Opinie

Zal 'Facebook at Work' de bedrijfswereld omver blazen?

Facebook At Work
"Zal de nieuwe Facebook at Work een boost voor uw productiviteit betekenen? Indien de toepassing er niet met kop en schouders bovenuit steekt, dan sterft het wellicht een stille dood." (Tim Christiaens, Time Management Company)

In de Financial Times lekte uit dat Facebook in het geheim werkt aan 'Facebook at Work', een nieuwe dienst die de samenwerking tussen collega’s bevordert door te chatten, online te vergaderen en contacten te beheren. Het doel van de sociaalnetwerkreus is binnen te treden in de bedrijfswereld waar spelers als LinkedIn, Google en Microsoft de markt domineren. Toch zal dit niet evident zijn.

Allesomvattend platform moet de minimum inzet zijn

Welk bedrijf zal al zijn werkprocessen willen omgooien? Volgens de Financial Times zou Facebook de concurrentie willen aangaan met Google, Microsoft en LinkedIn. De laatste jaren hebben deze grote spelers hard gewerkt aan de samensmelting van de verschillende bedrijfstoepasingen in de cloud, wat maakt dat het niet evident is om een nieuwe dienst te integreren.

De mate van productiviteit hangt af van deze integratie en niemand op de werkvloer zit te wachten op een bijkomend systeem. Het zou echter kunnen dat Facebook een allesomvattend platform in de markt zet dat iedereen werkelijk omver blaast. In dat geval is de slaagkans met 1,35 miljard gebruikers zeker niet onbestaande.

Bijkomende stoorzender niet wenselijk

De vraag is natuurlijk of Facebook at Work voor nog meer afleiding op de werkvloer zal zorgen. Het is namelijk geen toeval dat heel wat werkgevers het sociale netwerk al jaren geleden hebben geblokkeerd. Sinds de komst van de smartphone kan iedereen zijn updates bekijken wanneer het uitkomt ,maar de netwerksite kampt nog steeds met een imagoprobleem. Geen enkele manager is vragende partij voor bijkomende afleidingen in de vorm van bijvoorbeeld advertenties tijdens de werkuren.

De dienst zou tijdens de opstartfase gratis zijn, dus kan je ervan op aan dat de gebruiker ook in dit geval zélf het product wordt waarbij reclame dit initiatief zal financieren. De stap naar je privéaccount met vakantiefoto’s en statusupdates zal wellicht niet groot zijn, vermits de lay-out van beide acounts er ongeveer hetzelfde zal uitzien. Tenzij dat Facebook beslist deze extra contactmomenten overdag niet optimaal te benutten zal deze productiviteitstool al snel productiviteitsverlies betekenen.

Privacy- en veiligheidsproblemen oplossen

Tenslotte heeft Facebook niet meteen de beste reputatie als het gaat om privacy en veiligheid. Hoewel de internetgigant recent heel wat inspanningen heeft geleverd om de privacy aan te scherpen, blijft het toch massaal informatie van klanten verkopen voor eigen commerciële doeleinden.

Er werden in het verleden ook al paswoorden van gebruikers gestolen en dit past natuurlijk niet in het plaatje van de bedrijfswereld. Een optimale beveiliging is in een business-to-business omgeving hoe dan ook nog veel belangrijker dan in een consumentenomgeving. Extra maatregelen zijn dus noodzakelijk.

Zal de nieuwe Facebook at Work een boost voor uw productiviteit betekenen? Het is nog even afwachten op een sluitend antwoord, maar indien de toepassing er niet met kop en schouders bovenuit steekt dan sterft het wellicht een stille dood.

(tc) 

Tim Christiaens is de oprichter van de Time Management Company en auteur van Win Tijd Op Jouw Manier. Hij is een expert in time management en coacht medewerkers in tijdsbeheer.

Heb je interesse om efficiënter te gaan werken? Schrijf je dan in voor de open opleiding. Lezers van Jobat ontvangen 10% korting.
 

Meer info over Sociale media

24/11/2014