Bedrijven doen steeds vaker beroep op 'human cloud'
Als de evolutie zich zo blijft voortbewegen, bevinden binnenkort niet alleen onze computerbestanden zich in de ‘cloud’, maar wijzelf ook!
Sociale media veranderden onze kijk op en het gebruik van het internet en dat bracht heel wat nieuwe jobs mee. Ook de smartphone veranderde onze manier van communiceren en werken en trok plots een heel nieuw arsenaal aan toepassingen open.
Van deze jobs had je in 2008 waarschijnlijk nog niet gehoord:
Naast het toenmalige Netlog en MySpace was er nog niet veel dat deed denken aan sociale media zoals we die vandaag de dag kennen. Ze hadden toen ook helemaal nog niet het belang dat we er nu aan hechten. Een aangewezen social media manager was voor 2008 dus niet echt aan de orde.
Ondertussen zijn er zoveel kanalen om rekening mee te houden en zijn sociale media een miljardenindustrie. Je kan niet meer om Facebook heen, met 2,20 miljard gebruikers is deze reus een speler waar elk bedrijf rekening mee houdt. Instagram heeft zo’n 700 miljoen gebruikers, Twitter zo’n 330 miljoen en Snapchat 225 miljoen. WhatsApp - dat een kleine 10 jaar bestaat - zou zo’n 1,2 miljard gebruikers hebben.
Deze digitale media schudden niet alleen ons dagelijkse leven door elkaar. Ze hebben op marketingvlak ook een hoop teweeggebracht. Er was plots nood aan een strategie voor de online aanwezigheid van bedrijven. En daar was de Social Media Manager.
Voor de launch van de iPhone in 2007 hadden we nog niet gehoord van ‘apps’ of applicaties. Plots was het een onmisbaar deel van je smartphone-ervaring. Android bleef niet lang achter en sprong ook op de app-kar. Hierdoor was er plots nood aan wel heel specifieke developers.
Ondertussen zijn apps een groeiende markt. De iOS app store heeft maar liefst 2,2 miljoen apps. Een overaanbod. Het creëren van een app is al één – zeer uitdagend – ding, maar deze dan zijn weg naar de doelgroep laten vinden, is ook niet altijd evident.
Dit digitale tijdperk creëerde heel wat mogelijkheden voor andere start-ups die hun businessmodel erop baseerden. Zoals Uber, het taxibedrijf speelde handig in op de share-economie en de digitale mogelijkheden die het bestellen van een goedkope, snelle taxi vergemakkelijkten en zo hun start-up een boost gaven.
Het bedrijf bestaat al sinds 2009, maar hun cijfers vlogen maar in 2015 de hoogte in. Toen besloten ze om hun chauffeuraantal te verdubbel in de VS en werd de dienst in de meeste grote wereldsteden geïntroduceerd. Hoewel het in sommige landen nog geboycot wordt doordat het bedrijf oneerlijke concurrentie zou zijn voor gewone taxidiensten.
Het bedrijf blijft ook in beweging. Zo kijken ze momenteel naar zelfrijdende auto’s om hun bedrijf klaar te maken voor de volgende fase. Het kan dus goed zijn dat deze job over enkele jaren ook niet meer bestaat... maar dan wel weer zorgt voor nieuwe carrièremogelijkheden.
Elon Musk experimenteert er met zijn Tesla-bedrijf duchtig mee en andere autofabrikanten willen niet achterblijven. Hierdoor is de autosector op zoek naar technici die niet bang zijn om te experimenteren en een heel nieuwe skillset te ontwikkelen.
De toekomst van de zelfrijdende auto hangt natuurlijk af van gespecialiseerde ingenieurs, technici, mechaniekers en softwareontwikkelaars. Niet te vergeten verkeersspecialisten die weten hoe zo’n wagen zich veilig in het verkeer kan begeven.
