Evenwicht werk-privé
Vorige

1 van 733

Volgende
Volgend artikel:

6 signalen dat je teveel werkt

4 waarheden over je werkomgeving

Over het algemeen schrikken werknemers er niet voor terug om hun vaste werkplaats af te staan. Maar toch hebben open kantoorruimtes af te rekenen met een aantal grote nadelen. Tot deze bevinding komt de Universiteit Van Luik in het kader van een doctoraatsonderzoek.
#

Onderzoekster Sophie Dufresne deed tal van interviews met Belgische werknemers, zowel bedienden, kaderleden als directieleden, over hun werkomgeving. Negen bedrijfscases kwamen in het onderzoek aan bod, waaronder HR-dienstverlener Securex. Met volgende bevindingen:

1. We zitten het liefst aan een raam

Van alle mogelijkheden die we hebben, als we onze plaats zelf mogen kiezen, zitten we het liefst aan een raam. Nog liever dat dan een vaste plaats of een stek bij de naaste collega’s. Opvallend: bijna niemand (slechts 7 procent van de werknemers) zegt dat het hem of haar totaal niet uitmaakt waar hij terechtkomt in het open kantoor.

2. De echte flex desk bestaat niet

Ook al kunnen medewerkers in theorie kiezen waar ze gaan zitten, in de praktijk stelt de meerderheid (70 procent) vast dat dit principe niet wordt gerespecteerd. Mensen nestelen zich vaak op dezelfde werkplek, ook al gaat het om een flexibele plek. Vaak willen medewerkers ook bij de collega’s zitten met wie ze vaak samenwerken.

3. We ergeren ons mateloos aan lawaai

Twee derde van de medewerkers uit het onderzoek geeft aan dat de werkplek niet is aangepast aan de professionele taken die ze moeten uitvoeren. De voornaamste klacht blijkt het lawaai te zijn, zowel van de telefoontjes van de collega’s als van de gesprekken tussen medewerkers op het kantoor. Het grote probleem, zo blijkt uit het onderzoek, is dat medewerkers die veel moeten communiceren, zoals verkopers of rekruteerders, gemengd zitten met mensen die zich vooral stil aan een taak wijden.

4. Clean desk blijkt een mythe

Het zogenaamde papierloze kantoor, en hiermee dus ook een volledig proper en papierloos bureau, blijkt in de praktijk niet realistisch. 75 procent van de ondervraagden stelt vast dat het clean desk-principe op kantoor niet wordt gerespecteerd.

Lees ook:

6 cijfers over je gezondheid op kantoor 


(wv) - Bron: MARK Magazine 

10 februari 2016
goForHappy

Stuur mij Go for happy tips over groei en wellbeing

Anderen bekeken ook