Stress
Vorige

1 van 503

Volgende
Volgend artikel:

4 redenen waarom je maar beter niet overgekwalificeerd bent

Jij en je werkgever: één front tegen stress?

“Veel organisaties weten niet wat er leeft onder de werknemers.” (Anouk Van Laere, Securex)
Een nieuwe wet verplicht werkgevers om stress en burn-out op de werkvloer te bestrijden. Van één front tussen werkgevers en werknemers is er echter nog geen sprake, vindt Securex-preventieadviseur Anouk Van Laere.
stress tussen werknemer en werkgever
“Veel organisaties weten niet wat er leeft onder de werknemers.” (Anouk Van Laere, Securex)

De nieuwe wet over psychosociale risico’s die op 1 september 2014 van kracht werd, dwingt werkgevers om maatregelen te nemen tegen stress en burn-out op de werkvloer. Voordien beperkte die verplichte strijd tegen ‘psychosociale risico’s’ zich tot pesten, agressie en ongewenst seksueel gedrag.

“De wet is amper van kracht en we merken dat er al meer bedrijven zich vragen stellen”, zegt Anouk Van Laere van hr-dienstverlener Securex. Zij is er preventieadviseur psychosociale aspecten bij de externe dienst health & safety.

“Gelet op het hoge absenteïsme door stress, is dat niet slecht. Veel organisaties weten niet wat er eigenlijk leeft op de werkvloer. Ze reageren negatief als werknemers langdurig ziek zijn, wat de drempel verhoogt om weer aan het werk te gaan. Haal stress en burn-out uit de taboesfeer en iemand zal sneller weer halftijds beginnen. Dit is een zaak van organisatie én medewerker: ze moeten elkaar op hun verantwoordelijkheid wijzen.”

Knipperlichten (h)erkennen

Hoe kunnen werknemers beter omgaan met stress en burn-out? Securex zweert bij eenvoudige tips: op tijd rusten, herstelmomenten inbouwen, een gezonde levensstijl aanhouden, je stress doseren, je grenzen leren kennen én aangeven.

Dat is soms tegenstrijdig, beseft Anouk Van Laere. “Vooral bij werknemers met veel volharding en een groot engagement, die veel waardering krijgen en bij wie het werk een prominente rol in hun leven inneemt.”

Het onderkennen van klachten is voor iedereen de eerste stap. “Het gevoel bij burn-out is dat het licht van de ene dag op de andere is uitgegaan. Mensen zijn plots opgebrand. Tijdens het herstel geven ze meestal toe dat er wel degelijk knipperlichten en signalen waren: heftige emoties, keelpijn, niet kunnen slapen of plots wakker worden.”

Ook vergeetachtigheid, even hard werken voor minder resultaat en je anders gedragen tijdens sociale contacten zijn niet te miskennen waarschuwingen. “De meeste slachtoffers hebben die symptomen te lang genegeerd en waren intussen te veeleisend voor zichzelf”, aldus Anouk Van Laere.

Wie een burn-out te boven wil komen, moet leren luisteren naar de signalen van zijn lichaam. “Dat klinkt soft maar het is zo. Bekijk je balans werk-privé en zorg voor afwisseling tussen in- en ontspanning. Wat geeft je energie en wat geeft je stress? Stressoren moet je leren begrenzen: handel kleine zaken meteen af. Slapen, eten, bewegen: je bent zelf voor een stukje verantwoordelijk”, adviseert Anouk Van Laere.

Een traject is handig

Negatief in het leven staan is uit den boze, net als perfectionisme. “Stel geen te hoge verwachtingen of eisen voor jezelf en anderen. Mindfulness werkt wel degelijk. Pieker niet over morgen, voel je niet schuldig over gisteren. Maak er hier en nu het beste van. Dat is efficiënt, ook bij hervallen.”

“Je hoofd leegmaken is voor iedereen anders. De ene zoekt het in film, een nieuwe hobby of sport. De andere in de natuur of een cursus yoga. Probeer out of the box te denken. Spreek huisarts, collega’s en leidinggevenden aan. Er bestaat nog altijd angst voor represailles door de taboesfeer in veel bedrijfsculturen. Maar toch: ga een dialoog aan met je werkgever, bijvoorbeeld via de interne vertrouwenspersoon.”

Naast timemanagement wijst Van Laere op het belang van loopbaanheroriëntering. “Ben ik nog de juiste persoon op de juiste plaats? Stroken mijn verwachtingen nog met die van de werkgever? Zijn beide partijen na verloop van tijd meer uit elkaar gegroeid dan in de beginjaren? Er zou bewust aandacht moeten worden gegeven aan het psychologisch contract tussen werkgever en werknemer. Als we langer willen werken, moet de werkgever een traject aanbieden.”

(pb) – Bron: MARK Magazine 

14 januari 2016
Anderen bekeken ook