Wist jij 10 jaar geleden wat ‘werken met de cloud’ betekende? De term werd het eerst gepitcht in 2006 door Eric Schmidt. Hij gebruikte het om uit te leggen hoe Google zijn software ontwikkelde. Hun filosofie was dat mensen aan allerlei software en andere gegevens konden raken zonder deze op hun pc te zetten. Hierdoor zou het altijd en overal toegankelijk zijn en het neemt geen plaats meer in op je computer, want je gebruikt een app of ander programma om aan je gegevens of software te raken.
Veel bedrijven (en particulieren) werken hier ondertussen mee. Waardoor er jobs zoals ‘cloud manager’, ‘cloudingenieur, en ‘cloudstrateeg’ zijn ontstaan.
Het aantal data dat op het internet rondzweeft stijgt elk jaar met zo’n 40%. Dat lijkt grenzeloos. Het is daarom handig dat er mensen bestaan wiens beroep het is om grote hoeveelheden data te analyseren en te verwerken.
Steeds meer bedrijven beseffen dat ze hun steentje kunnen bijdragen voor een gezondere en groenere wereld. Ze zetten daarom steeds meer in op duurzaamheid. Hiervoor durven ze wel eens een sustainability manager of duurzaamheidsmanager aan te stellen. Deze stelt dan een strategie en richtlijnen op om het bedrijf ecologische verantwoord te laten functioneren.
YouTube bestond al, maar ook dat kanaal is de afgelopen jaren enorm verandert. Ja, het biedt nog je favoriete videoclips uit de jaren ’90 aan, maar het maakt nu ook zelf content en vloggers springen er ook gretig op om zo kijkers te lokken, een centje bij te verdienen en populariteit te winnen.
Drones winnen enorm aan populariteit en er zijn nog heel wat mogelijkheden die niet werden aangeboord. Onder andere Amazon experimenteert met leveringen via Drone. De kleine vliegobjecten zouden pakjes kunnen leveren en sneller zijn dan de traditionele chauffeurs. Hierdoor komt er misschien toch weer een job in het gedrang, maar het creëert ruimte voor een nieuwe job met toekomst, namelijk de drone-operator.
De meeste ‘millennials’ studeerden nog in 2008. Ondertussen werden er een heel aantal op de arbeidsmarkt afgevuurd. Maar het is geen slechte zet van een werkgever om eens te gaan praten met deze jeugd. Wat zijn hun verwachtingen, hoe zijn de verhoudingen onderling? Ze zijn anders dan die van je ouders...
Het doet je jezelf afvragen wat voor jobs de kinderen die nu in de lagere school zitten, later gaan doen. Met de grote investeringen die momenteel in Artificiële Intelligentie en biotechnologie worden gedaan, kan het zijn dat zij over 10 jaar ook beginnen aan een carrière in een volledig nieuwe sector met jobs die nog moeten uitgevonden worden.
(sjv) – Bron: Express Business
1 augustus 2018Sociale media veranderden onze kijk op en het gebruik van het internet en dat bracht heel wat nieuwe jobs mee. Ook de smartphone veranderde onze manier van communiceren en werken en trok plots een heel nieuw arsenaal aan toepassingen open.
Van deze jobs had je in 2008 waarschijnlijk nog niet gehoord:
Naast het toenmalige Netlog en MySpace was er nog niet veel dat deed denken aan sociale media zoals we die vandaag de dag kennen. Ze hadden toen ook helemaal nog niet het belang dat we er nu aan hechten. Een aangewezen social media manager was voor 2008 dus niet echt aan de orde.
Ondertussen zijn er zoveel kanalen om rekening mee te houden en zijn sociale media een miljardenindustrie. Je kan niet meer om Facebook heen, met 2,20 miljard gebruikers is deze reus een speler waar elk bedrijf rekening mee houdt. Instagram heeft zo’n 700 miljoen gebruikers, Twitter zo’n 330 miljoen en Snapchat 225 miljoen. WhatsApp - dat een kleine 10 jaar bestaat - zou zo’n 1,2 miljard gebruikers hebben.
Deze digitale media schudden niet alleen ons dagelijkse leven door elkaar. Ze hebben op marketingvlak ook een hoop teweeggebracht. Er was plots nood aan een strategie voor de online aanwezigheid van bedrijven. En daar was de Social Media Manager.
