Krijg jij een massage van je baas?

Een bedrijfsgsm is het populairste extralegaal voordeel. Negen op de tien bedrijven geeft er een aan zijn werknemers. Wie snel last heeft van een stijve nek heeft minder geluk: massages komen slechts voor bij 1 procent van de bedrijven en zijn daarmee het minst populaire voordeel.
#

Met in totaal 82 verschillende aanvullende voordelen zijn Belgische bedrijven Europees koploper. Gemiddeld biedt een organisatie 31 benefits aan bovenop het vast of variabel loon van zijn werknemers, goed voor 15 tot 20 procent van het totale brutoloonpakket. Dat blijkt uit een vierjaarlijks onderzoek van HR-consultancybedrijf SD Worx bij 334 bedrijven in België.

De top-drie van de aanvullende voordelen is redelijk voorspelbaar: negen op de tien bedrijven biedt een bedrijfsgsm, een bedrijfswagen en deeltijds werken aan.

Wat zijn de meest opvallende ontwikkelingen?

  • Het aantal bedrijven dat blackberry's toekent aan zijn medewerkers is verdubbeld tegenover vier jaar geleden.

  • Gemiddeld 13 procent van de bedrijven kent baaldagen toe. Dat zijn dagen waarop de werknemer zonder formele verantwoording of doktersvoorschrift afwezig kan zijn. Ze zijn bedoeld om ziekteverzuim te bestrijden. Vooral organisaties met meer dan 500 werknemers staan dit toe.

  • Een bedrijfsgsm is het populairst in organisaties met meer dan 500 werknemers, 98 procent geeft er een. Arbeiders krijgen er veel minder snel een (slechts in 20 procent van de bedrijven).

  • Een bedrijfswagen is het tweede populairste voordeel. Maar niet voor iedereen: 67 procent van de organisaties geeft een bedrijfswagen aan het midden en lager kader, 37 procent aan bedienden en 7 procent aan arbeiders.

  • Negen op de tien bedrijven vanaf 100 werknemers geeft een hospitalisatieverzekering. Bij kmo’s is dit voordeel heel wat minder populair. Hetzelfde verhaal voor de pensioenverzekering.

  • Het aantal bedrijven dat structureel thuiswerken toelaat, is op vier jaar tijd verdubbeld: in 2010 kunnen werknemers in 45 procent van de organisaties thuiswerken tegenover 23 procent in 2006.

  • Het e-book en de e-book reader zijn nieuwe benefits. Slechts enkele Belgische bedrijven kennen dit voordeel toe. Ze maken ook een sterk onderscheid qua personeelscategorie: alleen kaderleden en directie kunnen het voordeel genieten.

  • Slechts 2,5 procent van de bedrijven kent zogenaamde new age benefits toe (strijk- en wasdienst, kinderopvang, fitnessruimte, massages …). Vooral de nieuwe generatie tweeverdieners is hiervoor vragende partij. Een strijk- en wasdienst wordt het meest aangeboden: in 9 procent van de bedrijven. Massages zijn het minst populair: slechts 1 procent van de bedrijven kent dit voordeel toe. Hoe groter het bedrijf waarvoor je werkt, hoe meer kans op zulke new age benefits.

(mr)  

29 november 2010

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook