Ongewenst gedrag
Vorige

1 van 239

Volgende
Volgend artikel:

Niet-rokers krijgen 6 dagen extra vakantie

Wat zegt je werkplek over je persoonlijkheid?

De inrichting van iemands werkplek geeft een afspiegeling van de persoon die er werkt. Hangen er persoonlijke foto’s of een poster, staan er boeken, een pot snoep, of hangen er gordijnen? Je collega’s en klanten weten op die manier al veel over je.
#

“De manier waarop iemand zijn kantoor en bureau inricht, vertelt iets over zijn of haar persoonlijkheid”, vertelt Frank van Marwijk , expert lichaamstaal en non-verbale communicatie. “De spullen die een werknemer meebrengt naar z’n werk, kunnen hem status geven of er juist voor zorgen dat hij als gezellig maar weinig serieus gezien wordt. Maar ook de manier waarop iemand werkt, laat sporen na in z’n werkruimte en mensen kunnen op die manier meer te weten komen over welk type iemand is.”

Rommelige bureau = onbetrouwbare werknemer?

“Kantoren zijn vaak ingericht met onpersoonlijk meubilair dat koud en afstandelijk aanvoelt. Kijk eens naar het bureau waar je nu aan werkt en vraag je af of je dat ook in je eigen living zou willen neerzetten. Waarschijnlijk is dat niet zo. Om ons vertrouwd te voelen, willen we onze werkplek naar eigen smaak kunnen inrichten, zodat we er ons op ons gemak voelen. Volgens de Amerikaanse psychologe Meredith Wells voelen mensen zich zekerder als ze hun werkruimte persoonlijk kunnen inrichten.”

“Natuurlijk is het te kort door de bocht om mensen alleen te beoordelen op de manier waarop hun werkplek is ingericht. Toch geeft het een indicatie. De psycholoog Gary Cooper, die in opdracht van het bedrijf Logitech honderden bureaus van werknemers onderzocht, concludeerde ook dat de werkplek veel zegt over iemands persoonlijkheid. De inrichting van je kantoor heeft ook effect op hoe anderen je benaderen. De uitstraling van de werkplek speelt volgens Cooper zelfs gedeeltelijk mee voor promotie. Bijna 70 % van de managers ziet de medewerkers graag aan een opgeruimd bureau zitten. 55 % van de managers associeert rommel op het bureau direct met onbetrouwbare, amateuristische en onoplettende medewerkers.”

“Tegelijkertijd waarschuwde Cooper om niet alleen te oordelen op basis van die gegevens. Mensen met een opgeruimd bureau lijken aan de ene kant georganiseerd, maar kunnen daarentegen niet flexibel en stug zijn.”

Clean desk policy

In deze tijd waar de flexibele werkplekken en de clean desk policies gemeengoed zijn, is het niet altijd gemakkelijk om je bureau naar eigen smaak in te richten. “Een werknemer mag niet altijd grote veranderingen aanbrengen in de stijl van de ruimte waarin hij werkt”, zegt Frank van Marwijk van lichaamstaal.nl. “Ik ken een manager die haar eigen gordijnen had opgehangen in haar bureau. Maar daarop werd zij meteen aangesproken omdat die stijl niet paste bij de uitstraling van de instelling waarin zij werkte. Vaak worden er daarom kleine accessoires meegenomen om de werkruimte wat persoonlijker te maken.”

Wat zeggen volgende 10 zaken over je persoonlijkheid?

1. Persoonlijke foto’s  

Misschien heb je een foto op je bureau staan van jezelf en/of je partner en kinderen. Daarmee combineer je werk en privéleven. Je zegt ermee dat je hier werkt, maar het belang van je privéleven vooropstelt. Het maakt verschil in welke richting de fotokader wijst. Is het naar jezelf gericht, dan is het een soort zelfbevestiging. Is het een beetje naar buiten gedraaid, dan wil je je trots over je gezin vooral aan anderen laten blijken.

2. Posters of schilderwerken met een concreet onderwerp 

Als je posters ophangt met een afbeelding van een landschap, sport of idool, geef je blijk van je persoonlijke interesse. Dat klinkt wellicht vanzelfsprekend, maar het is interessant omdat je op die manier inzicht krijgt in de interesses van anderen. Als je bij een klant op bezoek gaat die een schilderij van Kreta heeft hangen, heb je meteen een aanknopingspunt voor gesprek.

