Uitgebreid zoeken
Zoeken op combinatie van trefwoorden?
Toon zoeken

Haal jij je pensioen wel? Dankzij deze tip wél

gepensionneerden
"Het principe van effectief aandachtsmanagement is vrij simpel. Je neemt door de dag heen regelmatig een korte ‘check-in’, waarin je je bewust wordt van het in- en uitademen ter hoogte van je buik of borst." (Heidi Does, Slow Working trainer)

‘Zoals het nu gaat in mijn werk, hou ik het nooit vol tot aan mijn pensioen. Er komt iedere dag meer werk bij, maar geen extra handen. Dat trek ik niet meer op de lange duur.’ Het is een verzuchting die Slow Working trainer Heidi Does de laatste tijd vaak hoort in gesprek met managers en ervaren professionals. Gelukkig heeft zij een gouden tip.

Does: ’Hun bord is nooit leeg, het werk is nooit gedaan, ze kijken continu tegen een achterstand aan. En het liefst van al zouden ze minder willen gaan werken. Of totaal iets anders gaan doen. Maar ze moeten door. Voor de dagelijkse boodschappen. Voor de hypotheek. Voor hun pensioen …"

Idem voor jou?

Je werkdruk is al tijden zó hoog dat proactief meedenken en nieuwe initiatieven ontplooien er niet meer bij is. Je kijkt wel uit: dat levert alleen maar meer werk op!

Je leven bestaat voor een groot deel uit werk. En laat nu net dat werk aanvoelen als een loodzwaar karwei. Je mist plezier en voldoening in de dingen die je doet.

Als je toch maar eens op een ontspannen manier je werk kon doen. Met tijd en energie voor die dingen waar je goed in bent, waar je team en collega’s meer van willen zien en waar klanten graag voor betalen. Ja, als dat toch eens kon...

Het kan!

‘Wat jij nodig hebt, is de vaardigheid om je aandacht effectief te managen’, aldus Does. ‘Kostbare tijd en energie lekken zo niet langer weg in het constant switchen van de ene naar de andere activiteit.’

Het principe van effectief aandachtsmanagement is vrij simpel. Je neemt door de dag heen regelmatig een korte ‘check-in’, waarin je je bewust wordt van het in- en uitademen ter hoogte van je buik of borst.

‘Van moment tot moment sta je stil bij wat er gebeurt. Binnenin jezelf en in de situatie om je heen. Je verkent welke gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties er aanwezig zijn. Zonder het anders te willen dan hoe het nu is’, gaat Does verder.

Daarna ga je verder met je dagelijkse bezigheden. Met net wat meer informatie dan je had voordat je je ‘check-in’ deed. Hoe vaker je dit doet, hoe meer vertrouwd je zal raken met wat jouw lichaam je vertelt. Of met hoe het mentaal met je gaat.

Met meer plezier gaan werken

Does: ’Je leert de dynamiek van prettige en onprettige gevoelens of gedachten bij jezelf herkennen. En jouw reacties daarop. Na verloop van tijd ga je merken dat je minder impulsief reageert en minder fouten maakt.’

Je doet de dingen die nodig zijn en waarin jij uitblinkt. Waar jouw team en jouw leidinggevende(n) of klanten meer van willen zien. En dat op een manier die bij jou past, zodat je met minder moeite en met meer plezier gaat werken.

Tot aan je pensioen en nog ver daarna. Ten minste, als je dat wilt ...

(hd) 

Na een lange carrière als communicatieadviseur bij internationaal opererende bedrijven leert Heidi Does nu managers en ondernemers hoe niet harder maar slimmer te werken, zodat ze toekomen aan wat er écht toe doet en ze meer plezier en zingeving in hun leven gaan ervaren. Zij doet dit met Slow Working trainingen op basis van mindfulness. Vraag haar gratis e-book ‘Elke dag moeiteloos effectief in je werk’ aan op www.doesmindful.nl. 

Meer info over Stress , Ontspanning , Gelukkig op het werk , Pensioen , Gezondheid

28/07/2014

Ontvang als eerste onze tips en wedstrijden: