Uitgebreid zoeken
Toon zoeken
Recente Zoekopdrachten Wissen

Zo ga je om met collega’s op Facebook: 10 tips

‘To friend or not to friend’: dát is de hamvraag. Misschien heb je reeds collega’s als ‘vriend’ toegevoegd op Facebook, of misschien huiver je net bij het idee dat jouw collega’s zich online zouden kunnen vergapen aan jouw persoonlijke uitspattingen, goed of kwaad.

Wat er ook van zij, met meer dan 500 miljoen actieve Facebookers over de hele wereld en een doordeweekse gebruiker die gemiddeld 130 vrienden heeft, is de kans aanzienlijk groot dat je ooit ook je collega’s op het grote smoelenboek tegen het virtuele lijf loopt. Enige omzichtigheid is in deze materie dus zeker geboden. Besef vooral één ding goed: niéts wat je op Facebook plaatst, is echt 100% privé. Nee, ook niet datgene wat je als ‘persoonlijke informatie’ hebt gepost.

10 richtijnen voor een effectief collegabeleid op Facebook:

  1. Zeg gewoon nee
  2. Waarom de dingen moeilijker maken dan ze al zijn? Geef niet toe aan vriendschapsverzoeken van collega’s. Leg hen dan wel duidelijk uit waarom je je werk en privé zo gescheiden mogelijk wil  houden. Zo voorkom je boze (en, laten we eerlijk zijn, belachelijke) verwijten van: “waarom wil jij mijn vriendje niet zijn?”

  3. Maak een tweede account aan
  4. Misschien werk jij wel bij een bedrijf dat sociale interactie via Facebook net stimuleert. Lucky you. Of net niet? Want je wil af en toe ook eens wat lolligheid posten zonder dat je daarvoor op je vingers wil worden getikt door je overste. Overweeg dan om een tweede account aan te maken met een verschillende gebruikersnaam en e-mailadres. Deze oplossing is misschien wel de effectiefste van allemaal.

  5. Zet de deur wijd open, of sluit ze voor altijd
  6. Wees ervan overtuigd dat als je beslist om één collega toe te laten als jouw Facebook-vriend(in), al jouw andere teamgenoten óók jouw vriendje zullen willen zijn… Dit geldt dubbel en dik voor managers en bedrijfsleiders: als zij jouw vriendje willen zijn op Facebook, kan je niet anders dan toezeggen. Onthou ook dat door het weigeren van een collega als vriend dit voor onaangename contacten op de werkvloer kan zorgen. Deze worden alleen maar erger als je iemand delete als vriend nadat je hem bevriend hebt…

  7. Voeg geen ondergeschikten toe
  8. Dit kan misschien tegenstrijdig klinken met de voorgenoemde tip, maar toch moet dit vermeld worden. Sommige bedrijven manen managers aan om hun ondergeschikten tot Facebook-vriend te maken, onder het motto van: barrières doorbreken en de afstand tussen leidinggevenden en werknemers verkleinen... Wie dit doet, moet echter ook beseffen dat hij een interpersoonlijke grens overschrijdt. Werknemers kunnen zich al snel bespioneerd voelen. Managers lopen zo de kans om respect te verliezen, zowel bij hun oversten als bij hun personeel. Om maar te zwijgen van die ene overenthousiaste drinking buddy die foto’s van jouw laveloze kop begint te posten op jouw wall.

  9. Post niet wat anderen niet willen lezen
  10. Facebook is geen telefoongesprek of een sms naar één enkele gebruiker. Alles wat je post kan door je vrienden gelezen worden. En misschien zelfs door vrienden van die vrienden, als je even niet oplet. Om die reden: begin niet te klagen over de tekortkomingen van je baas, over het dronken feestje dat je de dag voordien had, of over enig persoonlijk onrecht dat je werd aangedaan. Twijfel je of iets gepast is, schrijf dan niets en bespaar jezelf van latere bekommernissen.

  11. Verdeel en heers
  12. Indien je er niet voor kiest om een tweede account aan te maken, kan je je Facebook-account ook zo instellen dat bepaalde contacten slechts beperkte content kunnen zien. Met andere woorden: maak een groep aan met gelimiteerde rechten, de zogenaamde ‘friend lists’. Deze lijsten zijn ook handig om personen in onder te brengen waarvan je niet wil dat ze je kunnen contacteren via de Facebook-chat. Je kan ook bepalen wie je News Feed posts te zien krijgt. Klik daarom onderaan de text box (waarin je je statusupdate ingeeft) op het pull-down menu naast de ‘delen’-knop. Je hebt de mogelijkheid om ‘iedereen’, ‘vrienden van vrienden’ en ‘vrienden’ te selecteren. Je kan ook specificeren welke posts niet door bepaalde mensen kunnen gelezen worden, in ‘aanpassen’.

  13. Maximaliseer je privacy-instellingen
  14. Zet je privacy-instellingen op het hoogste niveau. Je denkt misschien dat enkel je vrienden je posts kunnen lezen, maar zoekmotoren zoals Google kunnen een heleboel informatie van Facebook lezen als je je privacy-instellingen niet opkrikt. Google daarom regelmatig jezelf om te zien wat er online over jou te vinden is. Standaard zullen je vrienden, groepen, je ‘vind ik leuk’s’, stad, relatiestatus, geslacht, netwerken, werk en opleiding bekeken kunnen worden, net als je wallposts. Daarnaast zullen ook altijd je naam, profielfoto, geslacht en netwerken zichtbaar zijn, ongeacht hoe hoog je je privacy-instellingen instelt.

  15. Denk twee keer na voor je foto’s post
  16. Soms zegt een foto meer dan 1000 tekstregels. Wees dus heel voorzichtig met het online plaatsen van profielfoto’s en fotoalbums. Profielfoto’s zijn altijd zichtbaar voor zoekmotoren. Denk daarom twee keer na voor je een bekkentrekkende jezelf als profielfoto selecteert. Pas ook goed op met letterlijk nietsverhullende of sexy foto’s van jezelf.

  17. Los problemen offline op
  18. Moeilijke situaties op de werkvloer worden best in besloten kring opgelost, en niet online. Door problemen face-to-face aan te pakken, verliest niemand zijn gezicht en hou je schade aan je reputatie beperkt tot een minimum. Mensen beoordelen anderen naargelang het beeld dat ze van zichzelf ophangen, vooral online. Iemand kan bijvoorbeeld wrok tegenover je koesteren doordat je toetreedt tot een sarcastisch bedoelde Facebook-groep of omwille van een verkeerde autosticker. Nogmaals, onthou: bepaalde beslissingen zijn omkeerbaar, maar posts op het internet zijn eeuwig.

  19. Wees professioneel
  20. Behandel collega’s op Facebook zoals je op de werkvloer met ze omgaat, of misschien zelfs nog een tikkeltje professioneler, omdat je zo weinig controle hebt over wie je online commentaar allemaal leest. Beledig dus nooit je baas of je medewerkers. Zoals in politieseries al eens gezegd wordt: alles kan tegen jou gebruikt worden.
 

More info about Collega's , Sociale media