Wat houdt het rookverbod op de werkvloer in?
Het KB van 19/01/05 geeft iedere werknemer sinds 2006 het recht op een rookvrije werkruimte en rookvrije sociale voorzieningen.
Arbeidstijden, en bij uitbreiding pauzes, moeten in het arbeidsreglement van je onderneming worden vastgelegd. Als dat geen bijzonderheden met betrekking tot de pauzes vermeld, gelden de wettelijke bepalingen. Dit komt erop neer dat je iedere zes uur een pauze van minstens een kwartier moet krijgen.
Vermeldt je arbeidsreglement niets over het aantal pauzes of de duur ervan, dan heb je eigenlijk geen recht op meer pauzes dan het hierboven vermelde kwartier om de zes uur. Je werkgever hoeft geen pauzes te betalen die niet in het arbeidsreglement zijn opgenomen of niet wettelijk bepaald zijn. Er is immers geen loon verschuldigd wanneer je geen arbeidsprestaties levert.
Als je werkgever echter systematisch je rookpauzes wél vergoedde, kan het zijn dat er een gebruik is ontstaan dat juridisch afdwingbaar is. Om dit te wijzigen, moet je werkgever een bepaling opnemen in het arbeidsreglement waarin het aantal pauzes per dag en de duur ervan duidelijk vermeld worden. Je hebt als werknemer wel de mogelijkheid opmerkingen te geven over de geplande wijzigingen van het arbeidsreglement. Ofwel via je ondernemingsraad, ofwel persoonlijk (als er geen ondernemingsraad is in je onderneming).
In ieder geval is het een goede zaak dat er duidelijkheid wordt geschapen. De ene roker is de andere niet. Terwijl de ene slechts twee keer per dag een sigaretje gaat roken, zijn er anderen die misschien misbruik maken van het gebruik dat bestaat in de onderneming om rookpauzes te vergoeden.
Werkgevers hebben ook niet steeds een zicht op het aantal pauzes dat genomen wordt en wie het binnen de perken houdt en wie niet. Bovendien kunnen we toch spreken van een enorme kost voor de werkgever. Eén sigaretje per dag komt algauw neer op meer dan twee dagen afwezigheid per jaar. Het is dus logisch dat de werkgever hier een beleid wil rond ontwikkelen. Dat is ook correcter ten opzichte van de collega’s die niet roken…
  2 november 2009Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Het KB van 19/01/05 geeft iedere werknemer sinds 2006 het recht op een rookvrije werkruimte en rookvrije sociale voorzieningen.
Voor het rookverbod van kracht ging op 1 oktober 2006, kon je aan je bureau tegelijkertijd werken en roken. Het rookverbod heeft dit praktisch onmogelijk gemaakt.
In Lebbeke moet het gemeentepersoneel voortaan eerst langs de prikklok passeren als men tijdens de diensturen een sigaret wil opsteken. ‘En wie de regel overtreedt, riskeert in het slechtste geval ontslagen te worden', waarschuwt burgemeester François Saeys (Open VLD).
Verstuur jij je werkmails als een pro of eerder als een amateur? Mailen als een baas: zo doe je het!
Wie voor de overheid werkt, zit gebeiteld voor de rest van z’n leven: waar of niet? Het antwoord hangt vooral af van het statuut waarin je aan de slag bent.
Leeftijd heeft een polariserende factor op de werkvloer. Maar vooral de oudere werknemers blijken er last van te hebben...
Jezelf aanmoedigen? Hoe doe je dat precies? We denken niet altijd aan onszelf wanneer we een schouderklopje willen geven. Toch kan het erg nuttig zijn.
Dennis werkt bij de GGC en verbetert de gezondheid en welzijn van alle Brusselaars.
In de extralegale voordelen waar de Belg op kan rekenen, zindert het corona-effect nog na. Terwijl de tussenkomst in kosten voor woon-werkverkeer afneemt.