Sollicitatiegesprek
Vorige

1 van 297

Volgende

10 ultieme tips voor de perfecte eerste indruk

Eerste indruk maken
Een eerste indruk kun je maar één keer maken, daarom zorg je er best voor dat jouw eerste indruk meteen een positief gevoel nalaat. Deze 10 tips helpen je hierbij.

De eerste seconden

Eén beeld zegt soms meer dan duizend woorden en zo is het ook met hoe we overkomen bij de ander. Want of het nu tijdens een sollicitatiegesprek, een klantencontact of netwerkevent is: een eerste indruk kan je introductie maken of kraken.

Niet alleen wat je zegt is belangrijk, ook je algemene houding en je lichaamstaal spreken letterlijk boekdelen en kunnen jouw eerste indruk zowel op een positieve als negatieve manier beïnvloeden. Vooral de eerste seconden zijn van belang: in deze korte tijdspanne velt ons brein (en dat van onze gesprekspartner) een oordeel over de ander.

CHECK: Let op bij het lezen van lichaamstaal

10 indrukwekkende tips

Door je bewust te zijn van je gedrag en je non-verbale signalen kun je je eigen eerste indruk verbeteren en optimaliseren. Deze tips en tricks kunnen jou hierbij helpen.

1. Kom op tijd

Vanzelfsprekend voor de een, een uitdaging voor de ander. Niemand verliest graag zijn of haar kostbare tijd aan laatkomers, zeker niet in een professionele omgeving. Te laat aankomen op een afspraak kan doen uitschijnen dat je het allemaal niet zo serieus meent.

Vertrek desnoods wat vroeger en bouw voldoende marge in (file onderweg, parkeerplaats zoeken, aanmelden in het gebouw, …). Lijkt het erop dat je toch wat te laat zou aankomen? Verwittig dan zo vlug mogelijk (liefst telefonisch) en verontschuldig je bij aankomst voor de vertraging.

2. Maak oogcontact

Door je gesprekspartner recht in de ogen te kijken, laat je zien dat je niets te verbergen hebt. Je toont hiermee dat je zelfvertrouwen hebt en (op een professionele manier) oprecht in iemand geïnteresseerd bent. Probeer vooral niet naast iemand heen te praten: het komt niet alleen ongeïnteresseerd maar ook onbeleefd over.

Let wel: hoe mooi de oogkleur van je gesprekspartner ook mag zijn, zoek een evenwicht en probeer vooral niet te staren: niet iedereen voelt zich hier comfortabel mee.

3. Glimlach

Een glimlach bezorgt je een positieve, vriendelijke en sympathieke indruk. Bovendien is je gesprekspartner in de meeste gevallen geneigd om ook mee te (glim)lachen: win-winsituatie! Overdrijf hier evenwel niet mee: een glimlach of licht humoristische aanpak werkt wel, maar een bulderende onemanshow is wat te veel van het goede.

Extra: Waarom lachen op het werk noodzakelijk is (... maar niet altijd)

4. Let op je taalgebruik (en praat niet te veel)

Niks mis met een uitgebreide kennis van het West-Vlaamse, Antwerpse of Limburgse dialect maar probeer bij voorkeur toch zo neutraal mogelijk te praten. Zo voorkom je dat je misbegrepen wordt door mensen die uit een andere regio komen.

Vergeet ook niet te luisteren naar je gesprekspartner en onderbreek hem of haar niet. Wees hoffelijk en wees een heer (of dame) in het communicatieverkeer.

5. Zorg voor een open houding

Draai je lichaam naar de persoon tegen wie je praat. Zit je samen met meerdere personen? Draai je dan even kort naar iedereen en kijk hen even recht in de ogen. Vermijd gekruiste armen want dat komt defensief over. Hangende schouders wijzen dan weer op een passieve en ongeïnteresseerde persoonlijkheid.

6. Blijf positief

Slechte dag gehad? Probeer het te relativeren en hou je negatieve gedachten en frustraties thuis. Niemand zit te wachten om als klaagmuur of praatpaal naar jouw geklaag en gezeur te luisteren. Een positieve mindset daarentegen opent deuren en zorgt voor een aangename sfeer.

Ontdek: 4 stappen om zélf een positieve mindset te creëren

7. Neem initiatief

Wacht niet af tot de ander begint te praten maar begin zelf een gesprek. Zo kom je over als een spontaan persoon waarmee het makkelijk samenwerken is.

8. Verzorg jezelf

Kies een gepaste outfit en zet zo jezelf als een stijlvol en verzorgd persoon in de kijker. Een jogging is perfect om mee te joggen maar een no-go tijdens een professionele afspraak. Poets je tanden, knip je nagels en verzorg je kapsel. Een stuk kauwgom kan jouw adem verfrissen maar gooi het weg zodra je aankomt bij je gesprekspartner.

9. Stel interessante vragen

Bereid je goed voor op het gesprek en stel gerichte en relevante vragen. Heb je een sollicitatiegesprek, zorg dan dat je goed op de hoogte bent van het reilen en zeilen van het bedrijf. Ga je naar een netwerkevent, doe dan eventueel wat voorbereidend opzoekingswerk over je mogelijke gesprekspartners en zoek aanknopingspunten waarmee je met hen een gesprek kunt beginnen.

Lees ook: Solliciteren in stijl (E-gids)

10. Wees jezelf

Last but not least: wees vooral jezelf. Wie zichzelf anders voordoet dan hij of zij werkelijk is, valt al gauw door de mand. Geen perfecte eerste indruk die daar iets aan kan veranderen.

