Ook headhunters voelen de onzekerheid: ‘Ze klampen zich vast aan hun veilige stoel’
Headhunters doen hun job deze dagen met een dubbel gevoel. Bedrijven zoeken steeds meer gespecialiseerde hulp, maar intussen laat ook de crisis zich voelen.
In vergelijking met 2008 is de omzet van Heidrick & Struggles gedaald van 616 miljoen dollar naar 444 miljoen dollar, respectievelijk 455 miljoen euro en 328 miljoen euro na omrekening. Het bedrijf ziet samen met andere grote headhuntersbedrijven inkomsten en winstmarges drastisch dalen. De problemen?
Niet alle bedrijven hebben optimaal gereageerd op de financiële crisis van 2007-2008. Heidrick & Struggles sneed fors in het personeelsbestand en bood geen competitief loon meer aan hun beste recruiters. Dat opende de deuren voor concurrerende ondernemingen om talent weg te lokken. Vandaag is de markt enigszins hersteld, maar het headhunterskantoor doet het nog steeds met 25 procent minder consultants dan in eind 2008.
De komst van de professionele netwerksite LinkedIn heeft ervoor gezorgd dat steeds meer werkgevers zélf gaan grasduinen in die gigantische database van potentiële kandidaten.
Steeds vaker doen grotere bedrijven voor topposities een beroep op hun eigen rekruteerders omdat ze de buitensporige prijzen van headhunters niet meer willen betalen. Heidrick & Struggles vraagt bijvoorbeeld een derde van het loon voor het eerste jaar plus een behoorlijk hoge 'administratieve kost'.
Veel cliënten betwijfelen of ze wel waar voor hun geld krijgen. Uit een interne evaluatie van Heidrick & Struggles in 2009 bleek bijvoorbeeld dat 40 procent van de door hen aangebrachte profielen hun nieuwe werkgever binnen de 18 maanden al hadden verlaten.
Veel werkgevers gaan vandaag zélf op zoek naar nieuwe managers. Een recente survey van het marktonderzoeksbureau HSZ Media toont aan dat aanwervingen door eigen HR-managers met de afgelopen vijf jaar met een kwart zijn toegenomen. Deze trend kost volgens Scott Scanlon, managing director bij HSZ, headhuntersbedrijven zo'n 650 miljoen dollar per jaar.
De grootste bureaus hebben hierdoor besloten te investeren in nieuwe mogelijkheden. Vandaag haalt het Amerikaanse headhuntersbureau Korn/Ferry 40 procent van zijn inkomsten uit andere bronnen dan rekrutering, zoals managementevaluaties of successieplanning. Ook de focus van executive search-kantoor Russell Reynolds is lichtjes aangepast. Het bedrijf specialiseert zich bijvoorbeeld in de aanwerving van IT-professionals bij non-IT bedrijven. Tot slot richten Spencer Stuart en Egon Zehnder zich respectievelijk op energiebedrijven en opkomende markten.
Tot Heidrick & Struggles een nieuwe CEO gevonden heeft – Kevin Kelly nam in juli 2013 ontslag - blijft hun strategie echter nog redelijk onduidelijk. Volgens Scott Scanlon overweegt het bedrijf best een verkoop aan een buitenlandse koper, zoals het grote Japanse HR-bedrijf Recruit Holding.
(nm) – Bron: Express.be & Economist.com
4 oktober 2013Headhunters doen hun job deze dagen met een dubbel gevoel. Bedrijven zoeken steeds meer gespecialiseerde hulp, maar intussen laat ook de crisis zich voelen.
Geen paniek als je een headhunter aan de lijn hebt. Blijf jezelf en klap niet dicht. Het loont de moeite om te luisteren naar wat hij te vertellen heeft ...
Een makelaar helpt je bij de waardebepaling van een woning en bij het vinden van de juiste (ver)koper. Maar wat doet zo iemand nog? En wat verdient hij/zij?
Michèle gaat met Wim (FOD Financiën) en Gerd (GOB) in gesprek over doorgroeien, opleidingen en interne mobiliteit.
Heeft het zin om jarenlang op de schoolbanken te zitten? Toch wel, zo blijkt. Een overzicht...
"Wat doe ik met mijn bedrijfswagen bij ziekte of tijdskrediet? Dien ik deze terug in te leveren of niet?"
Misschien is die ene openstaande vacature op je huidige werk wel geknipt voor jou? Intern solliciteren, hoe pak je dat best aan? Ontdek hier enkele tips.
Of je nu wel of niet je droomjob uitoefent: het kan nooit kwaad om af en toe eens te reflecteren en je loopbaan grondig onder de loep te nemen...
Het is een klassieke vermelding in veel jobadvertenties: ‘Je hebt geen 9- tot-5-mentaliteit.’ Maar heel wat kandidaten kunnen zo’n 9-to-5-aanpak wél waarderen.