Uitgebreid zoeken
Zoeken op combinatie van trefwoorden?
Toon zoeken

EyeSee weet naar waar je kijkt én wat je voelt

eye tracking
De webcamtechnologie van EyeSee combineert eyetracking met visual coding.

Welk logo trekt de meeste aandacht? Waar kijken klanten het eerst naar als ze voor een rek in de supermarkt staan? Hoe voelt een consument zich als hij naar een product kijkt? De Gentse start-up EyeSee beantwoordt die vragen met eyetracking en visual coding, én verovert daar de wereld mee.

“We zijn gestart, twee jaar geleden, met de analyse van hoe mensen naar printadvertenties kijken”, legt EyeSee-partner Joris De Bruyne uit. “Tot dan toe vroegen marktonderzoekers vooral aan mensen naar wat ze keken. Het verschil met EyeSee is dat wij kijken naar hoe ze zich gedragen.”

Intussen is er veel veranderd. EyeSee beperkt zijn eyetrackingtechnologie niet langer tot advertenties. Ze laten hun testpanels ook los op tv-spots, e-commercewebsites, winkelstudies en lay-outs van verpakkingen.

Emoties in beeld

EyeSee analyseert niet alleen naar waar mensen kijken, het bedrijf brengt ook hun emoties in beeld. Daarvoor ontwikkelde het een visual coding-techniek. “Via de webcam herkennen we emoties bij mensen”, vertelt Joris De Bruyne. “We weten of je een grapje ook echt grappig vindt, maar ook of je bijvoorbeeld disgusted bent van wat je ziet.”

De Gentse start-up is momenteel het enige bedrijf ter wereld dat eyetracking combineert met visual coding, én dat via de webcam, wat ook de sleutel van hun succes is. “Wie vroeger zo’n onderzoek wou uitvoeren, moest er altijd voor zorgen om alles – product en testpanel – op één locatie te hebben. Dat is niet altijd de goedkoopste oplossing”, zegt Joris De Bruyne. “Wij hebben een systeem ontwikkeld dat via de webcam zowel volgt waar mensen naar kijken als hun gelaatsuitdrukkingen analyseert.”

Internationale doorbraak

Dankzij de webcamtechnologie van EyeSee kan hetzelfde onderzoek overal uitgevoerd worden. “Een klant die een winkelstudie wil uitvoeren? We laten ons testpanel shoppen in een virtuele ruimte. Dat kost minder en het maakt niet uit waar iedereen zich bevindt”, aldus Joris De Bruyne.

Zowel hij als medeoprichter Olivier Tilleuil zijn ondernemende twintigers met een diploma handelsingenieur. “We zijn graag met technologie bezig en zien het als een uitdaging om daar zakelijke concepten van te maken.” EyeSee telt inmiddels een tiental werknemers. Een deel daarvan werkt in Gent, maar de softwareontwikkeling gebeurt in Servië.

Het lijkt er sterk op dat EyeSee op de rand van een internationale doorbraak staat. Het bedrijf was al actief in Nederland, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Sinds januari is het ook aanwezig in New York en het bewerkt momenteel volop de Braziliaanse en de Russische markt.

(wv)

Meer info over ICT

02/10/2014

  • 02 oktober 2014
  • ICT

Ontvang als eerste onze tips en wedstrijden:

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.