Koffie van goede kwaliteit = belangrijk

Koffie op de werkvloer is een grote kostenpost, maar toch zien facility managers er tegenop om hierop te bezuinigen. Het voorzien van een goede kop koffie is namelijk ook een investering in tevreden werknemers.

Meer en meer werknemers drinken hun koffie op het werk in plaats van thuis. Geen probleem, zij het niet dat werknemers ook kritischer worden. Zo mag “kantoorkoffie” niet meer synoniem staan aan het dampende slappe goedje waar soms nog laconiek naar verwezen wordt in kantoorclichés.

Investeren in kwaliteit en beleving

Werknemers nemen hun koffiebeleving serieus en de werkgever doet dat dus beter ook. Gedaan met de oploskoffie, vers gemalen bonen zijn de trend!

“Ook een snelle beker koffie uit de automaat op kantoor moet van goede kwaliteit zijn”, vertelt Ellen Heesen, verantwoordelijke voor coffee services bij Office Depot. “Werknemers nemen graag de tijd voor een goede kop koffie en verwachten daarbij een lekkere smaak, ruime keuze en prettige omgeving.” Volgens Heesen wordt er door grotere bedrijven dan ook geïnvesteerd in loungehoeken of zelfs volledige koffiebars om het personeel tevreden te stellen en de werkmoraal en sfeer hoog te houden.

Het is dus aan de facility managers om de koffiebeleving te zien als een kost of investering. Gelukkig zien de meesten het als een investering in hun menselijk kapitaal.

Aanbod

Een privé-Starbucks op kantoor is voor de meeste bedrijven financieel onbereikbaar, dus wordt er gekozen voor koffieautomaten die een waaier aan koffieopties bieden. Een trend die volgens Heesen zal blijven groeien en vooral uitbreiden in de aangeboden koffiesoort.

Zo ziet ze ook het aanbod koude koffie groeien: “Variaties als cappuccino, espresso en latte macchiato – al dan niet met verse melk – kunnen niet meer ontbreken in de automaat. En ook koude koffiesoorten, zoals café frappé, worden steeds vaker aangeboden."

Identiteit

Naast de steeds evidentere keuze voor versgemalen koffiebonen, wordt er ook meer en meer geopteerd voor duurzame koffiesoorten. Zo investeert het bedrijf niet alleen in zijn eigen werknemers, maar gaat het geld ook ineens naar kleine koffieboeren door een minimumprijs voor de koffiebonen te garanderen. Daarbij is de kwaliteit goed en de koffie biologisch, waardoor er ook wordt geïnvesteerd in milieuvriendelijkheid. Een minimum aan maatschappelijk verantwoord ondernemen met een kop koffie in de hand, dus.

Het is trouwens niet vreemd om het kiezen van de juiste koffie te laten samenhangen met de visie van het bedrijf. Heesen zegt dat het voor bedrijven steeds belangrijker wordt om een persoonlijke koffiebeleving te vinden die bij hun merk of identiteit past. Of het nu gaat om maatschappelijk verantwoord ondernemen of om een luxueuze uitstraling, de keuze voor een bepaald koffiemerk kan hand in hand gaan met de uitstraling van de organisatie en kan deel beginnen uitmaken van de organisatiecultuur.

Samplen

Er wordt dan ook uitgebreid gesampled en gekeken naar gebruiksgemak. “Ook medewerkers beslissen mee over de koffie zodat ook zij tevreden zijn. Er wordt steeds vaker gevraagd om uitgebreide smaaktesten en proefopstellingen”, legt Heesen uit. "All‑in oplossingen, waarbij de leverancier dagelijks iemand stuurt om de apparaten schoon te maken, bij te vullen en storingen op te lossen, zijn erg populair bij grote organisaties. Zelf het apparaat snel en eenvoudig kunnen schoonmaken is dan weer essentieel voor kleine bedrijven."

Gratis, of niet?

Het hoeft natuurlijk allemaal niet voor niets te zijn. Medewerkers lijken over het algemeen bereid om te betalen voor hun kopje koffie extraordinaire. Momenteel is het nog 50/50. "50% van de Belgische werknemers in grote bedrijven betaalt nu al voor zijn koffie, 50% krijgt hun kopjes gratis," zegt Kristiaan De Wachter, Business Unit Director Belux bij Maas International.

De meeste werknemers vinden hun koffiebeleving zo belangrijk dat ze gerust willen betalen voor die extra kwaliteit.

(sjv) – Bron : Office Depot 

Meer info over Ontspanning , Gelukkig op het werk , Gezondheid , Werkplek

24/08/2017