Terug naar zoekresultaten
FOD Financiën

70 Juridisch dossierverantwoordelijken (m/v/x)

FOD Financiën | Schaarbeek | Onbepaalde duur, Voltijds

70 Juridisch dossierverantwoordelijken (m/v/x)

Functieomschrijving

Je hebt interesse in juridische thema’s en bent op zoek naar een job met een maatschappelijke meerwaarde? Je gaat graag procesmatig en gestructureerd te werk en bent overtuigd van het belang van een correcte dienstverlening? Je werkt graag in teamverband maar ook zelfstandigheid schrikt je niet af? Dan ben je geknipt voor een juridische functie binnen FOD Financiën. Ben je benieuwd naar hoe jij concreet mee kan schrijven aan ons verhaal? Lees dan zeker verder en ontdek zo welk takenpakket perfect bij je past.
  • Je behandelt fiscale en niet-fiscale schulden (bijvoorbeeld penale boetes) die niet werden betaald door een burger of een bedrijf. Je beoordeelt de invorderingsdossiers in het kader van de invorderingsstrategie.
  • Je verzamelt zelfstandig de nodige informatie om invorderingsacties te kunnen ondernemen en indien nodig vorder je in via gerechtsdeurwaarder of bij een derde.
  • Je staat afbetalingsplannen toe binnen het kader van de bevoegdheden op het niveau van het team en neemt bewarende maatregelen indien nodig.
  • Je behandelt ook dossiers die niet-invorderbaar zijn gebruikmakend van de voorziene procedures binnen de invorderingsstrategie.
  • Je beantwoordt telefonisch, per e-mail of per brief vragen van burgers of ondernemingen.
Kan je jezelf terugvinden in dit takenpakket? Dan is werken binnen een invorderingsteam van onze Algemene Administratie van de Inning en Invordering echt iets voor jou!
  • Je behandelt verzoeken van externe en interne klanten zoals vrijstelling nalatigheidsinteresten, onbeperkt uitstel van de invordering, afbetalingsplannen en vragen tot doorhaling van schulden.
  • Je volgt dossiers in het kader van collectieve procedures op. Hiertoe evalueer je onder andere de betalingsvoorstellen van curatoren, schuldbemiddelaars en vereffenaars. Je verzamelt de nodige gegevens, doet een solvabiliteitsonderzoek en maakt een verslag op met de feitelijke en juridische argumenten.
  • Je verwerkt dossiers invorderingsbijstand met het buitenland. Je analyseert de verzoeken van de ontvangers en de buitenlandse overheden. Je evalueert welke invorderingsacties je dient te ondernemen en correspondeert met zowel Belgische als Buitenlandse overheden.
Kan je jezelf terugvinden in dit takenpakket? Dan is werken binnen een juridische dienst van onze Algemene Administratie van de Inning en Invordering echt iets voor jou!
  • Je beheert administratieve en gerechtelijke dossiers.
  • Je formuleert mondelinge en schriftelijke adviezen binnen je vakgebied en je doet aanbevelingen over de toepassing en interpretatie van de reglementering.
  • Je stelt conclusies op voor de Belgische Staat, je volgt nauwgezet hangende gerechtelijke procedures op en vertegenwoordigt (eventueel) de Administratie voor hoven en rechtbanken.
  • Je krijgt veel informatie om te behandelen. Met het oog op efficiënte en effectieve acties, kan je adequate conclusies trekken door de juiste informatie op te zoeken en te analyseren.
  • Je blijft op de hoogte van evoluties op het vlak van Fiscaliteit. Je volgt daarbij de voorziene cursussen en je doet binnen je team aan kennisdeling.
Kan je jezelf terugvinden in dit takenpakket? Dan is werken bij onze Algemene Administratie van de Fiscaliteit iets voor jou. Onder het tabblad ‘Werkgever’ kan je meer informatie vinden over de teams waarin je kan terechtkomen.

Profiel

Deelnemingsvoorwaarden

Vereiste diploma op de uiterste inschrijvingsdatum:
  • Diploma van het hoger onderwijs (b.v. graduaat, professionele bachelor, kandidaat, academische bachelor) uitgereikt door een Belgische universiteit of een hogeschool na tenminste 2 of 3 jaar studie in een afdeling recht of rechtspraktijk. Voor de houders van deze diploma's is er geen enkele ervaring vereist.
  • Je kan eveneens deelnemen als je een gelijkwaardigheid hebt behaald van een Gemeenschap op het niveau van een algemeen bachelor. Deze gelijkwaardigheid moet duidelijk vermelden dat het een graad is van een bachelor behaald in de studierichting rechten in een hogere of universitair onderwijs of gelijkwaardig. Voor de houders van een geldige algemene gelijkwaardigheid, is een specifieke ervaring vereist:
Een professionele ervaring van 2 jaar in een juridische functie in een domein van Belgische wetgeving is vereist.

