Teamwork
Vorige

1 van 418

Volgende
Volgend artikel:

Hoe omgaan met een conflict op het werk? 4 tips

Extra hard je best doen op het werk? Niet doen!

Extra je best doen om je werk voor de deadline af te krijgen of overuren doen, het heeft allemaal geen zin. Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Maar door het slim aan te pakken, kan je toch op een goed blaadje komen te staan.
#

Heb je ook wel eens een opdracht ruim voor de deadline ingeleverd? Verras je je collega's soms met zelfgebakken cake bij de koffie? Misschien werk je soms door tot laat in de avond, zonder dat dit per se van je verwacht wordt. Slecht nieuws: het gaat je niet veel verder helpen…

Wetenschappers zijn eruit: extra hard je best doen op werk, heeft geen enkele zin. Onderzoekers van de universiteit van California hebben ontdekt dat er weinig voordeel te halen valt uit het overtreffen van verwachtingen. Vervelend genoeg kan je met het breken van een belofte wel op nadelige gevolgen rekenen.

Extra inzet heeft geen effect

'Weten dat iemand zich extra inzet, heeft geen waarde', zegt onderzoekster Ayelet Gneezy. 'We willen eigenlijk alleen maar van iemand anders weten of hij/zij betrouwbaar is of niet, of je dus op iemand kan rekenen. Alles boven dat prestatieniveau is verwaarloosbaar.’

Gneezy en haar collega's van de universiteit van California voerden 3 experimenten uit waarin ze de reacties van mensen op beloften in kaart brachten. In het eerste experiment vroegen ze de deelnemers om te voorspellen hoe ze zouden reageren als een belofte zou worden gebroken. In het tweede experiment werden respondenten gevraagd om te vertellen over beloften die in het verleden aan hen waren gedaan. In het derde deden deelnemers beloften aan elkaar, die ze vervolgens moesten breken, houden of zelfs overtreffen.

De resultaten waren opvallend. Niet alleen gaven de deelnemers geen extra waarde aan beloften die werden overtroffen, het feit dat ze werden overtroffen schreven ze toe aan externe invloeden, niet aan de inzet van degene die zich extra inzette!

Te weinig inzet wél nadelig

Als je een opdracht dus ruim voor de deadline inlevert, denkt je baas dat je waarschijnlijk haast hebt om naar een leuke afspraak te gaan. Breng je cake mee bij de koffie, dan gaan je collega's ervan uit dat hij in de aanbieding of gratis was. Toen je laat op het werk bleef, dacht je baas waarschijnlijk dat je internet thuis plat lag.

Het ergste van al: als je die deadline mist, de koffie vergeet of te vroeg naar huis vertrekt, begint iedereen om je heen meteen te denken dat je niet te vertrouwen bent.

Wat moet je nu doen?

Allereerst zorgen dat je nooit een belofte breekt. Vervolgens mag je gerust die extra stap zetten als je daar zin in hebt, maar verwacht niet dat er mensen staan te juichen.

Wat je natuurlijk wel kan doen, en dat zal in veel gevallen wél een lonende strategie zijn: je belofte in eerste instantie al een beetje opwaarderen. Laat je baas dus meteen weten dat je die opdracht ruim voor de deadline af zal hebben, of bied zelf aan om tot laat te werken vanavond.

‘Wees wie je zegt dat je bent en doe wat je zegt dat je doet', zegt Gneezy. 'Het verlaagt de spanning aan beide kanten en maakt dingen een stuk simpeler.'

Nog enkele tips om te scoren zonder té hard te werken ...

1. Netwerken is beter dan overuren doen

Wie opklimt op de hiërarchische ladder en promotie maakt of opslag krijgt, zit echt niet dag en nacht te zweten achter z’n bureau. Nee, die personen weten hoe ‘het’ werkt. Ze weten hoe het bedrijf in elkaar zit, ze netwerken, weten wie de beslissingsnemers zijn, kunnen wat ze doen zichtbaar maken, … Kortom: ze vergroten stap voor stap hun invloed. Ze leren van de belangrijke personen in het bedrijf en creëren de perceptie dat het bedrijf hen nodig heeft.

2. Werk je geen burn-out

Je werkt zeer hard en bent loyaal, maar je voelt dat je je functie ontgroeid bent. Nog harder werken om opgemerkt te worden, is dan absoluut de foute strategie.

Voordat je het weet, ben je opgebrand en heb je een burn-out. Dan kent iedereen je, maar om de foute reden.

3. Structureel overwerken geeft een fout signaal

Vermijd het gevoel en de perceptie dat je bedolven wordt onder het werk, en altijd druk druk bezig bent. De mensen die promotie krijgen, voelen zich net op hun gemak in hun job, anders hebben ze geen tijd om te netwerken en kunnen ze hun bazen er nooit van overtuigen dat ze een hoger niveau aankunnen.

4. Je grenzen aangeven is zinvoller dan harder werken

Als je baas verwacht dat je elke week 50 uur werkt in plaats van de afgesproken 38 uur, dan kan je gerust subtiel (en constructief) duidelijk maken dat je dat niet pikt. Tenzij je natuurlijk extra beloond wordt voor die overuren (een vage langetermijnbelofte van je baas telt niet). Als je je werk goed doet, heb je marktwaarde opgebouwd, en zal je baas echt wel naar je luisteren. Want als je vertrekt heeft hij een probleem, en extra werk.

Je grenzen aangeven, levert respect op. Je baas gaat je niet ontslaan omdat je eens op tafel klopt.

(mr) – Bron: www.themuse.com, www.intermediair.nl  

19 september 2014
Anderen bekeken ook