Creatief solliciteren
Vorige

1 van 77

Volgende
Volgend artikel:

Solliciteren we binnenkort allemaal zo?

Sollicitatiegesprek gehad? Stuur een bedankje!

sollicitatie bedankje
Een sollicitatiegesprek gehad? Je denkt dat je het goed gedaan hebt? Nu is het enkel nog afwachten … En daar ga je misschien de mist in.

Het wordt steeds minder gedaan, het bedankbriefje na een sollicitatie. Nochtans is follow-up, of het opvolgen van je sollicitatiegesprek, een goede strategische zet. “Zelfs als je denkt dat je de job op zak hebt, kan je altijd nog je kansen om de job binnen te rijven verbeteren door een bedankbriefje te sturen”, benadrukt Kim Isaacs, cv-expert.

Het volstaat niet om gewoon snel even een kaartje of e-mail te versturen, en er zo korte metten mee te maken. De manier waarop je het doet kan je carrièrekansen kraken of maken.

Donna Svei, senior recruiter en cv-expert bij AvidCareerist, geeft een voorbeeld van een bedankbriefje van een cliënte die werd aangenomen:

Dag [naam],
Bedankt voor de tijd die u vanmorgen hebt vrijgemaakt om met mij te praten en uw inzichten te delen over de nieuwe positie binnen uw team.
Op het einde van ons gesprek liet ik het reeds vallen, maar ik ben erg enthousiast over de mogelijkheid die u mij biedt om te helpen bij de creatie van systemen en processen die [bedrijfsnaam] toelaten om [beschrijving uitdaging] beter op te volgen en nieuwe mogelijkheden te grijpen.
Hopelijk heb ik mijn enthousiasme om door u/jullie ingeleid te worden in de bedrijfscultuur ook op de rest van het team weten over te brengen. Ik kijk er naar uit om met jullie als mentors te slagen als [functietitel].
Na onze ontmoeting voelde ik mij op mijn plaats. Uw eigen enthousiasme voor het bedrijf was erg aanstekelijk. Ik wil dan ook niet liever dan deel uitmaken van [bedrijfsnaam] als [functietitel] en ondergedompeld worden in jullie bedrijfscultuur. Onze ontmoeting heeft mijn beslissing om deze stap te zetten alleen maar bevestigd.
Wat er ook gebeurt en wat de beslissing ook mag zijn, hopelijk kunnen we sowieso contact houden.
Met vriendelijke groeten,
[naam]
P.S. In bijlage vindt u foto’s van mijn honden
 

Kort en bondig, iets dat in je voordeel speelt in een tijd waarin de aandachtspanne steeds kleiner wordt. Svei zegt dat de schrijfster van de brief enkele goede punten raakte, zoals:

  • Illustreert soft skills, zoals zelfmotivatie en toewijding
  • Breit verder op de nieuwe relatie die werd gevormd met de HR-manager
  • Koppelt terug naar een gezamenlijke interesse. (Tijdens het gesprek hadden de kandidate en de recruiter het immers over hun honden gehad, nvdr.) 

Bezin eer je begint

Voor je op de verzendknop duwt of de enveloppe dicht likt, raden experts je aan om je brief nog een tweede en zelfs derde blik te gunnen. Je wil de beste indruk achterlaten. Maar hoe doe je dat?

1. Zie het niet als “bedankt”

Dat klinkt misschien niet erg logisch, maar carrière-expert Alison Green legt uit dat de meeste interviewers er niet echt om geven of je hen bedankt voor een gesprek of niet. “Ze interviewen je niet omdat ze aan liefdadigheid doen, maar eerder omdat ze misschien een professionele relatie met je willen aangaan. Iets waar zij uiteindelijk voordeel aan hebben.”

In plaats van alleen maar dankbaarheid te betuigen, zal een succesvolle brief verder bouwen op het gesprek. Het geeft de kandidaat de gelegenheid om nog even aan te stippen wat ze (verder nog) kan betekenen voor het bedrijf.

2. Gebruik geen sjabloon

Het is verleidelijk om gewoon de tekst van Svei te nemen en enkel de namen te veranderen. Google levert zelf ook 1,4 miljoen andere kant-en-klare sjablonen om aan te vullen.

Val niet in deze val. Recruiters zijn goed in het spotten van een gebrek aan eigen input. Een copy-paste attitude maakt meestal niet zo’n goede indruk. Maak je briefje daarom zo persoonlijk mogelijk.

3. Wees niet overhaastig

Zelfs kandidaten die hun briefje wél zelf schrijven, zullen dit soms al op voorhand doen. Zo kunnen ze hun e-mail verzenden vlak na hun gesprek met één druk op een knop. Soms geven ze vlak na hun interview een handgeschreven briefje af aan de receptioniste alvorens naar buiten te lopen.

Niet de slimste zet, want hierdoor verliezen ze een mooie kans om de inhoud te personaliseren en zo verder te bouwen op de relatie met de HR-manager. “Als het overduidelijk is dat je het briefje op voorhand hebt geschreven, neemt het veel weg van de betekenis van het gebaar. Alsof je een bedankje van je to-do-lijst schrapt.”

4. Maak geen stomme fouten

Svei denkt terug aan een klant die perfect was voor een bepaalde job, goede feedback kreeg, en haar gesprek had opgevolgd met een oprecht dankbriefje. Toch kreeg ze de functie niet toegewezen, door één kleine maar kritieke vergissing. Ze had de naam op het briefje verkeerd gespeld. De persoon in kwestie had dit opgenomen als een gebrek aan aandacht voor details, waardoor ze de job was misgelopen.

Svei geeft nog een kleine tip om dat soort fouten te vermijden: “Vraag een visitekaartje na je gesprek. Niemand loopt rond met een visitekaartje met de verkeerde naam op. Niemand!”

(sjv) – Bron : Fastcompany.com 

9 augustus 2020
Anderen bekeken ook