Waarom vind ik moeilijk een job?
Vorige

1 van 204

Volgende
Volgend artikel:

Werk zoeken even beu? 6 productieve tips

Goede manieren zijn sleutel tot succes

Er circuleren duizenden tips over hoe je snel succesvol kunt worden. Vaak wordt er dan een voor de hand liggende factor over het hoofd gezien: goede manieren.
#

Hoewel beleefdheid een evidentie lijkt, is het volgens Quartz columnist Sonali Kohli toch relevant om deze basisregel nog eens onder de aandacht te brengen. “Manieren hebben mag dan wel een verouderde kunstvorm lijken, beleefdheid kan een positief effect hebben op de productiviteit”, beweert ze.

In haar column breidt ze uit over corporate etiquette en geeft ze enkele tips om op een stijlvolle manier collega’s en mogelijke zakenpartners te ‘verleiden' tot een productieve samenwerking.

Richt het gesprek op de andere persoon

Iemand kan enorm genieten door over zichzelf te praten. Ze halen hier bijna evenveel plezier uit als uit eten gaan of veel geld verdienen. Door te polsen naar de interesses en het werk van je gesprekspartner zullen deze zich misschien opener opstellen en meer welwillendheid tonen naar jou toe.

Volgens schrijver Paul Ford kan het zinnetje: “Wow. Dat klinkt moeilijk!” in deze context het best gebruikt worden. Waardering tonen voor iemand zijn werk, werkt gewoonlijk in jouw voordeel. Mensen vinden gewoonlijk dat ze een moeilijke job hebben en willen daar maar al te graag over uitbreiden.

Beperk lichaamscontact

Zit niet zomaar aan mensen hun haar. Het is algemeen geweten dat dit tegen alle sociale normen in gaat. Toch vergroot het risico op gelijkaardige sociale ‘overtredingen’ op de werkvloer doordat de werkplek steeds socialer en ongedwongener wordt. Een ongemakkelijke knuffel, te lange omhelzing of te frequente schouderklopjes zijn snel gebeurd.

Etiquette-expert Judith Martin (aka Miss Manners) raadt aan om bij de klassieke handdruk te blijven, omdat een beetje afstand behouden, respect creëert.

Laat een slechte dag je gezond verstand niet vertroebelen

Wees altijd beleefd. De kans bestaat dat je iemand al bij de eerste ontmoeting niet kunt uitstaan, maar Paul Ford wijst erop dat deze persoon (of jijzelf) gewoon een slechte dag kan hebben. Moest je later nog van mening veranderen en deze persoon toch aardig vinden, of je zou later nog met hem of haar moeten samenwerken, dan zal het veel minder gênant zijn als je tijdens de eerste ontmoeting gewoon respectvol was.

Eerste indrukken zijn cruciaal. Het is dan ook van belang dat je tijdens eerste ontmoetingen telkens je beste beentje voorzet. Zie het als een waarborg voor de toekomst.

Vraag advies of een gunst

Iemand het gevoel geven dat hij/zij meer weet, geeft hen een gevoel van autoriteit. Hierdoor denken ze meer gezag te hebben en zijn ze meer geneigd om informatie te delen met jou. Dit geldt vooral in situaties waarin jij het gewenste resultaat al kent.

Als je advies vraagt in plaats van je eigen oplossing op te dringen, prikkel je de andere persoon meer om mee te werken. Hetzelfde geldt bij het vragen naar een gunst? Onze hersenen snappen immers niet waarom we iets zouden doen voor iemand die we niet leuk vinden. Iemand iets voor jou laten doen, is dan eigenlijk een manier om hen voor jou te winnen.

Zeg positieve dingen over anderen

Niemand houdt van gemene roddels, maar als alles wat je zegt over anderen positief is dan is dat een goede manier van roddelen. Vergeet niet dat wanneer je over anderen praat, de luisteraar deze karaktertrekken met jou associeert. Word jij ook niet liever geassocieerd met positieve eigenschappen?

Weet hoe je een gesprek afrondt

Dit is vaak een gênante situatie. Je voert een gesprek, maar je hebt eigenlijk niets meer te vertellen en je gesprekspartner ook niet. Degene die een conversatie op een elegante en kundige manier kan beëindigen doet hiermee iedereen een plezier. Een goede slotzin zou kunnen zijn: “Het was leuk u te ontmoeten, ik zou graag snel meer willen praten over [iets dat voor jullie beiden interessant was].” Waarna je visitekaartjes, e-mailadressen of telefoonnummers uitwisselt en elk je eigen weg gaat.

Voorzie een follow-up met nuttige informatie

Als je met iemand wil samenwerken, zorg je best voor een voortzetting van de conversatie of het contact. Een simpele mail met “Bedankt, het was leuk je te ontmoeten” is goed, maar het opvolgen van bepaalde interesses, zoals een hobby, reizen of een artikel dat jullie beiden hadden gelezen, is beter. Het toont dat je daadwerkelijk hebt geluisterd naar het gesprek en dat je oprecht geïnteresseerd bent.

(sjv) - Bronnen: Qz.com, Express.be 

23 augustus 2014
Anderen bekeken ook