Bedrijfswagen
Vorige

1 van 116

Volgende
Volgend artikel:

We krijgen steeds meer extralegale voordelen

Verkeerde brandstof getankt in bedrijfswagen: wie draait op voor de kosten?

Ik heb de verkeerde brandstof getankt in een bedrijfswagen op weg naar een klant. Mijn werkgever vraagt nu dat ik de herstellingskosten vergoed, omdat de verzekering dit niet dekt. Kan dit zomaar? We vroegen het aan Karel De Schoenmaeker en Stijn Demeestere, advocaten bij Laga.
#

Je werkgever kan je niet zomaar aansprakelijk stellen voor schade die je als werknemer tijdens de uitvoering van je werk aan hem of anderen veroorzaakt. De Arbeidsovereenkomstenwet beschermt werknemers door hun aansprakelijkheid tijdens de uitvoering van de arbeidsovereenkomst te beperken. Een werknemer moet enkel die schade vergoeden die veroorzaakt werd door zijn bedrog, zware fout of een eerder gewoonlijk voorkomende lichte fout.

Bedrog of fout?

Van bedrog is slechts sprake wanneer de schade doelbewust werd veroorzaakt. Een zware fout veronderstelt een niet noodzakelijk opzettelijke maar wel dusdanig grove en extreme fout dat zij niet goed te praten is. Een eerder gewoonlijke fout blijkt uit een herhaling van foutieve handelingen die wijzen op een gebrek aan beroepsernst. Het moet gaan om een bewuste herhaling van handelingen of nalatigheden van dezelfde aard zonder dat ze noodzakelijkerwijze identiek moeten zijn.

Of een fout te kwalificeren is als bedrog, een zware fout of een eerder gewoonlijke fout is steeds een feitelijke appreciatiekwestie.

Appreciatie

Werkgever en werknemer kunnen overigens niet rechtsgeldig afwijken van deze aansprakelijkheidsbeperking door de werknemer ook verantwoordelijk te houden voor andere fouten. Zelfs wanneer de toepasselijke car policy het tanken van de verkeerde brandstof als een zware fout zou kwalificeren, ben je daarom niet automatisch hiervoor aansprakelijk. De rechter kan nog steeds anders oordelen.

Of het eenmalig en onopzettelijk tanken van de verkeerde brandstof als een zware fout moet worden beschouwd, is dus een appreciatiekwestie. De rechtspraak heeft wel eerder al geoordeeld dat een werknemer niet aansprakelijk was voor de schade aan de motor veroorzaakt door olietekort, terwijl uit niets bleek dat deze schade het gevolg was van bedrog, een zware fout of een gewoonlijk voorkomende lichte fout.

(kds/sd) Met dank aan advocatenkantoor Laga.

23 november 2015

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook