens de koffiepauze.

BijvoorbeeldToen ik zag dat Account Solution aanwerft, wist ik dat ik moest solliciteren. Ik heb altijd deel willen uitmaken van een bedrijf waar je effectief een verschil kan maken als accountant. Niet alleen zijn de klanten interessant, maar ook de missie van het bedrijf sluit helemaal aan bij mijn waarden.

6. Wees kort en krachtig

Vergeet niet dat de rekruteerders geen tijd hebben om alle kandidaturen te lezen. Een korte, maar krachtige en originele motivatiebrief kan doorslaggevend zijn en zal ervoor zorgen dat de rekruteerder jouw brief zeker leest.

(pm)

27 mei 2020
Anderen bekeken ook