Sociale media
Vorige

1 van 179

Volgende
Volgend artikel:

Waarom geven mensen hun ontslag via TikTok?

Digitaal ambassadeur: 7 tips voor online aanwezigheid

digitale ambassadeurs aan het werk
Ambassadeur zijn van je bedrijf wil vandaag óók zeggen dat je digitaal ambassadeur bent. Het grootste publiek bereik je immers via Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram en alle andere sociale media waarop we vandaag lief en leed delen.

“Als bedrijf heb je de neiging om erg feitelijk te communiceren, heel erg gericht op de consument ook. Maar we merken dat onze medewerkers op sociale media veel meer de menselijke kant van onze organisatie laten zien. Ze delen de menselijke verhalen, tonen dat ze op een event zijn, vertellen over leuke contacten, ... Dat stimuleren we, want het is voor ons een manier om het menselijk gelaat van UNILIN te tonen aan de buitenwereld.”

Elke post, share of tweet telt

Koen Vromant – wie hem op Twitter wil volgen, kan zoeken naar @kovro – is digitaal marketeer bij de West-Vlaamse multinational. Hij legt uit dat de onderneming overal aanwezig wil zijn waar ook de consumenten zijn. Anno 2016 betekent dat dus in belangrijke mate óók digitaal. “Onze strategie bestaat uit drie luiken: we willen dat er over ons gepraat wordt, dat er zo veel mogelijk over ons gepraat wordt, en dat er zo veel mogelijk positief over ons gepraat wordt. Zeker als het gaat over employer branding hebben ook onze medewerkers een rol te spelen.”

En neen: één enkele tweet of Facebook-bericht zal op zich het verschil niet maken, maar de continue aanwezigheid, het repetitieve karakter, het consequente gebruik van de hashtag #LoveMyQuickStep, maakt wel degelijk het verschil. “Elke post, share of tweet telt”, klinkt het overduidelijk.

Wat wel? Wat niet? 7 tips!

  1. Wat je online publiceert, valt onder jouw persoonlijke verantwoordelijkheid. Wees dus steeds respectvol, professioneel en positief en vergeet nooit dat wat je online zet, daar láng zal blijven staan.
     
  2. Wees niet anoniem: zeg wie je bent en vertel als dat relevant is ook voor welke onderneming je werkt en wat je rol daar is.
     
  3. Wanneer je tekst, muziek, video’s of foto’s deelt, respecteer dan het copyright.
     
  4. Let op voor vertrouwelijke informatie die nog niet officieel gecommuniceerd is. Citeer ook geen klanten, partners of leveranciers, publiceer niets dat hen zou kunnen schaden en check niet in op Swarm of Facebook wanneer je buitenshuis een vertrouwelijke meeting hebt.
     
  5. Gebruik geen beledigende, obscene of discriminerende taal. Meningsverschillen ontaarden online te vaak in scheldtirades. Doe niet mee aan conflicten en blijf steeds beheerst. Soms kan het zelfs beter zijn om erg negatieve of agressieve commentaren te negeren.
     
  6. Wees je bewust van je relatie met je werkgever. Als je jezelf voorstelt als 'werknemer van ...', zorg er dan ook voor dat wat je online verkondigt, overeenstemt met hoe je wil overkomen bij collega’s en klanten.

(tv) - Bron: MARK Magazine 

11 januari 2017
Anderen bekeken ook