Japans hotel vervangt personeel door robots

Meer en meer werk wordt uitbesteed aan robots, dat weten we ondertussen wel. Toch hoopten we dat men voor jobs waar soft skills voor nodig zijn, managers een beroep zouden blijven doen op échte mensen. Maar een Japans hotel kiest er nu toch voor om robots in te zetten voor het onthaal.
#

In Nagasaki heeft een hotel besloten om zijn personeelsbestand uit te breiden (lees: voor 90% te vervangen) met actroids, een soort robots die er menselijk uitzien. Het hotel, Henn-Na Hoteru, dat tijdens de zomer zijn deuren opent en gelegen is in het themapark ‘Huis Ten Bosch’, wil hiermee een aanbod van innoverende technologische diensten garanderen en zijn hightech karakter uitspelen.

Levensecht

De multifunctionele robots zouden niet alleen instaan voor het onthaal, maar ook voor het onderhoud van het hotel en de kamers. De actroids zouden erg nuttig en budgettair zijn en daarenboven de perfecte gastvrouwen, want de humanoïde robots – ontwikkeld door Kokoro – zijn geïnspireerd op jonge Japanse vrouwen en bootsen hun handelingen en gedrag na.

Ze kunnen klanten vlot in verschillende talen aanspreken - zoals het Chinees, Japans, Koreaans en Engels - en zijn in staat om oogcontact te maken, lichaamstaal te analyseren en te beantwoorden, en gezichten te herkennen. Verder zijn ze ook perfect in staat om gasten in en uit te checken, kunnen ze met gemak bagage dragen en kunnen ze worden ingezet om de was te doen, kamers te poetsen en koffie te zetten.

VIDEO: Zo levensecht zijn de actroids ...

 

Het efficiëntste hotel ter wereld

De ceo van het hotel, Hideo Sawada, ziet het groots maar speelt toch op veilig door in de begindagen maar 10 actroids in te zetten en hen nog bij te laten staan door menselijk personeel. “We willen het meest efficiënte hotel in de wereld ontwerpen”, is zijn motivatie.

De inzet van deze ‘goedkope werkkrachten’ zal de prijs van een hotelkamer toch betaalbaar (50 à 60 euro) kunnen houden zonder aan innovatie en een goede dienstverlening in te boeten. Het zou ook ineens budget moeten opleveren om de komende jaren uit te breiden. Het 72 kamers tellende hotel verwacht een succesvolle start en zou nog eens 72 kamers willen bijbouwen.

Hightech hotel

Robots zijn echter niet het enige technologische vernuft dat een perfect verblijf in het hotel moet garanderen. Zo zullen gasten kunnen communiceren met de receptie van het hotel door het gebruik van tablets. Ook de temperatuur van de kamers zal automatisch worden aangepast aan de lichaamstemperatuur van de gasten door middel van sensoren. En in plaats van sleutels, zullen de deuren van de kamers kunnen geopend worden door gezichtsherkenning.

(sjv) – Bron : Express.be / Washingtonpost.com 

Themapark Huis Ten Bosch
Gelegen in het themapark ‘Huis Ten Bosch’, dat volledig aan Nederland is gewijd, en door onder meer zijn bloemenvelden, windmolens en replica’s van een aantal historische gebouwen en schepen een internationaal publiek trekt, zal het waarschijnlijk wel een hoop toeristen trekken. 3 maart 2015
Anderen bekeken ook