11 zaken die je carrière doen kelderen

Er bestaan handboeken in overvloed met allerlei richtlijnen om succesvol te zijn op de werkvloer. Maar ook uit je eigen fouten kan je leren. Hieronder vermelden we 11 veelgemaakte fouten waaraan werknemers zich bezondigen en zo hun eigen carrière kelderen. Laat dit een handleiding zijn, en trap niet in dezelfde valkuilen. Zo verkijk je je kansen niet om op professioneel vlak door te groeien.
#

1. Je studies niet serieus nemen

Té weinig blokken en té veel feesten, kan ervoor zorgen dat je niet het diploma haalt dat je voor ogen had. Hierdoor loop je het risico dat je uiteindelijk niet in aanmerking komt voor een job die je op het lijf geschreven is. Wees verantwoordelijk, en neem geen loopje met je studies. De boog moet echter niet altijd even gespannen staan…

2. Geen toekomstplan hebben

In de huidige crisissituatie schikken velen zich in een job die niet hun eerste keus is. Op zich geen probleem, maar zorg er wel voor dat elke professionele beslissing past in een groter plan waarbij je stap voor stap groeit naar je ideale job.

3. Leugens vertellen

Elke keer je de waarheid verdraait, zet je je professionele geloofwaardigheid op het spel, of je nu overdrijft op je cv of jezelf verraadt op Facebook. Stel dat een werknemer zichzelf ziek meldt op het werk, maar 's avonds wél foto's post van een dag extra op zijn exotische vakantiebestemming: dat is natuurlijk om problemen vragen.

4. Jezelf te grabbel gooien op Facebook en Twitter

Sociale netwerken kunnen je reputatie op vele manieren schaden. Posts en tweets tijdens de werkuren kunnen de indruk wekken dat je niet gemotiveerd bent. Bovendien kan de inhoud ervan je blijven achtervolgen (net als die foto's van dat bewuste vrijgezellenfeestje trouwens). Ga er daarom van uit dat elke toekomstige werkgever weet hoe hij Facebook, Twitter en MySpace moet gebruiken en bedenk dat hij al je berichten ook kan meelezen. Denk met andere woorden twee keer na welke informatie je over jezelf op het internet prijsgeeft.

5. De professionele grenzen overschrijden

Te veel details over je privéleven delen met je collega's komt onprofessioneel over. Zij liggen niet wakker van de ruzie die jij met je partner had de avond voordien. Maar dat betekent natuurlijk niet dat je helemaal niks over thuis mag delen als je in een praatgraag team terecht komt.

6. Achterklap & co

Roddelen of openlijk kritiek uiten op één van je medewerkers of op de concurrentie kan je zuur opbreken, om de eenvoudige reden dat het negatief overkomt of dat je in het ergste geval de stempel van ruziestoker krijgt opgeplakt. Dit is een etiket dat je moeilijk afgeschud krijgt. Bijgevolg is dit allesbehalve een goede zaak als je later op zoek gaat naar een nieuwe job binnen dezelfde branche.

7. Een verhouding op het werk

Ga geen relatie aan met je baas. En zeker niet indien die getrouwd is. Wanneer de waarheid aan het licht komt, krijg je ongetwijfeld problemen.

8. Overmatig drinken

Te veel alcohol is nooit een goed idee, en al zeker niet op een bedrijfsfeestje. Zo vallen bepaalde remmingen weg en zou je wel eens té vrijuit kunnen praten...

9. Jobhoppen voor de centen

Van job veranderen, hoeft natuurlijk geen slechte zaak te zijn. Maar wanneer je op je 35ste al 8 verschillende beroepen hebt uitgeoefend, gaan potentiële werkgevers zich wel vragen stellen. Bovendien geef je jezelf op die manier niet de tijd om door te groeien naar een hogere functie én loop je het gevaar dat je voor eeuwig en altijd de collega blijft die er het laatst is bijgekomen. En die bijgevolg ook het eerst moet vertrekken.

10. Je referenties kwijtspelen

Een goede band met een vroegere baas of collega kan je best onderhouden als je in de toekomst indruk wil maken op een mogelijk nieuwe werkgever. Een gouden tip: hou alle contactgegevens bij in een ouderwets adressenboekje.

11. Je job met slaande deuren verlaten

Van plan om zelf op te stappen? Onthou dan dat je werkgever zich vooral de laatste momenten met jou zal herinneren. Laat daarom geen knoeiboel achter en laat het ook om je ongezouten mening mee te delen. Je weet immers nooit wiens pad je in de toekomst nog kruist…

(jn) - bron: www.hotjobs.yahoo.com

8 december 2010
Anderen bekeken ook