2023 focust op ‘quiet hiring’. Maar wat betekent dat?
Na quiet quitting en quiet firing kondigt zich op kantoor al een nieuwe trend aan: quiet hiring.
Als gespreksleider van een vergadering neem je plaats op de meest opvallende plaats aan de tafel en zorg je ervoor dat je iedereen kan zien zonder je te moeten draaien. Die positie maakt het voor nieuwkomers duidelijk dat jij de vergadering leidt, maar zorgt er ook voor dat je de lichaamstaal van iedereen kan opvangen als je luistert naar een spreker.
Het is belangrijk de vergadering precies op tijd te laten beginnen. Wie wacht op laatkomers, zal in de toekomst nooit meer op tijd kunnen beginnen. De gespreksleider heet iedereen welkom. Meld ook altijd wie zich liet verontschuldigen voor de vergadering en waarom. Zijn er nieuwe mensen, stel ze dan voor. Vraag of iemand punten aan de agenda wil toevoegen.
Begin elke vergadering steeds met het verslag van de vorige vergadering. Overloop het kort en deel mee wat de evolutie van de punten ondertussen is. Het is dan ook heel handig in je verslag te vermelden wie wat gaat doen tegen welke datum, zodat je kan controleren of iedereen zijn taken heeft uitgevoerd.
Leg je horloge voor je, zodat je onopvallend de timing in de gaten kan houden. Vermijd dat mensen door elkaar gaan praten en sta ook niet toe dat er een gesprek ontstaat. Als er geen nieuwe argumenten meer worden aangebracht, rond dan het punt af met een beslissing.
Begin met het belangrijkste agendapunt. Zorg verder voor een thematische indeling van de vergadering, gegroepeerd rondom verschillende agendapunten. Las van tijd tot tijd korte pauzes in.
Probeer als gespreksleider iedereen bij het gesprek te betrekken. Mensen die zwijgen hebben ook een mening en het is belangrijk om die tijdens de vergadering te horen. Het komt vaak voor dat mensen in de vergadering zelf hun mond houden en pas na de vergadering in de wandelgangen hun mening uiten. Waak erover dat iedereen gerespecteerd wordt.
8 augustus 2019Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Na quiet quitting en quiet firing kondigt zich op kantoor al een nieuwe trend aan: quiet hiring.
Na de Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR) is er nu ook Mixed Reality (MR)! Wat betekent het en wat kan het voor jou betekenen op de werkvloer?
De zomer is zalig... Maar minder fijn is het om te werken op heel warme dagen. Met deze tips hou je je hoofd koel.
In een war for talent hebben organisaties met een sterke bedrijfscultuur een voorsprong. Unilin Group is hier een mooi voorbeeld van.
De tendens van de vervlechting tussen werk en privé zet zich traag maar dapper verder...
Katrijn werkt sinds begin dit jaar als ingenieur bij UZ Leuven, een interessante mix van techniek en zorg.
Je werkgever mag controleren of je inderdaad arbeidsongeschikt bent. Hij kan om die reden een controlegeneesheer op je afsturen.
Vaak worden de termen employer branding en employer marketing door elkaar gebruikt. Toch staan ze voor iets anders. Bij employer branding breng je jouw bedrijfscultuur op een zo aantrekkelijk mogelijke manier over. De volgende stap is employer marketing: je brengt de juiste boodschap naar de juiste doelgroep zodat ze voor jou komen of blijven werken.
Om de uitstoot van CO₂ zoveel mogelijk te beperken, moet iedereen zijn of haar steentje bijdragen. Zelfs de keuze van je job kan al impact hebben.