Belastingen
Vorige

1 van 51

Volgende
Volgend artikel:

Welke beroepskosten kan ik aftrekken van de belastingen?

Hoe kan ik bureaumateriaal aftrekken van de belastingen?

Als ik mijn bureau gebruik voor het werk, mag ik deze dan volledig afschrijven? En geldt deze regeling ook voor tweedehands gekochte meubelen? That’s the question …
#

Wanneer je een bureau gebruikt voor je werk, kan je dit afschrijven. Gemengde kosten - d.w.z. kosten gedaan deels voor de beroepswerkzaamheid, deels voor privédoeleinden - moeten gesplitst worden: alleen dat deel van de kosten dat betrekking heeft op de beroepsactiviteit mag worden afgetrokken. Als je het bureau dus ook privé gebruikt, is een opsplitsing noodzakelijk.

Werkelijke verkoopwaarde

De afschrijvingen worden berekend op de aanschaffings- of beleggingswaarde van de afschrijfbare bestanddelen. Het mag ook om tweedehandse goederen gaan. Zelfs goederen die kosteloos werden verkregen, bijvoorbeeld via schenking, kunnen worden afgeschreven.

De afschrijvingsbasis is in dat geval de beleggingswaarde of de inbrengwaarde. Dit is de prijs die men voor de aankoop van het betrokken goed op de markt zou moeten betalen: de werkelijke verkoopwaarde.

Hoe bepalen?

Om die marktwaarde te bepalen, kan volgens de rulingcommissie worden gebruik gemaakt van internetveilingsites. Als afschrijvingsbasis kan je dus de effectief betaalde prijs voor de aankoop van het tweedehands bureau gebruiken. Heb je het bureau gekregen, dan kan je je baseren op de werkelijke verkoopwaarde.

Voor meubilair wordt trouwens een afschrijvingspercentage van 10% als normaal beschouwd.

(ar) - Bron: standard.be 

26 juni 2018
Anderen bekeken ook