Persoonlijke ontwikkeling
Vorige

1 van 890

Volgende
Volgend artikel:

Hoe je eigen carrière ontwerpen?

4 stappen om je to-dolijst om te toveren naar wat jij leuk vindt

Hoe behoud jij het overzicht over die 1001 dingen die je nog moet doen? To-dolijstjes helpen, maar meestal heb je geen zin om al die dingen effectief ook te doen. Hoe maak je van je to-dolijstje nu een ‘want-to-dolijstje’?

Stap 1: Verzamel je to-dolijstjes

Op je bureau, op de frigo en in je telefoon. Overal vind je wel to-dolijstjes terug. Neem ze allemaal bij elkaar en maak één grote lijst. “Het samenbrengen van al je to-dolijstjes zal al voor efficiëntie en minder tijdverlies zorgen”, zegt loopbaancoach Annelies Quaegebeur. Zo moet je al niet meer nadenken over de dingen die je misschien vergeten bent. Je kan wel verschillende categorieën maken tussen wat je bijvoorbeeld voor het werk moet doen, voor je kinderen en natuurlijk voor jezelf.

Stap 2: Duid alles aan wat je niet leuk vindt

Bekijk alle taken op je to-dolijst en duid aan wat je niet leuk vindt. Als je wel zin hebt om ergens aan te beginnen, dan duid je deze niet aan.

Stap 3: Delegeer zoveel mogelijk items van je ‘dit wil ik niet doen’–lijstje

Denk je dat je sommige taken toch niet gaat doen. Schrap ze. Dit heeft geen zin. Alle taken waarvan je weet dat je er toch niet aan gaat beginnen mogen eruit. Ook alle taken waar geen consequenties aan verbonden zijn als je ze niet uitvoert, mogen weg. Opgelucht? Goed.

Voel je je schuldig? Dat is ook oké. Denk even na, erken het gevoel en laat het daarna los. Dat brengt niet onmiddellijk rust, maar na een tijdje komt er gegarandeerd een gevoel van opluchting in de plaats.

Wat blijft er dan nog over? Alle taken die je niet wil doen maar wel moet doen, kun je misschien wel aan iemand anders doorgeven. Moet de stoep geschuurd worden? Kijk eens of je partner of je oudste zoon dit niet wil doen. Ook kan je de rollen omdraaien. Als er iets is wat jij wel leuk vindt en een collega niet, kunnen jullie misschien wel wisselen. Dit is vooral op langere termijn efficiënt. Dat bevestigt Annelies Quaegebeur: “In het begin is het mogelijks wat inefficiënter om alles geregeld te krijgen, maar eens het draait heb je én een korte to-dolijst én staat er op dat lijstje enkel nog wat je leuk vindt.”

Stap 4: Van to-do naar want-to-do

Alle taken die je niet wil doen, niet kan laten liggen en niet kan doorgeven kan je naar iets leuks vertalen. Wees creatief en koppel taken die je niet wil doen naar iets dat je leuk vindt. Zo kan je bijvoorbeeld al je mails versturen terwijl je luistert naar je favoriete Beyoncé-album.

Wat ook helpt is de meerwaarde van een taak inzien. Als je 15 mails moet versturen om een project te realiseren, is dat project uiteindelijk een mooie beloning. Dromen van het eindresultaat maakt een lastige to do verteerbaarder. Moet je een vervelend telefoontje naar een leverancier plegen? Denk dan aan de klant die uiteindelijk wel gelukkig gaat zijn wanneer zijn langverwacht pakketje voor de deur staat.

Zo met deze 4 stappen staan binnenkort alleen nog leuke taakjes op je to-dolijstje. Dan zit er niks anders meer op dan er gewoon aan te beginnen. Vergeet niet te genieten van het afstrepen van elke taak!

(mr) 

Met dank aan loopbaancoach Annelies Quaegebeur voor de tips. Annelies Quaegebeur is oprichtster en bezielster van A-Lissome, een organisatie die gemotiveerde professionals begeleidt die op een of andere manier worstelen met hun (loop)baan. Heb jij ook loopbaan gerelateerde vragen? Meer informatie kan je vinden op haar website en volgen kan via Facebook. 

Wil je graag zelf aan de slag? Download dan het gratis e-book ‘Geef Vleugels Aan Je (Loop)Baan - (Terug) Werken met Goesting en Energie’ (vol met handige oefeningen en inzichten).  

28 juni 2018
Anderen bekeken ook