Stress
Vorige

1 van 503

Volgende
Volgend artikel:

4 redenen waarom je maar beter niet overgekwalificeerd bent

Hoe omgaan met emoties op het werk?

emoties op het werk
Op emoties hebben we weinig vat, maar ze hebben wel veel invloed op onze werkzaamheden. Toch proberen we onze emoties nog te dikwijls te verdringen, met opgekropte frustraties, ruzie of stress, en zelfs een burn-out tot gevolg. We serveren een reeks praktische tips om professioneel te blijven zonder je emoties te onderdrukken.

Hoewel de moderne werkomgeving steeds meer ruimte biedt voor empathie en het erkennen van menselijke emoties, blijven sommige werknemers en bedrijven terughoudend om die ruimte in te vullen. Deze terughoudendheid kan voortkomen uit traditionele opvattingen over professionaliteit of de vrees voor mogelijke conflicten op de werkvloer.

Ruzie met een collega? Zo los je het op!

Empathie omarmen

De evoluerende arbeidscultuur wijst nochtans op het belang van het omarmen van empathie als een waardevol instrument voor het bevorderen van welzijn en het versterken van de samenwerking binnen teams.

Anneleen De Lille, auteur van ‘Minder werken, meer doen’ en keynotespeaker bij Better Minds at Work, bevestigt de voordelen van kwetsbaarheid op de werkvloer in haar boek. Mensen blijven langer aan boord als ze zich veilig genoeg voelen om aan te geven waar ze behoefte aan hebben en waar ze tegenaan lopen. Het is bovendien verbindend om dat te doen, want daardoor gaan teams beter samenwerken.

Empathie op de werkvloer: De voor- en nadelen...

Open communicatie

Open communicatie is met andere woorden het sleutelwoord voor het creëren van een bevorderlijke en gezonde werkomgeving. Het implementeren van regelmatige check-ins en evaluaties is een effectieve manier om de emotionele gezondheid van je team te monitoren. Een incidentele aanpak werkt niet. Je moet emotioneel welzijn structureel aanpakken, zeker in tijden van hybride werken.

Managers moeten het goede voorbeeld geven en durven hun emoties te laten zien. Als ook zij durven delen dat ze een mindere dag hebben, of vertellen dat ze weleens fouten maken, geven ze aan dat het oké is om dat ook daadwerkelijk uit te spreken. Zo creëer je een cultuur waarin iedereen dat doet.

Handig: 5 tips om beter te communiceren op de werkvloer

Lege batterijen

Anneleen haalt het ‘batterijen-systeem’ aan, waarbij medewerkers aan de hand van batterijen en bijbehorende kleurcodes (groen, geel, oranje, rood) aangeven hoe het met hun stressniveau zit. Zo geef je mensen een taal om over gevoelens te spreken. Het is veel eenvoudiger om te zeggen: ‘mijn batterij staat op rood’ dan ‘ik sta op het punt te crashen’. Je verplicht namelijk niemand om ter plekke te vertellen wat er scheelt.

Stap voor stap kunnen bedrijven zo een cultuur creëren waarin het bespreken van emoties als normaal beschouwd wordt. En we zijn op de goede weg zo blijkt. Mensen geven zich veel meer bloot dan vroeger. Dat gaat niet altijd over persoonlijke onderwerpen. Uitspraken als ‘ik vind dit moeilijk’, ‘ik weet het ook niet altijd’ of ‘dit bezorgt me stress’ hoor je steeds vaker. En ja, ook mannen en leidinggevenden durven meer hun emoties te laten zien.

Check: Waarom werkgevers vooral emotioneel intelligente werknemers zoeken

Je collega's bijstaan

Het is fout om alle verantwoordelijkheid bij de leidinggevenden of 'het bedrijf' te leggen. Ook als medewerker kan je heel wat acties ondernemen om je collega's bij te staan:

  1. Toon empathie: Luister actief naar de emoties van je collega’s en toon begrip. Laat zien dat je er bent om te luisteren. Denk eraan: je moet niet altijd met een oplossing komen.

  2. Check regelmatig in: Vraag af en toe hoe het met je collega's gaat. Dat kan erg informeel zijn, via een berichtje of kort momentje in de gang.

  3. Respecteer privacy: Erken dat niet iedereen zich comfortabel voelt bij het delen van persoonlijke emoties op het werk. Respecteer altijd de privacy van je collega's.

  4. Organiseer afterworks of teammomentjes: Door een stapje buiten het wat formelere werkkader te zetten, stimuleer je niet alleen de teamgeest maar creëer je ook de mogelijkheid om persoonlijke ervaringen te delen.

  5. Wijs op beschikbare middelen: Wijs collega’s op eventuele programma’s of tools die beschikbaar zijn binnen het bedrijf. Niet iedereen is hier altijd van op de hoogte.
Webinar: werkgeluk, wat kan je er zelf voor doen?

Werk van lange adem

Wat als iemand van de ene emotionele crisis in de andere belandt? Of als het allemaal langer aansleept dan gedacht? Het werk moet uiteindelijk wel gedaan worden. Op korte termijn vraagt het misschien energie, maar op lange termijn wordt iemand langdurig steunen altijd goedgemaakt.

Als je geen empathie toont, kan zo’n collega in een nog grotere crisis belanden en misschien wel helemaal uitvallen. Dat kan je maar beter voorkomen. Vergeet ook niet dat veel mentale problemen tijd nodig hebben om te helen.

Eerste hulp bij burn-out: Een praktische gids

Sneeuwbaleffect

Uiteraard verdwijnt het werk niet vanzelf en zijn er minimumdoelen die gehaald moeten worden. Het is dan ook de verantwoordelijkheid van de persoon in kwestie om hulp te zoeken en samen met een arts te kijken naar wat de beste strategie is om er weer bovenop te raken. Een team kan tijdelijk iemand sparen, maar vergeet niet dat het werk dat die persoon niet doet op de schouders van collega’s terechtkomt. Je wil geen sneeuwbaleffect in gang steken.

Emoties hebben een welverdiende plek, ook op het werk. Door open communicatie en onderling begrip te cultiveren versterk je niet alleen de teamdynamiek maar bouw je ook aan een bruisende bedrijfscultuur. Streef dan ook naar een omgeving waar empathie en het delen van ervaringen als natuurlijk worden beschouwd.

Extra: 6 lessen rond emoties op het werk

(ZINNIG) - Bron: HLN / Better Minds at Work

8 januari 2024
Anderen bekeken ook