Voor de launch van de iPhone in 2007 hadden we nog niet gehoord van ‘apps’ of applicaties. Plots was het een onmisbaar deel van je smartphone-ervaring. Android bleef niet lang achter en sprong ook op de app-kar. Hierdoor was er plots nood aan wel heel specifieke developers.
Ondertussen zijn apps een groeiende markt. De iOS app store heeft maar liefst 2,2 miljoen apps. Een overaanbod. Het creëren van een app is al één – zeer uitdagend – ding, maar deze dan zijn weg naar de doelgroep laten vinden, is ook niet altijd evident.
Dit digitale tijdperk creëerde heel wat mogelijkheden voor andere start-ups die hun businessmodel erop baseerden. Zoals Uber, het taxibedrijf speelde handig in op de share-economie en de digitale mogelijkheden die het bestellen van een goedkope, snelle taxi vergemakkelijkten en zo hun start-up een boost gaven.
Het bedrijf bestaat al sinds 2009, maar hun cijfers vlogen maar in 2015 de hoogte in. Toen besloten ze om hun chauffeuraantal te verdubbel in de VS en werd de dienst in de meeste grote wereldsteden geïntroduceerd. Hoewel het in sommige landen nog geboycot wordt doordat het bedrijf oneerlijke concurrentie zou zijn voor gewone taxidiensten.
Het bedrijf blijft ook in beweging. Zo kijken ze momenteel naar zelfrijdende auto’s om hun bedrijf klaar te maken voor de volgende fase. Het kan dus goed zijn dat deze job over enkele jaren ook niet meer bestaat... maar dan wel weer zorgt voor nieuwe carrièremogelijkheden.
Elon Musk experimenteert er met zijn Tesla-bedrijf duchtig mee en andere autofabrikanten willen niet achterblijven. Hierdoor is de autosector op zoek naar technici die niet bang zijn om te experimenteren en een heel nieuwe skillset te ontwikkelen.
De toekomst van de zelfrijdende auto hangt natuurlijk af van gespecialiseerde ingenieurs, technici, mechaniekers en softwareontwikkelaars. Niet te vergeten verkeersspecialisten die weten hoe zo’n wagen zich veilig in het verkeer kan begeven.
Wist jij 10 jaar geleden wat ‘werken met de cloud’ betekende? De term werd het eerst gepitcht in 2006 door Eric Schmidt. Hij gebruikte het om uit te leggen hoe Google zijn software ontwikkelde. Hun filosofie was dat mensen aan allerlei software en andere gegevens konden raken zonder deze op hun pc te zetten. Hierdoor zou het altijd en overal toegankelijk zijn en het neemt geen plaats meer in op je computer, want je gebruikt een app of ander programma om aan je gegevens of software te raken.
Veel bedrijven (en particulieren) werken hier ondertussen mee. Waardoor er jobs zoals ‘cloud manager’, ‘cloudingenieur, en ‘cloudstrateeg’ zijn ontstaan.
Het aantal data dat op het internet rondzweeft stijgt elk jaar met zo’n 40%. Dat lijkt grenzeloos. Het is daarom handig dat er mensen bestaan wiens beroep het is om grote hoeveelheden data te analyseren en te verwerken.
Steeds meer bedrijven beseffen dat ze hun steentje kunnen bijdragen voor een gezondere en groenere wereld. Ze zetten daarom steeds meer in op duurzaamheid. Hiervoor durven ze wel eens een sustainability manager of duurzaamheidsmanager aan te stellen. Deze stelt dan een strategie en richtlijnen op om het bedrijf ecologische verantwoord te laten functioneren.
YouTube bestond al, maar ook dat kanaal is de afgelopen jaren enorm verandert. Ja, het biedt nog je favoriete videoclips uit de jaren ’90 aan, maar het maakt nu ook zelf content en vloggers springen er ook gretig op om zo kijkers te lokken, een centje bij te verdienen en populariteit te winnen.