Door persoonlijke voorwerpen neer te zetten op kantoor geef je aan dat deze werkplek een stukje eigen territorium is. Je laat er ook mee weten hoe je gezien wil worden door je collega’s. Wil je bijvoorbeeld graag sportief overkomen, dan hangt er bij jou misschien een poster van je sportclub.

3. Een opvallende klok 

Als je een bijzondere klok heeft staan of hangen in je kantoor, geef je te kennen dat tijd belangrijk voor je is. Opvallende uurwerken duiden op regelmaat en punctualiteit.

4. Een boekenplank of -kast 

Sommige managers richten op hun werk een boekenplank of -kast in omdat ze thuis geen plek (willen) hebben voor hun zakelijke literatuur. Het is ook handig om zaken te kunnen opzoeken. Maar sommige boekenkasten zijn zo rijkelijk gevuld dat ze meer zeggen over de status en de persoonlijke belangstelling van de eigenaar. Boeken duiden op geleerdheid en intelligentie.

5. Gadgets en prullaria 

Sommige medewerkers slepen nutteloze gadgets en prulletjes van huis mee om hun werkplek leuker te maken. Deze mensen houden ervan hun collega’s te laten lachen. Veel meerwaarde biedt het niet. Op zich zijn het wel vrolijke mensen, maar helaas worden ze vaak niet helemaal serieus genomen.

6. Eigen meubels, planten, gordijnen 

Als een werknemer eigen meubelstukken zoals kussens, een poef of gordijnen op zijn kantoor plaatst, geeft dat aan dat de persoon zich aan het nestelen is. Deze medewerker maakt het huislijk en is dan ook van plan lang te blijven. ‘Ik woon hier’ is eigenlijk de boodschap. Ook een grote goed verzorgde plant kan deze indruk geven. En hier geldt: hoe groter de plant is en hoe beter die wordt verzorgd, des te vertrouwder de medewerker zich voelt.

7. Een pot snoep 

Hier hebben we te maken met een gezelligheidsdier dat niet alleen zelf van snoepen houdt, maar hiermee graag ook collega’s uitnodigt om te komen snoepen en een praatje te slaan.

8. Een koffietas met opschrift 

Als alle medewerkers uit een papieren of plastieken koffiebeker drinken, kan een persoonlijke kop met opschrift de drinker een eigen identiteit geven. Dit wordt niet alleen uit hygiënisch of milieuoogpunt gedaan. Het kopje staat ook leuk op tafel. Het enige nadeel is dat de medewerker zijn vaat zelf moet doen. Maar zijn aanwezigheid blijft zichtbaar, ook als hij er niet is. Wat er op de mok staat, bepaalt weer de voorkeur van de eigenaar: is dat een afbeelding, een spreuk of misschien zijn naam?

9. Opgeruimd bureau 

Een gestructureerde en georganiseerde persoon ruimt niet één keer zijn bureau op. Hij is de hele dag, tussen zijn werkzaamheden door, bezig met post sorteren, lege koffiekopjes wegbrengen, mappen op zijn plaats zetten en papieren te stapelen. Zo blijft het altijd opgeruimd. Iemand die chaotischer te werk gaat, zou gek worden als hij zo moest werken.

Als alle bureaus in een bedrijf even rommelig of juist opgeruimd zijn, zegt dat iets over de cultuur in het bedrijf. Als je echter afwijkt van de gangbare norm in de organisatie, word je al snel als te chaotisch of juist te rigide afgeschilderd.

10. Tapijt  

Dan ben je waarschijnlijk de baas. Hoe hoger in de rangorde, hoe groter het bureau. De grote baas heeft niet alleen de grootste ruimte, op de mooiste plek. Hij heeft ook het grootste bureau, het dikste tapijt en de warmste kleuren (meubilair van donker hout geeft bijvoorbeeld meer status dan licht hout). Als geen ander mag hij zelf de inrichting van zijn ruimte bepalen en die mag afwijkend zijn van de rest. In deze kamer zal je voorwerpen zien die de grootsheid van de ruimte benadrukken zoals een grote spiegel, portretten aan de wand of een gevulde boekenkast. Staat het bureau in het midden van de kamer, dan weet je: dit is de baas.

(mr) 

30 september 2014
Anderen bekeken ook