Online solliciteren
Vorige

1 van 101

Volgende
Volgend artikel:

Mag je toekomstige werkgever je social mediaprofiel screenen?

NIEUW: Solliciteren via Snapchat

Dat het bij solliciteren vaak draait om opvallen is algemeen geweten. Nieuwe digitale platformen worden dan ook gretig gebruikt door sollicitanten om hun kandidatuur in te dienen. Zo nu ook Snapchat.
#

We verklaren sollicitatiebrieven en -mails nog niet dood, maar met alle social media-mogelijkheden en flashy apps die voor handen zijn, maakt het sollicitatieproces toch een zekere update door. Reageren op een vacature via Twitter of je kandidaat stellen via Facebook is tegenwoordig al schering en inslag, maar ook van Pinterest en Instagram maken sollicitanten steeds handiger en creatiever gebruik om op te vallen in de horde kandidaten.

Wijs, een Belgische digital agency, maakt sinds vorige maand gebruik van Snapchat als sollicitatietool. Geïnteresseerd in een job? Snap jezelf om in the picture te komen en zo kans te maken op één van de felbegeerde vacatures.

Wat is Snapchat?

Snapchat is een mobiele app die je toelaat om foto’s en video’s te delen. Niets speciaals zou je denken, maar de ‘snaps’ blijven na het ontvangen slechts enkele seconden zichtbaar en je kan er ook een onderschrift aan toevoegen. Het is dus een snelle en amusante manier om met vrienden te communiceren, waardoor het enorm populair is en aan populariteit blijft winnen bij jongeren.

Waarom Snapchat?

Voor Wijs snijdt het mes aan twee kanten. Voor een digital agency is het enorm belangrijk dat ze creatieve mensen aantrekken die weten hoe ze met nieuwe digitale platformen kunnen omgaan. De snap moet zoveel mogelijk vertellen over de zender en waarom hij geschikt is voor Wijs. De beperkte houdbaarheid van de snaps kan ook toptalenten aantrekken die momenteel nog actief zijn bij een ander bedrijf. Zo blijft er geen bewijs achter van hun sollicitatie.

Verder is het ook belangrijk dat een digital agency zichzelf blijft heruitvinden en toont dat het mee is met de laatste digitale trends. Experimenteren met het gebruik van verschillende digitale platformen is een manier om aan hun klanten en aan potentiële werknemers te tonen dat ze een innovatief bedrijf zijn dat de verschillende ontwikkelingen op de voet volgt en deze ook begrijpt en creatief kan toepassen door op zoek te gaan naar een andere insteek.

SNAP! En wat dan?

Na de verzonden Snap overweegt Bart De Waele (CEO van Wijs) of de kandidaat geschikt is of niet. Hij beoordeelt de inzending op eigenheid, of de kandidaat het digitaal platform voldoende snapt, en geeft daarna feedback. Daarna gaat hij over tot het uitnodigen van de kandidaat of geeft hij hen het advies om opnieuw te proberen. Eigenlijk is de snap dus vooral een korte introductie van jezelf die kan leiden tot een uitnodiging en een écht sollicitatiegesprek.

Hoewel de actie eerst eerder low key werd uitgespeeld, heeft het project volgens De Waele wel degelijk succes en is hij zelfs aangenaam verrast door de kwaliteit van de inzendingen, al zitten er van tijd tot tijd wel de nodige grapjassen en dronkemanssnaps bij. Hij is erg positief over de goede aanzetten die er al tussen zaten en de creativiteit van de inzendingen.

Op zoek naar een job bij Wijs? Waag dan je kans! Of ga zelf creatief aan de slag met de verschillende digitale tools die ter beschikking zijn en solliciteer aldus bij het bedrijf van je keuze.

(sjv) 

12 september 2014
Anderen bekeken ook