Welke job past bij mij?
Vorige

1 van 508

Volgende
Volgend artikel:

4 redenen waarom je maar beter niet overgekwalificeerd bent

20 signalen dat jij de juiste job hebt

love my job
De meeste jobs zijn noch extreem verschrikkelijk noch duidelijk ‘amazing’ waardoor we soms niet weten wat te doen. Hoe weet je dat jouw job toch de moeite waard is?

Er zijn zo van die momenten dat je je afvraagt: zit ik nog in de juiste job of moet ik ander werk beginnen zoeken… “Als je job het ‘Walhalla’ zou zijn waar iedereen lacht, plezier maakt en de meest geweldige tijd heeft, elke dag opnieuw, dan zou het duidelijk zijn: je blijft”, vertelt loopbaancoach Annelies Quaegebeur. “Helaas zijn de meeste jobs niet zo. Vaak is het moeilijk om te bepalen of je blijft of vertrekt. De meeste jobs zijn noch extreem verschrikkelijk noch duidelijk ‘amazing’. Gevolg: we weten soms niet wat te doen.”

20 signalen dat jij de juiste job hebt

In de twijfelfase blijven zitten en je elke dag afvragen ‘Blijf ik, of niet?’, vreet enorm veel energie, en is niet goed voor je humeur. Je kan beter proberen tot een besluit te komen. “Check of je huidige job voldoende punten bevat van onderstaande lijst. Zo niet dan is het tijd om het job-hunten te starten of intern het gesprek aan te gaan”, aldus loopbaancoach Annelies Quaegebeur.

Dit zijn 20 signalen dat je in de juiste job zit. Zowel je hart als je verstand zijn erbij betrokken.

  1. Je haalt energie uit je werk
    Je kan je competenties en talenten volop inzetten! De tijd vliegt voorbij.

  2. Je kijkt er naar uit om je todo-lijst aan de pakken
    Je krijgt energie door de evolutie te zien in de dingen waar je mee bezig bent.

  3. Je krijgt waardering of complimentjes voor wat je doet
    Dat kunnen schouderklopjes zijn van je meerderen, collega’s, vrienden, ... Je werk wordt geapprecieerd.

  4. Als je een fout maakt, wordt dat beschouwd als ‘part of the job’
    Het wordt beschouwd als een deel van het leren. Er zijn geen vingerwijzingen, geen verwijten. Een fout maken, is een leermoment. Feedback dat het anders moet...

  5. Je respecteert je manager en kan er eerlijk tegen zijn
    En omgekeerd. Een goede relatie met je baas is onmisbaar voor werklplezier.

  6. Je hebt het gevoel dat je loon goed zit tegenover je inspanningen
    Je wordt correct betaald en hebt ook andere (extralegale) voordelen die horen bij de positie die je uitoefent.

  7. Je vertrouwt je teamleden en dat vertrouwen is wederzijds.
    Net zoals een goede relatie met je baas, is een goede verstandhouding met je collega’s cruciaal om met plezier te gaan werken.

  8. Je werk is deels in je comfortzone en deels een uitdaging
    Hierdoor blijft je kaarsje branden en leer je ook nog bij. Trop is te veel. Maar te weinig uitdaging is ook niet goed. Jarenlang werken in je comfortzone, kan je ongelukkig maken.

  9. Je kan openlijk aangeven wat er niet goed loopt
    Je weet wat er meer aandacht verdient. Of dat nu technisch, operationeel, interpersoonlijk, ... is. Aandachtspunten krijgen tijd en ruimte en worden niet onder de mat geveegd.

  10. Je werkplek is inspirerend, veilig en gezond
    Het is niet deprimerend. Integendeel: het ondersteunt jou en je collega’s.

  11. Het energieniveau op de werkvloer krijgt genoeg aandacht
    Het energieniveau in het team en de tevredenheid van de teamleden krijgt ‘evenveel’ aandacht als operationele zaken. De organisatiecultuur is dus een van de prioriteiten voor het management van de organisatie waarvoor je werkt.

  12. Je kan jezelf zijn op de werkvloer
    Je hebt niet het gevoel dat je je moet voordoen als iemand anders. Je kan met je collega’s lachen, brainstormen, samenwerken én van mening verschillen en dat oké vinden.

  13. Je gelooft in de missie, visie en strategie van het bedrijf
    Omdat ze gealigneerd zijn met de jouwe. De waarden die geleefd worden in het bedrijf komen overeen met je persoonlijke waarden.

  14. Er is geen weerstand als je met nieuwe (verbeter)ideeën afkomt
    Er wordt geluisterd en geëvalueerd wat je ideeën waard zijn en mogelijks worden ze geïmplementeerd.

  15. Er is échte samenwerking
    En geen job-protectionisme, paraplu-politiek, achterklap ...

  16. Je gelooft in de organisatie, het product of de diensten die geleverd worden

  17. Je voelt je gelukkig, optimistisch en positief ingesteld.

  18. Je hebt een (professioneel) toekomstperspectief binnen de firma.
    Er wordt geluisterd naar je toekomstwensen en je kan je ontplooien.

  19. Je hebt collega’s waar je naar opkijkt en van kan leren
    En dat in elke laag van de hiërarchie.

  20. Je kan op een creatieve manier werken, problemen oplossen, ...
    Zelfs een ‘out of the box’ standpunt wordt geapprecieerd.

Hoeveel van bovenstaande punten komen voor in je huidige job?

Loopbaancoach Annelies Quaegebeur: “Wat concludeer je hieruit? Welke punten ben je bereid intern aan te pakken of bespreekbaar te maken? Wat is het (lange termijn) effect als je niet aan de slag gaat met de zaken waar je negatief op scoort?”

Blijf je in je job of niet? In de twijfelfase blijven zitten en je dat elke dag afvragen, vreet enorm veel energie. Je kan beter proberen tot een besluit te komen. Heb je veel ‘nee’ geantwoord op bovenstaande punten en is er niets aan te doen? Dan is het tijd om het job-hunten te starten.

(mr) - Met dank aan Annelies Quaegebeur

24 augustus 2020
Anderen bekeken ook