Dit diagram gaat uit van onze psychologische voorkeuren. Het Insights Discovery systeem is gebaseerd op het werk van de Zwitserse psychoanalyticus Carl Gustav Jung en gebruikt een unieke kleurentaal om zelfinzicht, effectieve interacties en organisatieontwikkeling te bevorderen.
In essentie onderscheidt het Insights-wiel vier groepen of kleuren:
We gebruiken allemaal die vier kleuren, in meer of mindere mate. De volgorde en intensiteit waarmee we die kleuren gebruiken, zijn echter uniek en bepalen onze persoonlijke stijl. Onze voorkeur voor een kleur geeft aan welke manier van denken, werken en communiceren voor ons het natuurlijkst is.
Ieder persoon heeft alle vier de kleuren tot zijn beschikking, maar laat door zijn persoonlijke voorkeur en de context bepaalde kleuren meer of minder zien.
      
‘Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is, maar de omstandigheden van het moment, de manier waarop collega’s reageren en zelfs of men een goede of een slechte dag heeft, zijn evenzeer belangrijke elementen’, aldus managementconsultant Peter De Prins van LinkPower.
Je hebt ook een tweede of ondersteunende kleur die zijn effect heeft op onze omgang met mensen en situaties. 'Goed om te weten: er zijn geen goede of slechte profielen', zegt Peter De Prins van LinkPower. 'Zolang je je maar bewust bent waar je naartoe wil en wie je wil zijn.'
De neutrale terminologie is zowel op individueel als op team- en organisatieniveau te gebruiken. Door de vier kleuren met elkaar te combineren worden acht persoonlijkheidscombinaties of ‘hoofdtypen’ geïdentificeerd. Ieder type heeft zijn eigen bijdrage aan het team en/of de organisatie.
      
9 augustus 2019Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Steeds meer mensen zouden een job doen via een digitaal platform zoals Uber of Airbnb. Maar het effect daarvan blijft voorlopig beperkt.
We vroegen aan Morgane (23) hoeveel zij verdient en wat haar job precies inhoudt...
Arne is Digital Personal Banker, een commerciële functie waarbij je telefonisch of via Teams klaarstaat om klanten
Wat maakt een organisatie de 'beste werkplek'? Dirk Buyens en Astrid Vandenbroucke van het Great Place to Work Institute vertellen het.
Jobstudenten verdienen meer in de bouw. Maar er is een keerzijde, want het verhoogde uurloon schiet zijn doel volledig voorbij
We hebben het allemaal druk, druk, druk... En vaak komt het door zaken die we onszelf opleggen of door het alomtegenwoordige internet.
Wat is de precieze waarde van je groepsverzekering? En wat kan je er (nog) van verwachten? Een overzicht...