Ook technische opleidingen krijgen digitaal kantje
Online beroepsopleidingen zijn in opmars. Maar voor technische praktijklessen is digitale training toch minder evident. Of toch niet?
Bij retailer Lidl hebben ze hun traditionele bootcamp helemaal in een digitaal jasje gestoken om vijftig laatstejaarsstudenten aan te zetten tot solliciteren. Zij krijgen online proeven voorgeschoteld. Zo wordt naar de geselecteerde kandidaten een verrassingspakket opgestuurd. Zij moeten dit pakket op een creatieve manier verwerken in een video.
“Als ze slagen voor deze proef, vragen we hen ook om tijdens een online rollenspel hun reactie te geven op bepaalde situaties die zich in de winkel kunnen voordoen”, vertelt Sarah Dewaele, project manager recruitment & selection bij Lidl.
Ook luierspecialist Ontex deed iets gelijkaardigs, maar dan voor trainees die internationaal zullen moeten samenwerken. Naar hen werden lunchpakketten gestuurd. Dit omdat de lunch met de kandidaten op hetzelfde moment gepland was als de assessment-dag, die dus deze keer virtueel verloopt.
220 sollicitatiegesprekken hadden ze bij waterzuiveraar Aquafin gepland. “Dertig nieuwe en interne vacatures”, vertelt Greet Van Ginkel, recruiter bij Aquafin. Maar toen kwam de lockdown en verhuisden alle interviews van de vergaderzaal op kantoor naar home offices. “Op één à twee dagen hebben we alles omgegooid”, vertelt ze.
De kandidaten – voor functies als teammanager of operator - waren medewerkers bij wie computerwerk niet per se hun hoofdtaak is. Los van kleine kinderziektes deed de technologie het prima, net als de collega’s zelf overigens. “We voerden online sollicitatiegesprekken vanuit tientallen home offices, van de kust tot Limburg.”
Adviesbureau BDO organiseerde op zijn beurt een virtuele jobdag. De ontmoetingen, zowel de livestream en chatsessies, deed het adviesbureau via het platform van de Brusselse start-up Winch. Dit event liep identiek als een klassieke jobbeurs, alleen namen de studenten van thuis uit deel.
“Een virtuele jobbeurs is voor studenten misschien zelfs minder intimiderend”, aldus Florence Cornélis, recruitment manager bij BDO. “Niet iedereen durft op een klassieke beurs vragen te stellen op onze stand. Bij de virtuele jobdag kunnen ze hun vragen ook anoniem stellen.”
Het initiatief van uitzendbedrijf Ausy is eerder intern, maar te leuk om te laten liggen. Zij stampten een eigen digitaal radiostation uit de grond. “Een zender met eigen logo en webshop met merchandise waarvan de opbrengst naar een goed doel gaat”, vertelt Lieven De Vos, digital marketeer bij Ausy.
“We nemen er op onze typisch eigenzinnige manier alles met een korrel zout. Plaatjes aanvragen, leuke recepten, nieuwsbulletins met eigen quotes, haiku's over corona: noem maar op.” Allemaal om hun thuiswerkers te entertainen.
(William Visterin)
15 mei 2020Online beroepsopleidingen zijn in opmars. Maar voor technische praktijklessen is digitale training toch minder evident. Of toch niet?
Corona zorgt bij heel veel mensen voor angst en stress. Het goede nieuws? Je kunt die negatieve gevoelens ombuigen naar positieve gedachten.
Aangepaste corona-dienstregeling of niet: dit jaar wil De Lijn nog 120 technici aanwerven. Maar de rijopleiding voor chauffeurs staat even ‘on hold’.
Hoe tevreden ben je met je huidige functie? Twijfel je soms of dit wel de job is die je wil blijven doen? Doe de test.
De zogenaamde superkern nam enkele maatregelen die een soepelere arbeidsmarkt moeten bewerkstelligen voor asielzoekers, studenten en tijdelijke werklozen.
De coronacrisis hakt er wereldwijd hard in maar het opent ook onverwachte mogelijkheden. Je werkervaring in quarantaine kan zorgen voor nieuwe inzichten...
Nu we met zijn allen ‘verbannen’ zijn tot ons kot, is thuiswerk de nieuwe norm. Maar wat als de crisis helemaal voorbij is? De voordelen zijn legio...
Ondanks de negatieve berichten over nakende werkloosheid ten gevolge van de coronacrisis, bleven de meeste Belgische organisaties in april aanwerven.
Deze week was het zover: de mogelijkheid om weer samen op kantoor te werken en klanten te ontmoeten. Maar digitale bedrijven blijven vooral thuis en online.