Sollicitatiebrief
Vorige

1 van 71

Volgende
Volgend artikel:

Kandidaten die ChatGPT inzetten, worden vaker uitgenodigd

Maak je cv nog waardevoller in 3 stappen

Niet iedereen is een topverkoper of een geweldig goede schrijver. Maar toch is een onweerstaanbaar cv niet zomaar een droge opsomming van diploma’s en functies. Het moet gemaakt zijn met de ‘eindklant’ in gedachten: wat wil de recruiter absoluut terugvinden in mijn cv?
#

Als jij dus wilt dat je cv op de ‘ja-stapel’ terechtkomt, zal je de recruiter of hiring manager toch wel wat moeten helpen. “Een manier om dat te doen is ervoor te zorgen dat je cv een verhaal vertelt over alles wat je al bereikt hebt”, vertelt loopbaancoach Annelies Quaegebeur . “Bedrijven zoeken ‘high performers’ en ‘game changers’. Je moet de eindklant dan ook aantonen hoe jij toegevoegde waarde zal leveren aan hun bedrijf. Stop met enkel taken en verantwoordelijkheden op te lijsten. Trek de aandacht door het te hebben over je successen, resultaten en prestaties die jij bereikt hebt.”

Een waardevol cv in 3 stappen

1. Denk na voordat je schrijft

Schrijf je cv zodanig dat het een weergave is van het verhaal dat je over jezelf wil vertellen. Hier zijn een paar simpele vragen die je kunnen helpen om je op de voorgrond te brengen.

Loopbaancoach Annelies Quaegebeur geeft een aantal tips. Voor elke rol, vraag jezelf af:

  • Op welk project ben ik het meest trots? Wat heeft dat project tot een succes gemaakt? Wat was mijn rol in dat project?
  • Wat heb ik als professional goed gedaan?
  • Welke zaken heb ik opgenomen buiten mijn normale taken?
  • Ben ik de "go-to" persoon in de organisatie? Wat zeggen ze dan over me?
  • Welke speciale prijzen of awards heb ik ontvangen?
  • Welke problemen heb ik opgelost? Hoe heb ik dat gedaan? Hoeveel ROI (Return On Investment) heeft dat opgeleverd?
  • Heb ik binnen de tijd en budget opgeleverd? Hoe heb ik dat gedaan? Hoeveel heb ik bespaard?
  • Hoe heb ik waarde toegevoegd aan het bedrijf? Hoe heb ik de omzet (mee) verhoogd?
  • Welke nieuw beleid of procedures heb ik bedacht en geïmplementeerd? Hoe hebben deze het bedrijf vooruit geholpen?
  • Ben ik te onderscheiden van mijn collega's? Hoe? Waarom?
  • Wat zorgt ervoor dat ik uitblink in mijn werk?
  • Heb ik mijn objectieven gehaald of (zwaar) overtroffen? Hoe heb ik ze overtroffen? Wat was het effect daarvan op het team en de firma?
  • Wat zei mijn manager over mij in mijn laatste evaluatie met betrekking tot mijn prestaties?
  • Wat zeggen mijn klanten over mij?

Deze vragen zullen je helpen om je verhaal te schrijven vanuit succes en wat je bereikt hebt. Zo springt je cv eruit, want de meeste cv’s zijn een droge opsomming van diploma’s en functies.

2. Praat over je specifieke successen

“Vraag je voor elke verantwoordelijkheid die je hebt af hoe je die plicht specifiek volbracht hebt”, vertelt loopbaancoach Annelies Quaegebeur.

Voorbeeld van een verantwoordelijkheid: ‘verantwoordelijk voor het binnenbrengen van nieuwe klanten resulterend in een groeiend marktaandeel’.

Voorbeeld van een specifiek succes: ‘in 2014 50% meer nieuwe klanten binnengebracht tov het objectief, in omzet de target met 35% overschreden en een winst van 8% wat betreft het marktaandeel’.

“Dit laatste toont aan dat je een ‘game changer’ bent en dat is exact waar bedrijven naar op zoek zijn. Op deze manier laat je onmiddellijk weten welke toegevoegde waarde jij kan leveren.”

Langs de ene kant is het voor werkzoekenden niet zo makkelijk om vandaag op de arbeidsmarkt een nieuwe job te vinden, en langs de andere kant zijn recruiters en ‘hiring managers’ soms heel erg kritisch en kieskeurig. Maar soms lijkt het ook alleen maar zo: als je in je cv spreekt over je successen in plaats van platgetreden paden te bewandelen en clichés aan te halen, zal je cv wél au sérieux genomen worden.

3. Kwantificeer met cijfers

“In bovenstaande voorbeeld merk je het al zeer duidelijk: als je je prestaties hebt neergepend en zo specifiek mogelijk hebt gemaakt, zet er dan ook cijfers bij, of benoem andere feiten. In plaats van te zeggen dat je de verkoop hebt doen stijgen, kan je dit beter concreet maken door bijvoorbeeld aan te geven hoeveel % boven target of hoeveel euro winst er gemaakt is. Door te kwantificeren weten recruiters en hiring managers niet alleen welke prestaties je geleverd zal hebben om dat doel te bereiken, maar ook op welk niveau ze je al dan niet kunnen inschalen”, aldus loopbaancoach Annelies Quaegebeur.

Je cv omturnen naar effectieve en prestatiegerichte, gekwantificeerde successen zal ervoor zorgen dat je cv meer kans heeft om op de ‘ja-stapel’ terecht te komen. Gooi die Vlaamse bescheidenheid even over boord en benoem gerust je onderscheidende kenmerken. Je bent uniek, zorg er dan ook voor dat je cv je uniciteit uitstraalt.

(mr) 

22 juni 2016
Anderen bekeken ook