De grootste opportuniteiten én gevaren van social media voor sollicitanten
De meeste kandidaten zijn zich bewust van de gevaren van Facebook, maar social media kunnen ook interessante deuren openen. Jo Caudron helpt je op weg …
We verklaren sollicitatiebrieven en -mails nog niet dood, maar met alle social media-mogelijkheden en flashy apps die voor handen zijn, maakt het sollicitatieproces toch een zekere update door. Reageren op een vacature via Twitter of je kandidaat stellen via Facebook is tegenwoordig al schering en inslag, maar ook van Pinterest en Instagram maken sollicitanten steeds handiger en creatiever gebruik om op te vallen in de horde kandidaten.
Wijs, een Belgische digital agency, maakt sinds vorige maand gebruik van Snapchat als sollicitatietool. Geïnteresseerd in een job? Snap jezelf om in the picture te komen en zo kans te maken op één van de felbegeerde vacatures.
Snapchat is een mobiele app die je toelaat om foto’s en video’s te delen. Niets speciaals zou je denken, maar de ‘snaps’ blijven na het ontvangen slechts enkele seconden zichtbaar en je kan er ook een onderschrift aan toevoegen. Het is dus een snelle en amusante manier om met vrienden te communiceren, waardoor het enorm populair is en aan populariteit blijft winnen bij jongeren.
Voor Wijs snijdt het mes aan twee kanten. Voor een digital agency is het enorm belangrijk dat ze creatieve mensen aantrekken die weten hoe ze met nieuwe digitale platformen kunnen omgaan. De snap moet zoveel mogelijk vertellen over de zender en waarom hij geschikt is voor Wijs. De beperkte houdbaarheid van de snaps kan ook toptalenten aantrekken die momenteel nog actief zijn bij een ander bedrijf. Zo blijft er geen bewijs achter van hun sollicitatie.
Verder is het ook belangrijk dat een digital agency zichzelf blijft heruitvinden en toont dat het mee is met de laatste digitale trends. Experimenteren met het gebruik van verschillende digitale platformen is een manier om aan hun klanten en aan potentiële werknemers te tonen dat ze een innovatief bedrijf zijn dat de verschillende ontwikkelingen op de voet volgt en deze ook begrijpt en creatief kan toepassen door op zoek te gaan naar een andere insteek.
Na de verzonden Snap overweegt Bart De Waele (CEO van Wijs) of de kandidaat geschikt is of niet. Hij beoordeelt de inzending op eigenheid, of de kandidaat het digitaal platform voldoende snapt, en geeft daarna feedback. Daarna gaat hij over tot het uitnodigen van de kandidaat of geeft hij hen het advies om opnieuw te proberen. Eigenlijk is de snap dus vooral een korte introductie van jezelf die kan leiden tot een uitnodiging en een écht sollicitatiegesprek.
Hoewel de actie eerst eerder low key werd uitgespeeld, heeft het project volgens De Waele wel degelijk succes en is hij zelfs aangenaam verrast door de kwaliteit van de inzendingen, al zitten er van tijd tot tijd wel de nodige grapjassen en dronkemanssnaps bij. Hij is erg positief over de goede aanzetten die er al tussen zaten en de creativiteit van de inzendingen.
Op zoek naar een job bij Wijs? Waag dan je kans! Of ga zelf creatief aan de slag met de verschillende digitale tools die ter beschikking zijn en solliciteer aldus bij het bedrijf van je keuze.
(sjv)
12 september 2014Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
De meeste kandidaten zijn zich bewust van de gevaren van Facebook, maar social media kunnen ook interessante deuren openen. Jo Caudron helpt je op weg …
Uit onderzoek blijkt dat steeds meer werknemers sociale media inschakelen voor hun professionele ontwikkeling. Dat aantal zal zelfs nog toenemen.
Voor een standaardsollicitatie schrijf je een motivatiebrief en een cv. Maar mag het ook wat minder zijn?
Bedrijven en sollicitanten vinden stilaan hun weg naar de nieuwe sociale netwerksite Pinterest. Jobat geeft enkele tips om op Pinterest je cv op te bouwen.
Zowel voor internationale wedstrijden als voor de Belgische competitie worden voetbalscheidsrechters steeds beter betaald...
Een toffe werksfeer is bepalend voor je werkgeluk. Unilin Group heeft dat goed begrepen en zorgt ervoor dat medewerkers zich goed voelen.
Moeite met keuzes maken? Aan de hand van deze zeven tips maak je komaf met je twijfel en neem je de juiste beslissing.
De tijd dat enkel horecazaken zich konden beroepen op flexijobs, is voorbij.
Door de hoge brandstofprijzen zoeken veel pendelaars een alternatieve of goedkopere manier om op het werk te geraken. Dit zijn de voordelen van carpooling.