

De 6 zotste business cards
Fel roze of gewoon wit: een visitekaartje is je uithangbord. Mensen baseren hun eerste indruk op jouw visitekaartje.
Mediahuis gebruikt cookies of gelijkaardige technologieën om de gebruikservaring op zijn websites en apps te verbeteren. Cookies houden je leesvoorkeuren bij en laten ons toe om onze website beter af te stemmen op jouw interesses. Met behulp van deze informatie kunnen we je relevante (in plaats van willekeurige) advertenties tonen en jobs aanbevelen.
Wil je deze gepersonaliseerde dienst gebruiken? Bevestig dan met “Ja, ik aanvaard de voorwaarden”. Klik hier om de volledige voorwaarden van deze dienst of ons cookiebeleid te lezen.
1 van 751
VolgendeOm te onderzoeken wat mensen het makkelijkste vinden om te onthouden, moesten de deelnemers van een onderzoek een boek lezen en nadien vragen beantwoorden over de personages. Uit hun antwoorden bleek dat mensen gemakkelijker de job of het beroep van iemand kunnen onthouden, dan de naam.
Het kan natuurlijk zijn dat je gewoon slecht bent in het onthouden van namen, maar hoe komt het dan dat we wel iemand zijn woonplaats of hobby kunnen onthouden? Een van de meest aangehaalde redenen is dat er veel mensen met dezelfde voor – of familienaam rondlopen. Toch zit ook in de volgende reden een grond van waarheid: namen zijn betekenisloze woorden. Hoewel je uit sommige namen de afkomst van een persoon kan afleiden (Mohammed, Kees), zeggen namen in het algemeen niets over het gedrag of uiterlijk van de persoon.
Dat kan verholpen worden door de volgende 5 trucjes toe te passen.
1. Koppel een kenmerk aan een persoon
Bijvoorbeeld: Luc Appermont is een tv-presentator, zijn mond mag dus nooit haperen. Hierdoor onthoud je de naam ‘Appermont’ makkelijker.
2. Noteer extra informatie
Om iemand zijn naam te onthouden, noteer je best wat extra informatie. Voorbeelden: Waar heb je hem ontmoet? Wat is zijn beroep? Welk boek hij heeft geschreven? Of een leuke anekdote. Sla deze extra informatie op in je smartphone of schrijf het op de achterkant van een naamkaartje.
3. Herhaal
Als je een vraag stelt aan de persoon die je net hebt ontmoet, kan je deze afsluiten met een naam. Dus bijvoorbeeld: Wat was je voormalige functie, Dieter?
Overdrijf hier wel niet in, dit kan nogal neerbuigend overkomen.
4. Toon dat je weet wie hij is
Iemand aanspreken wiens naam je niet meer weet, is geen probleem. Zeg dan gewoon : 'Hallo, ik ben Dieter. Wij hebben elkaar ontmoet op het personeelsfeestje vorige maand. Jij was daar samen met Arno. Het spijt mij, maar jouw naam is mij ontglipt'. Hiermee maak je het vergeten van de naam enigszins goed.
5. Doe het op z'n Ronald Reagans
Ronald Reagan was een Amerikaanse acteur en politicus. Ook hij vergat vaak namen. Toen hij iemand begroette waarvan hij de naam niet kon onthouden, zei hij: 'Het spijt mij, ik ben uw naam even kwijt'. Waarop de persoon zijn naam herhaalde. Op dat moment kan je zeggen 'Je voornaam wist ik nog. Ik was alleen je familienaam vergeten'. Let wel: pas deze methode niet te vaak toe.
(mw) – Foto: post-it - Bron: express.be
Fel roze of gewoon wit: een visitekaartje is je uithangbord. Mensen baseren hun eerste indruk op jouw visitekaartje.
Toen je ouders je naam kozen, stonden ze er waarschijnlijk niet bij stil dat ze je toekomstige carrière beïnvloedden. Zo klimmen vrouwen met bepaalde namen gemakkelijk hoger op.
Sinds programma's als Idool, weten we dat een flinke dosis X-factor belangrijk is. Ook je artiestennaam is van belang. Daar is Lady Gaga het bewijs van.
Een nieuwe collega, een nieuwe klant, een nieuwe baas … Ze hebben zich wel aan je voorgesteld, maar een dag later schiet hun naam je al niet meer te binnen.
Iedereen is al eens bang om af te gaan, ook anderen hebben soms schrik om te falen. Het komt erop aan om je niet door die angst te laten leiden en je carrière aldus te ondermijnen. Daarom: deze 5 praktische tips.
Wie hogerop wil, kan maar best veel mensen kennen. Des te meer mensen je kent, des te meer bruikbare contacten daar immers tussen zitten.
Niet iedereen is in de wieg gelegd om tot in de hoogste rangen op te klimmen, maar wie zijn naam mee heeft, kan het maar beter proberen.
Collega’s. Je hebt ze in alle kleuren en geuren: knappe en lelijke, leuke en betweterige, stille en luidruchtige. Op de werkvloer moet je met iedereen kunnen omgaan, dankzij deze 5 tips kan je zelfs met de meest onuitstaanbare types nog door één deur.
"Ik ben graag een clown op de set. Iedereen die aan een film of een tv-serie meewerkt, mag zich lekker in zijn vel voelen. Dat is mijn principe."
Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?