Uitgebreid zoeken
Zoeken op combinatie van trefwoorden?
Toon zoeken

Woon-werkverkeer: het kan anders

Michiel Binnard
“Ik ben met de trein simpelweg sneller op mijn werk dan met de wagen.” (Michiel Binnard gebruikt het openbaar vervoer en een plooifiets)

Op werkdagen waarop 450 kilometer file op de Vlaamse wegen geen uitzondering is, lijken alternatieven voor woon-werkverkeer steeds meer aangewezen. We sommen er enkele op en halen hiervoor onze mosterd bij Colruyt Group, waar er evenveel fietsers opduiken als er bedrijfswagens zijn.

Michiel Binnard staat bij Colruyt Group binnen de HR-dienst in voor mobiliteit, en is zelf fervent gebruiker van het openbaar vervoer. “Niet uit principe, maar omdat ik met de trein simpelweg sneller van Leuven tot in Halle geraak dan met de wagen”, vertelt hij.

Woon-werkverkeer is op zich niet nieuw, maar wel actueel. “Ik stel vast dat veel mensen zich vandaag realiseren dat er een probleem is. Mensen staan ook alsmaar langer in de file”, aldus Michiel Binnard.

Infographic: Hoe ga jij naar je werk?
Colruyt Group zet in op andere manieren om naar het werk te komen. Sommige manieren bestaan al lang, andere zijn gloednieuw. Maar de meeste zijn ook voor u en uw bedrijf van tel.

1. Bedrijfsfietsen

Dit is het grootste en een van de bekendste projecten bij Colruyt Group wat betreft mobiliteit. “Mensen kunnen bij ons rekenen op een fiets en een fietsvergoeding als ze er op jaarbasis vier vijfde van de verplaatsingen naar het werk mee doen. Onze medewerkers engageren zich voor een periode van zes jaar. Daarna kunnen ze de fiets aankopen voor een symbolisch bedrag”, vertelt Binnard. “We kopen de fietsen ook zelf aan, en we houden altijd een aantal fietsen in stock die we onder meer gebruiken om op onze bedrijfsterreinen van site naar site te fietsen.”

Uit eigen onderzoek van Colruyt Group blijkt dat mensen die tot 7 kilometer van hun werk wonen, bereid zijn om met de fiets te komen. “We hebben ook elektrische fietsen in ons aanbod, en daar ligt de grens op 10 à 13 kilometer.”

2. Openbaar vervoer

In Halle staan ongeveer 250 fietsen in een bewaakte fietsenstalling. “Van daar is het nog ongeveer anderhalve kilometer met de fiets tot aan ons kantoor. Medewerkers kunnen bij ons, zoals bij andere werkgevers, rekenen op een gratis abonnement voor het openbaar vervoer. Er zijn bij ons 1.200 mensen die met bus, trein of tram naar het werk komen. Hieronder ook veel medewerkers die in onze winkels werken”, stelt hij. “Via de NMBS zijn wij ook betrokken bij het Blue Bike-initiatief. Wij kopen vouchers waarmee mensen af en toe gedurende 24 uur een fiets kunnen gebruiken.”

3. Plooifietsen

Plooifietsen zijn ideaal om van en naar het station te gaan. “Zelf gebruik ik ook een plooifiets. Bij Colruyt Group zijn er ongeveer 150 in omloop”, vertelt Binnard. “Dergelijke vormen van transport komen meer en meer opzetten. Al kijken we ook naar alternatieven, zoals een kleine elektrische step. Want een plooifiets die tien kilogram weegt, is voor sommige mensen mogelijk niet handig.”

4. Auto delen

Bij Colruyt Group is er een actief netwerk om te carpoolen. Ook bedrijfswagens kunnen te allen tijde uitgeleend worden voor professionele verplaatsingen. “Daarnaast hebben we ook auto’s die specifiek voor werkverplaatsingen worden gebruikt. Hieronder ook elektrische”, aldus de mobiliteitsmedewerker.

5. De kantoorbus

De kantoorbus is het jongste voorbeeld in de mobiliteitsmogelijkheden bij Colruyt Group. Exact 24 mensen kunnen de bus gebruiken die om 7.30 uur van Gent naar de hoofdzetel in Halle vertrekt en om 16.15 uur terugrijdt. Goed voor ongeveer anderhalf uur heen en terug. “Mensen kunnen aan boord hetzelfde werk doen als op kantoor. Het is een soort van magische oplossing om drie uur aan je werkdag toe te voegen”, aldus Michiel Binnard.

De kantoorbus is momenteel een testproject, in samenwerking met het Vlaams Instituut voor Mobiliteit. “In maart loopt het project af, en bekijken we of we ermee verder gaan of eventueel andere routes inbouwen.” Populair is de kantoorbus absoluut. “Mensen zijn er tevreden over. Onze bus zit meestal goed vol en je moet op voorhand reserveren”, vertelt Binnard.

Lees verder:

6. De bedrijfswagen 

In samenwerking met MARK Magazine
(wv) - Bron: MARK Magazine 

Meer info over In de file

10/01/2017

Ontvang als eerste onze tips en wedstrijden: