Het loon van een ploegarbeider: 1.700 euro netto
We vroegen Sam Meganck (24) uit Lokeren hoeveel hij verdient ...
Ik werk bij Kronos, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het produceren van titaniumdioxide voor producten zoals verf, tandpasta en cosmetica. Ik moet het productieproces voorzien van perslucht, aardgas en verschillende wateren. Ook het verwerken van de afvalstromen en de waterzuivering behoren tot mijn takenpakket.
In 2003 ben ik bij Kronos begonnen op interimbasis, maar al snel kreeg ik een vast contract. Ik doe mijn job heel graag omwille van de variatie. Geen bandwerk, maar elke dag wat anders en dat houdt de eentonigheid buiten.
Kronos is een Seveso-bedrijf, wat betekent dat het werkt met gevaarlijke stoffen en de lonen hoger liggen dan in andere sectoren. Als je daar dan nog eens de ploegenpremies bijtelt, vind ik de loon-werkverhouding - ondanks de werkgebonden risico's - zeker goed.
Als het salaris gevoelig hoger ligt, zou ik die job aannemen. Maar ik ben helemaal niet op zoek, ik ben heel tevreden met mijn huidig werk.
Ik probeer 100 euro per maand te sparen voor onvoorziene kosten zoals reparaties aan mijn auto.
Het afbetalen van het huis dat mijn vrouw en ik vorig jaar gekocht hebben.
Maandelijks kledij kopen en kosten aan mijn wagen.
Aan mijn quad (voor die gestolen werd) en aan uitstapjes en weggaan met vrienden.
Om financieel onbezorgd door het leven te kunnen gaan en ooit een mooie promotie te krijgen binnen Kronos.
(mr)
27 januari 2012We vroegen Sam Meganck (24) uit Lokeren hoeveel hij verdient ...
We vroegen Didier Derwael (29) uit Sint-Truiden hoeveel hij verdient ...
Mobiliteit is een van de grote uitdagingen in de Vlaamse steden, ook in Antwerpen. Met het team parkeerwachters van stad Antwerpen werkt Bart dagelijks mee aan de oplossing.
Op vijf jaar tijd zijn er bijna 13% meer werknemers die terugvallen op een bedrijfswagen. In de privésector is zo’n wagen intussen ingeburgerd.
Voor de werkgever blijft het mobiliteitsvraagstuk vaak complex en niet eenduidig. Linde (Redopapers) en Pieter (Pleegzorg Oost-Vlaanderen) tonen elk vanuit hun ervaring aan waarom autodelen in de lift zit.
Het fenomeen dat kleine mensen hun gestalte zouden compenseren met dominant gedrag, heeft ook een naam: het Napoleon-complex. Klopt dit verschijnsel?
Wat een flight simulator is voor vliegtuigen, is de tramsimulator voor de tram. De Lijn kocht er drie aan om haar tramchauffeurs op te leiden.
Vrijwel alle werkende vrouwen brengen minstens de helft van hun carrière door met een stille hindernis: de menstruatiecyclus...
Joke werkt bij Familiehulp dienstencheques: “Hier beteken je écht iets in het leven van anderen.”