(fd)

18 november 2022
Aanbevolen jobs

10 ultieme tips voor de perfecte eerste indruk

Eerste indruk maken
Een eerste indruk kun je maar één keer maken, daarom zorg je er best voor dat jouw eerste indruk meteen een positief gevoel nalaat. Deze 10 tips helpen je hierbij.

De eerste seconden

Eén beeld zegt soms meer dan duizend woorden en zo is het ook met hoe we overkomen bij de ander. Want of het nu tijdens een sollicitatiegesprek, een klantencontact of netwerkevent is: een eerste indruk kan je introductie maken of kraken.

Niet alleen wat je zegt is belangrijk, ook je algemene houding en je lichaamstaal spreken letterlijk boekdelen en kunnen jouw eerste indruk zowel op een positieve als negatieve manier beïnvloeden. Vooral de eerste seconden zijn van belang: in deze korte tijdspanne velt ons brein (en dat van onze gesprekspartner) een oordeel over de ander.

CHECK: Let op bij het lezen van lichaamstaal

10 indrukwekkende tips

Door je bewust te zijn van je gedrag en je non-verbale signalen kun je je eigen eerste indruk verbeteren en optimaliseren. Deze tips en tricks kunnen jou hierbij helpen.

1. Kom op tijd

Vanzelfsprekend voor de een, een uitdaging voor de ander. Niemand verliest graag zijn of haar kostbare tijd aan laatkomers, zeker niet in een professionele omgeving. Te laat aankomen op een afspraak kan doen uitschijnen dat je het allemaal niet zo serieus meent.

Vertrek desnoods wat vroeger en bouw voldoende marge in (file onderweg, parkeerplaats zoeken, aanmelden in het gebouw, …). Lijkt het erop dat je toch wat te laat zou aankomen? Verwittig dan zo vlug mogelijk (liefst telefonisch) en verontschuldig je bij aankomst voor de vertraging.

2. Maak oogcontact

Door je gesprekspartner recht in de ogen te kijken, laat je zien dat je niets te verbergen hebt. Je toont hiermee dat je zelfvertrouwen hebt en (op een professionele manier) oprecht in iemand geïnteresseerd bent. Probeer vooral niet naast iemand heen te praten: het komt niet alleen ongeïnteresseerd maar ook onbeleefd over.

Let wel: hoe mooi de oogkleur van je gesprekspartner ook mag zijn, zoek een evenwicht en probeer vooral niet te staren: niet iedereen voelt zich hier comfortabel mee.

3. Glimlach

Een glimlach bezorgt je een positieve, vriendelijke en sympathieke indruk. Bovendien is je gesprekspartner in de meeste gevallen geneigd om ook mee te (glim)lachen: win-winsituatie! Overdrijf hier evenwel niet mee: een glimlach of licht humoristische aanpak werkt wel, maar een bulderende onemanshow is wat te veel van het goede.

Extra: Waarom lachen op het werk noodzakelijk is (... maar niet altijd)

4. Let op je taalgebruik (en praat niet te veel)

Niks mis met een uitgebreide kennis van het West-Vlaamse, Antwerpse of Limburgse dialect maar probeer bij voorkeur toch zo neutraal mogelijk te praten. Zo voorkom je dat je misbegrepen wordt door mensen die uit een andere regio komen.

Vergeet ook niet te luisteren naar je gesprekspartner en onderbreek hem of haar niet. Wees hoffelijk en wees een heer (of dame) in het communicatieverkeer.

5. Zorg voor een open houding

Draai je lichaam naar de persoon tegen wie je praat. Zit je samen met meerdere personen? Draai je dan even kort naar iedereen en kijk hen even recht in de ogen. Vermijd gekruiste armen want dat komt defensief over. Hangende schouders wijzen dan weer op een passieve en ongeïnteresseerde persoonlijkheid.

6. Blijf positief

Slechte dag gehad? Probeer het te relativeren en hou je negatieve gedachten en frustraties thuis. Niemand zit te wachten om als klaagmuur of praatpaal naar jouw geklaag en gezeur te luisteren. Een positieve mindset daarentegen opent deuren en zorgt voor een aangename sfeer.

Ontdek: 4 stappen om zélf een positieve mindset te creëren

7. Neem initiatief

Wacht niet af tot de ander begint te praten maar begin zelf een gesprek. Zo kom je over als een spontaan persoon waarmee het makkelijk samenwerken is.

8. Verzorg jezelf

Kies een gepaste outfit en zet zo jezelf als een stijlvol en verzorgd persoon in de kijker. Een jogging is perfect om mee te joggen maar een no-go tijdens een professionele afspraak. Poets je tanden, knip je nagels en verzorg je kapsel. Een stuk kauwgom kan jouw adem verfrissen maar gooi het weg zodra je aankomt bij je gesprekspartner.

9. Stel interessante vragen

Bereid je goed voor op het gesprek en stel gerichte en relevante vragen. Heb je een sollicitatiegesprek, zorg dan dat je goed op de hoogte bent van het reilen en zeilen van het bedrijf. Ga je naar een netwerkevent, doe dan eventueel wat voorbereidend opzoekingswerk over je mogelijke gesprekspartners en zoek aanknopingspunten waarmee je met hen een gesprek kunt beginnen.

Lees ook: Solliciteren in stijl (E-gids)

10. Wees jezelf

Last but not least: wees vooral jezelf. Wie zichzelf anders voordoet dan hij of zij werkelijk is, valt al gauw door de mand. Geen perfecte eerste indruk die daar iets aan kan veranderen.

(fd)

18 november 2022
Aanbevolen jobs
Anderen bekeken ook
Anderen bekeken ook