Laad je diploma op in je online-cv in 'Mijn Selor' op het moment van inschrijving. Doe je dit niet, dan kan je niet deelnemen aan de selectieprocedure.
Hoe nog deelnemen qua diploma? (verwijderen indien niet van toepassing of aanvullen)
  • Je wordt eveneens toegelaten als je laatstejaarsstudent bent van het academiejaar 2018-2019 voor het behalen van het vereiste diploma. Als je slaagt kan je pas in dienst treden als je het vereiste diploma hebt behaald. Laad in dit geval je inschrijvingsbewijs met duidelijke vermelding van studiejaar, academiejaar en afstudeerrichting op het moment van inschrijving op.
  • Je kan ook deelnemen als je een vroeger behaald diploma hebt, dat gelijkgesteld wordt met één van de vermelde diploma’s.

Competenties
Gedragsgerichte competenties
  • Je analyseert gegevens gericht en beoordeelt informatie kritisch.
  • Je gaat zelfstandig om met en lost problemen op, zoekt alternatieven en voert de oplossing uit.
  • Je creëert en bevordert de groepsgeest door je mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's.
  • Je begeleidt interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier, levert hen een persoonlijke dienstverlening en onderhoudt constructieve contacten.
  • Je handelt integer, in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, respecteert vertrouwelijkheid, komt verbintenissen na en vermijdt elke vorm van partijdigheid.
  • Je plant en beheert je eigen groei actief in functie van je mogelijkheden, interesses en ambities door je eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en je continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken.
  • Je beschikt over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op te nemen voor de correctheid van ondernomen acties.

Technische competenties
  • Je beschikt over goede mondelinge communicatievaardigheden.

Redeneervaardigheden
  • Abstracte redeneervaardigheden
  • Verbale redeneervaardigheden

Opgelet! De motivatie wordt als erg belangrijk voor de job beschouwd en weegt ook zwaarder door in de eindscore.
Niet vereist, wel een troef
  • Je hebt ervaring in het fiscale domein.

Aanbod

Arbeidsvoorwaarden
Je wordt aangeworven als Financieel deskundige (niveau B) met de bijhorende weddeschaal B1.

Loon
Minimum aanvangswedde:
 28.682,74 EUR (bruto jaarsalaris, reeds aangepast aan de huidige index, reglementaire toelagen niet inbegrepen).

Eventuele gekende premies (bv gevarenpremie, premie nacht- en weekendwerk) hier ook vermelden.

Voordelen
  • mogelijkheid tot het verwerven van een tweetaligheidspremie
  • uitgebreid opleidingsaanbod (te volgen tijdens de werkuren)
  • voordelige hospitalisatieverzekering
  • gratis woon-werkverkeer met het openbaar vervoer
  • voordelen en interessante aanbiedingen via Benefits@Work
  • mogelijkheid voor een fietsvergoeding
  • allerlei sociale voordelen
  • gemakkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer
  • bedrijfsrestaurant tegen democratische prijzen
  • mogelijkheid om eventuele overuren in recup op te nemen
  • kinderopvang tijdens de schoolvakantie
  • glijdende werkuren in een 38-uren week
  • 26 verlofdagen per jaar
  • mogelijkheid tot validatie van relevante ervaring
Ontdek alle informatie (extra premies en toelagen, ...) en voordelen over werken bij de federale overheid op FedWeb, het portaal van het federale personeel.
 
Deze job wordt niet langer aangeboden.

Andere jobs bij FOD Financiën

Alle jobs Administratie en support

Populaire jobs in Administratie en support:

Interessante jobs elke week in je mailbox? Vervolledig je cv op Mijn Jobat en schrijf je in voor Jobat Express.

Brussel

Anderen bekeken ook

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.

Solliciteer nu

Deze job wordt niet langer aangeboden

Kenmerken

  • Functietype: Administratie en support
  • Sector: Overheid en Social Profit
  • Schaarbeek (standplaats)

Aanbod

  • Onbepaalde duur
  • Voltijds

Ontvang nieuwe jobs via e-mail

Ontvang nieuwe 'Bedrijfsjuristen, Advocatuur, Administratie en support, Paralegal, Consultancy' jobs in Brussel meteen in je mailbox.

We sturen je geen reclame.