Vorige

1 van 553

Volgende
Volgend artikel:

Wat vindt de jobkandidaat belangrijk in post-Covid-19?

5 positieve gevolgen van Corona

2 juni 2020
Bénédicte Puystiens en Ignace Krekels van Aanwervingshuis
“Elke schipper leert varen, niet op een kalme zee, maar op de woeste baren.” (Bénédicte Puystiens en Ignace Krekels van Aanwervingshuis)
Ook voor Bénédicte Puystiens en Ignace Krekels van Aanwervingshuis zorgt de coronacrisis voor een intense en uitdagende periode. Al kijken ze toch ook naar de positieve elementen. “Elke schipper leert varen, niet op een kalme zee, maar op de woeste baren. Dus laat ook iedereen de kans en de tijd om hier het beste uit te halen.”

We vragen Ignace Krekels en Bénédicte Puystiens van Aanwervingshuis – dat zich met kantoren in Kortrijk en Gent specialiseert in rekrutering van bedienden en kaderleden  via een videomeeting wat ze onthouden van deze periode. Waarop Bénédicte Puystiens om te beginnen een aantal kernwoorden opsomt. “Hygiëne, ziekte, gezondheid, flexibiliteit, telewerk, videocalls, quarantaine, contactloze relaties, mobiliteit, mondmaskers, digitalisering, onvoorspelbaarheid, wendbaarheid,... Het is dagelijkse kost geworden”, zo stelt ze vast.

Corona dwingt ons om veel evidenties, veel zaken waar we niet stil bij stonden, te herbekijken, zo benadrukt Bénédicte Puystiens. “Het is aanpassen voor veel medewerkers en voor evenveel ondernemers. En het zijn gewoon harde tijden tout court en dat mag gezegd worden. Iedereen is zoekend”, klinkt het oprecht.

Mijlpaal en veel vragen

Er zijn nog veel vragen. “In onze sector, HR en rekrutering, is er de zoektocht naar medewerkers. Daar was de vraag meestal groter tot véél groter dan het aanbod en toch legden de bedrijven de lat vrij hoog. Op korte termijn zal de vraag kleiner zijn en het aanbod misschien groter ? Wat zal de impact zijn hiervan?”

Bénédicte is alvast formeel. “Corona wordt een mijlpaal en zal beschreven worden in de geschiedenisboeken. Niettemin komt er een pre-corona en een post-corona tijdperk, want er zijn ook een pak positieve zaken. “Corona zorgt voor veel vragen, maar biedt ook kansen.”

1. Tijd om na te denken

“Het zijn tijden waarin er plots en onverwachts tijd vrijkwam om na te denken, om zelfs te genieten van het denkproces. Eveneens om te genieten van het gezin, de kids, onze partner, onze huisdieren,... De natuur herademt en wij eigenlijk ook een stuk”, stelt Bénédicte.

“Het menselijk ras is zéér invasief en misschien is de tijd gekomen om effectief zaken te herbekijken. Laat ons deze crisis en dit virus niet zomaar aan ons voorbij gaan. We kunnen het met zijn allen morgen beter doen, ook eens met minder. Met iets meer harmonie of aarding?”

2. Tijd om te veranderen

Nog nooit zijn veranderingen zo snel en zo ruim in omvang gegaan. Medewerkers zijn thuis gaan werken en massaal digitaal gaan vergaderen. Collega’s volgden online opleidingen.

Maar verandering was en is ook een beetje de nieuwe constante. “Ondernemers, maar ook medewerkers moeten zich opnieuw organiseren. Ze moeten hun leven anders gaan inrichten, stellen zich andere en nieuwe vragen tegenover vroeger”, stelt ze. ”Onze manier van werken is al drastisch veranderd, alsook onze manier van omgaan met elkaar.”

3. Het beste uit jezelf halen

“Elke schipper leert varen, niet op een kalme zee, maar op de woeste baren, dus laat ook iedereen de kans en de tijd om hier het beste uit te halen”, oppert Bénédicte Puystiens. En daarvoor is deze periode helemaal geschikt. “Om te beslissen wat goed was en wat beter kan en bovenal... om zaken te veranderen wat ons als mens en de wereld gelukkiger maakt. Een nieuw evenwicht zoekend...”

4. Weten wat belangrijk is

“We moeten blijven denken voorbij het overleven, want ook dit gaat voorbij”, zo stelt Bénédicte Puystiens. “Veel mooie, grote bedrijven zijn op vandaag wat ze zijn, door de beslissingen uit het verleden. We geloven erin dat ondernemers blijven ondernemen en hun mensen zo goed als mogelijk houvast geven. We gaan van good naar great, maar liefst niet enkel naar bigger and biggest ten koste van alles.”

5. Besef van vertrouwen tussen werkgever en werknemers

De coronacrisis is ook het ultieme moment dat werknemer en werkgever elkaar (opnieuw) vinden. “Meer dan ooit moet er vertrouwen en autonomie zijn tussen werkgever en werknemer”, merkt collega Ignace Krekels van Aanwervingshuis op. “We hebben een arbeidsovereenkomst altijd vergeleken met een ‘professioneel huwelijk’. En meer dan ooit moeten werkgever en werknemer er zijn voor elkaar, in goede en kwade dagen”, oppert Krekels. “Werknemer en werkgever hebben elkaar nodig. Vandaag en morgen ook.”

(William Visterin)

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook

Artikels zoeken

Aanbevolen jobs

Wil jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

Voeg je CV toe
Jobs voor jou zal je betere jobs suggereren gebaseerd op je opleiding, vaardigheden en werkervaring.

Of zoek in 14593 andere jobs