Starter kijkt verder dan loon: ‘Het enthousiasme van de medewerkers bij Colruyt Group viel meteen op’

pieter tielemans
"Voor het salaris alleen zal ik nooit bij een bedrijf solliciteren" (Pieter Tielemans, junior aankoper Spar)

Pieter Tielemans leerde de jobs en sfeer bij Colruyt Group kennen tijdens een jobdag voor jonge starters van het bedrijf. Een paar maand later ging hij er aan de slag als junior aankoper. “Ik had echt het gevoel dat die mensen hun job oprecht graag deden.”

In september 2012 startte de pas afgestudeerde 24-jarige handelswetenschapper Pieter Tielemans zijn carrière bij Spar, een van de ondernemingen van Colruyt Group. Hij ging er aan de slag als junior aankoper.

“Toen ik studeerde, wist ik nog niet goed welke richting ik uit wou. Ik was gewoon geboeid door economie. Voor ik afstudeerde, ben ik naar een jobdag van Colruyt Group geweest. Daar ben ik veel meer te weten gekomen over welke jobs dit bedrijf heeft en hoe het is om er te werken.”

Enthousiasme

Wat Pieter opviel, was het enthousiasme van de Colruyt Group-werknemers tijdens de jobdag. “Ik had ook echt het gevoel dat ze oprecht waren, dat ze meenden wat ze zeiden en dat ze daar niet alleen maar stonden om een positief beeld op te hangen van Colruyt Group.”

Dat sprak Pieter aan omdat, zegt hij zelf, hij iemand is die verder kijkt dan het loon. “Voor het salaris alleen zal ik nooit bij een bedrijf solliciteren. Je spendeert zoveel tijd op je werk dat je dat je je job ook graag moet doen. Anders houd je het volgens mij niet vol.”

Gevarieerd assortiment

Toen Pieter na afstuderen, solliciteerde bij Colruyt Group, werd hij vrij vlot aangenomen als junior aankoper. “Ik kende die functie op voorhand niet echt, maar de jobinhoud sprak me erg aan: veel variatie, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Ik onderhandel met leveranciers, ga op zoek naar nieuwe producten, beheer een assortiment ...”

Dat assortiment is in Pieters geval alle zoute snacks, van koekjes tot chips, die verkocht worden in de Spar-winkels. Pieter waakt over de condities tegen dewelke die aangekocht worden. Het is ook zijn taak om de consument een zo gevarieerd en up-to-date mogelijk assortiment aan te bieden. “Op dit moment zijn de ‘gezondere’ chips een nieuwigheid. Vaak zijn het de leveranciers die zoiets komen voorstellen, maar ik ga ook naar buitenlandse beurzen om trends te ontdekken. Ik maak dan een selectie waarvan ik denk dat die het best verkoopt.”

Pieters job heeft iets financieel, maar ook iets van marketing. “Ja, ik werk met fast moving consumer goods. Die sector verandert heel vlug, waardoor marketing heel belangrijk is. Ik ben bijvoorbeeld ook bezig met promoties van leveranciers.”

Aangenaam werken

Vanaf dag één bij Colruyt Group leerde Pieter de knepen van het vak van een ervaren aankoper. Hij kreeg zijn opleiding op de vloer. “Dat was echt nodig voor deze job. Als aankoper heb je toch heel wat verantwoordelijkheid: jij beslist wat er in de rekken belandt en wat niet. De eerste maanden heb ik vooral geleerd wat een aankoper precies doet en hoe je onderhandelingen voert. Daarna kreeg ik een ‘meter’, dat is een coach, toegewezen en kreeg ik de verantwoordelijkheid over een eigen assortiment. Mijn meter begeleidt mij sindsdien bij alles wat ik doe of waar ik vragen over heb: van een probleem met een leverancier tot het afsluiten van een jaarcontract. Als ik helemaal op eigen benen sta, zal ik trouwens nog altijd bij haar terechtkunnen voor advies.”

Over de werksfeer bij Colruyt Group is Pieter zeer te spreken. “Ik heb echt het gevoel dat ik ben opgevangen door het hele aankoopteam. Er is ook geen sprake van onderlinge concurrentie. Alle collega’s kunnen goed met elkaar overweg. Ik kan natuurlijk moeilijk vergelijken met een andere job, maar ik vind het hier zeer aangenaam werken.”

(wv) - www.startatcolruytgroup.be 

25/03/2013

  • 25 maart 2013