Drones winnen enorm aan populariteit en er zijn nog heel wat mogelijkheden die niet werden aangeboord. Onder andere Amazon experimenteert met leveringen via Drone. De kleine vliegobjecten zouden pakjes kunnen leveren en sneller zijn dan de traditionele chauffeurs. Hierdoor komt er misschien toch weer een job in het gedrang, maar het creëert ruimte voor een nieuwe job met toekomst, namelijk de drone-operator.
De meeste ‘millennials’ studeerden nog in 2008. Ondertussen werden er een heel aantal op de arbeidsmarkt afgevuurd. Maar het is geen slechte zet van een werkgever om eens te gaan praten met deze jeugd. Wat zijn hun verwachtingen, hoe zijn de verhoudingen onderling? Ze zijn anders dan die van je ouders...
Het doet je jezelf afvragen wat voor jobs de kinderen die nu in de lagere school zitten, later gaan doen. Met de grote investeringen die momenteel in Artificiële Intelligentie en biotechnologie worden gedaan, kan het zijn dat zij over 10 jaar ook beginnen aan een carrière in een volledig nieuwe sector met jobs die nog moeten uitgevonden worden.
(sjv) – Bron: Express Business
1 augustus 2018Als de evolutie zich zo blijft voortbewegen, bevinden binnenkort niet alleen onze computerbestanden zich in de ‘cloud’, maar wijzelf ook!
We vroegen aan Gerrit Vromant, (29) uit Torhout hoeveel hij verdient ...
Wat doe je wanneer je bijzonder geïnteresseerd bent in AI en een studierichting zoekt die je voorbereidt voor een carrière in deze boeiende wereld?
Bedrijven actief in virtual reality zitten in een groeimarkt. Ze krijgen vanuit uiteenlopende hoeken steeds meer vragen om VR-projecten uit te werken.
Op zoek naar een nieuwe uitdaging? Een aantal skills spelen nu al een grote rol op het werk, en die zullen in de toekomst alleen maar belangrijker worden.
Een taxi bestellen via Uber, schoonmaken via Helpling en een maaltijd laten leveren via Deliveroo: er is vandaag wel een Uber voor alles.
Tijden veranderen en onze behoeftes ook, wat ruimte creëert voor ‘nieuwe’ jobs.
Het is een cliché dat vrouwen veel praten, want op de werkvloer houden ze vaker hun mond dan mannen. Wil jij meer gehoord worden? Lees dan onderstaande tips.
Plezier is een factor die op de werkvloer niet mag ontbreken. Heb je een positieve kijk op je job? Ontdek hier enkele tips om jouw werkplezier te vergroten.
We vroegen aan Gerrit Vromant, (29) uit Torhout hoeveel hij verdient ...
Bedrijven actief in virtual reality zitten in een groeimarkt. Ze krijgen vanuit uiteenlopende hoeken steeds meer vragen om VR-projecten uit te werken.
Tijden veranderen en onze behoeftes ook, wat ruimte creëert voor ‘nieuwe’ jobs.
Op zoek naar een nieuwe uitdaging? Een aantal skills spelen nu al een grote rol op het werk, en die zullen in de toekomst alleen maar belangrijker worden.
Een taxi bestellen via Uber, schoonmaken via Helpling en een maaltijd laten leveren via Deliveroo: er is vandaag wel een Uber voor alles.
Als de evolutie zich zo blijft voortbewegen, bevinden binnenkort niet alleen onze computerbestanden zich in de ‘cloud’, maar wijzelf ook!
Wat doe je wanneer je bijzonder geïnteresseerd bent in AI en een studierichting zoekt die je voorbereidt voor een carrière in deze boeiende wereld?
Krijg je keuzestress bij het kiezen van je ultieme droomjob? Met de juiste vragen en eerlijke antwoorden kies je gegarandeerd de job die het best bij je past!
Een jobaanbieding kan er op het eerste zicht geweldig interessant uitzien. Toch neem je best de tijd om de vacature een tweede keer grondig te herlezen…