Het loon van een manager in de bouw: 4.000 euro netto
We vroegen Patrick Maenhout (59) uit Drongen hoeveel hij verdient …
“Gezien de verhoudingen in de bouwsector kan het toenaderingsproces heel wat kosten als het louter de bedoeling is om het statuut van arbeiders naar dat van bedienden op te trekken”, vreest Robert de Mûelenaere, gedelegeerd bestuurder van de Confederatie Bouw.
“Op basis van een reeks scenario’s lieten we een schatting maken van de kost van een harmonisering, samen met een sectorale regeling. De globale meerkost voor de sector zou tussen de 6 en 8 procent van de loonmassa liggen. Dat betekent niet dat we niet willen onderhandelen. De eenmaking opent mogelijkheden om het statuut van arbeider in de bouw aantrekkelijker te maken voor de arbeidsmarkt, maar onze sociale partners moeten weten dat voor ons het vraagstuk van de kostprijs centraal staat in de hele discussie.”
Jan Vercamst, voorzitter van het ACLVB, wijst er op dat er binnen de onderhandelingen zeker geen eenzijdig doel wordt nagestreefd. “Voor het IPA werkten we ook aan een evenwicht tussen de financiële en de sociale gevolgen van de aangekaarte thema’s. Het gaat daarbij niet enkel om budgettaire consequenties voor de fiscale en sociale zekerheidsinstellingen maar ook om het zoeken naar compensaties voor sommige kosten die hoger kunnen uitvallen.”
In de bouwsector is het sociaal statuut van de arbeiders al bijzonder goed geregeld. Ze genieten er heel wat sociale voordelen die bedienden niet hebben en kunnen beroep doen op het Fonds voor bestaanszekerheid. Dat fonds biedt een toeslag voor langdurige ziekte, economische werkloosheid enzovoort. Sinds enkele jaren bestaat er ook een sectoraal aanvullend pensioen en hospitalisatieverzekering.
(bvdb)
12 februari 2013Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
We vroegen Patrick Maenhout (59) uit Drongen hoeveel hij verdient …
Bij een promotie hoort vaak een jobfunctie met de macht om beslissingen te nemen. Wat is de meest slimme manier om die macht effectief uit te oefenen?
Niet elke collega vindt het fijn om na de werkuren gemaild of gebeld te worden. En dat heeft veel te maken met iemands persoonlijkheid.
Kan je werkgever bijdragen in de kosten voor de laadpaal en het opladen van je bedrijfswagen?
De krappe arbeidsmarkt zorgt ervoor dat HR-afdelingen maar moeilijk de nodige talenten vinden. Selectie & rekrutering is voor hen dan ook de topprioriteit.
Bedrijven kunnen niet genoeg inspanningen leveren om alle profielen te omarmen. Zowel voor de collega’s als voor hun financiële resultaten. Al is de weg nog lang.
We zijn steeds op zoek manieren om onze productiviteit op te schalen. Multitasken is een populaire methode om dat te doen. Maar werkt het ook echt?
We vroegen aan Luna (39) uit Hasselt hoeveel zij verdient en wat haar job precies inhoudt...