Persoonlijke ontwikkeling
Vorige

1 van 889

Volgende
Volgend artikel:

Onze talenkennis gaat sterk achteruit

Een grappige presentatie maken? 23 tips van bekende comedians

Komieken staan regelmatig op een podium en weten hun verhaal te brengen voor een – vaak kritisch – publiek. Hun boodschap moet helder overkomen en is een mengeling van informatie en entertainment. Ze zijn dan ook experten als het op presenteren aankomt.
#

Komieken zijn goede publieke sprekers en weten met hun uiteenzettingen een divers publiek te boeien. Zij zijn de aangewezen experts om te vragen hoe je een relatief saai medium, zoals een PowerPoint, toch interessant kunt maken en effectief kunt inzetten.

1. Gebruik de regel van 3

“Deze regel is de basisstructuur voor grappen en ideeën, en speelt in op de manier waarop we informatie verwerken,” legt Tim Lee uit. “We zijn erg behendig geworden in het herkennen van patronen. 3 is het kleinste aantal elementen dat nodig is om een patroon te creëren. De combinatie van patronen en beknoptheid zorgen voor memorabele content.”

2. Gebruik anekdotes uit het dagelijkse leven

De veiligste humor bestaat uit persoonlijke verhalen, want die zijn sowieso origineel en kunnen gemakkelijk geoefend en geperfectioneerd worden. Ricky Gervais: “Als een bedenker/maker, is het je job om een publiek zo enthousiast en gefascineerd te krijgen over een onderwerp als jijzelf, waargebeurde verhalen en levensechte situaties hebben de neiging dat voor elkaar te krijgen.”

3. Bepaal de hoofdzaak en kom er snel toe

Jimmy Carr: “Komische teksten schrijven gaat niet echt om het schrijven, het gaat meer om editen. Het gaat om wat je niet zegt. Hoe kan ik in zo weinig mogelijk woorden tot het grappige gedeelte komen?”

4. Vind de komische noot in pijnpunten

“Om echt te lachen, moet je om kunnen met je pijn, en daarmee spelen,” wist Charlie Chaplin. Hoewel hij waarschijnlijk niet de pijnpunten van de klant bedoelde, kan je waarschijnlijk wel een manier vinden om deze wijsheid toe te passen.

5. Denk aan mislukkingen en eerste keren

“Veel mensen vragen me om hulp bij het creëren van een grappigere speech. Ze willen weten waar ze de komische noot kunnen vinden. Ik stel dan altijd voor om eerst een keer in de spiegel te kijken. Kijk eerst naar waar je in de mist bent gegaan en hoe je eerste keren zijn gelopen. De eerst keer dat je iets fout deed. Toeschouwers houden van die bescheidenheid en openheid,” vertelt Darren LaCroix.

6. Visualiseer je grappen

“Presentaties hebben een extra voordeel ten opzichte van de meeste traditionele stand-up comedy podia … Een gigantisch scherm waar het publiek de hele tijd naar kan staren terwijl jij je presentatie staat te geven,” licht Sammy Wegent toe. “In een wereld waar grappige gephotoshopte beelden, meme’s en GIF’s onze toestellen domineren, is visuele humor groter en belangrijker dan ooit. Zeg daarom niet enkel grappige dingen in je presentatie. Toon ze ook.”

7. Leuk is belangrijker dan grappig

Andrew Tarvin wijst erop dat mensen doen lachen maar één type humor is. “Hen laten glimlachen is iets helemaal anders,” legt hij uit. “Wanneer je start, focus dan op het leuk maken van dingen in plaats van alles grappig te maken.”

8. Vertel een mop

Als je er mensen mee hebt doen lachen, heeft een grapje al een meerwaarde kunnen leveren.

Een van de favorieten van Rajiv Satyal: “Een kerel treedt toe tot een klooster en legt een eed van stilte af. Hij mag elke 7 jaar maar 2 woorden spreken. Na de eerste 7 jaar mag hij bij de kloosteroudsten komen. Zij vragen hem naar zijn twee woorden. Hij zegt: “Koude vloeren”. Ze knikken en sturen hem weg. Er passeren weer 7 jaar. Ze brengen hem weer terug en vragen zijn twee woorden. Hij schraapt zijn keel. “Slecht eten,” zegt hij. Ze knikken en sturen hem weg. Er passeren weer 7 jaar. Hij mag weer voor de Oudsten verschijnen met zijn twee woorden. “Ik stop.” Een van de Oudsten kijkt hem aan en zegt, “Dat is niet verbazend. Je hebt niks anders gedaan dan klagen sinds je hier bent aangekomen.”

“Die mop heeft mij nog in geen enkele context in de steek gelaten,” zegt Satyal. Het is gemakkelijk om het aan iets te verbinden binnen een organisatie, het is leuk en ‘proper’ genoeg om in een kantoor te vertellen.

9. Doe zoals Jerry Seinfeld en gebruik grappige woorden

Sommige woorden zijn grappiger dan andere en kunnen vermakelijk zijn zonder context. Zo zijn woorden met een ‘k’ erin vrij grappig: pekel, parkiet, Alka-Seltzer, kip. Woorden met de ‘l’ zijn daarentegen minder grappig. Zo schreef Jerry Seinfeld ooit een stuk over een Pop-Tart, een soort gebakje dat wordt gemaakt door Kellogg’s, gewoon omdat het een grappig woord is.

10. Schets een beeld voor anderen

“Komedie zit in de details, maar je moet niet overdrijven,” zegt Reggie Steele. “Juist genoeg om de situatie te schetsen en de sfeer te bepalen. Praat met mensen alsof je met een blinde aan het spreken bent of alsof je iets aan het creëren bent voor de radio. Details zijn belangrijk.”

11. Doe iets memorabel

“Dit kan goed of slecht zijn. Maar gedenkwaardigheid is krachtiger dan gewoon leuk zijn,” volgens Sammy Obeid.

12. Grappen zijn: 1, 2 … 4

“Het ziet er naar uit alsof ze een patroon opbouwen, maar breken het dan net af op het moment dat het er eentje zou worden,” legt Rajiv Satyal uit. “In dit voorbeeld denk je dat ik aan het tellen ben, maar wanneer je “4” hoort, weet je dat ik eigenlijk cijfers aan het verdubbelen was. Achteraf - als je erover hebt kunnen nadenken - klopt het wel. Grappen werken door het verrassingselement. Te veel presentaties brengen dingen die mensen al weten (1,2 … 3) of dingen waar ze niet meteen iets mee zijn of waar ze geen raad mee weten (1,2 … 7). Geef hen iets dat ze zich gaan herinneren en dat toch leuk is.”

13. Gebruik de kunst van misleiding

“Het mooie aan een zakelijke presentatie, in vergelijking met stand-up comedy, is dat het publiek gemakkelijker misleid kan worden met een grapje,” zegt Cody Woods. “De vele voorafgaande presentaties die ze al hebben moeten uitzitten, hebben er voor gezorgd dat ze zich niet aan iets anders verwachten. Gebruik dit in je voordeel.”

14. Plaats het woord dat de grap draagt aan het einde van de zin

“Bijvoorbeeld, als de verrassing of de twist het feit is dat het een kat is, zeg dan niet ‘Er zat een kat in de doos’. Zeg: ‘In die doos, zat een kat.’ Zo ben je niet meer aan het praten wanneer je publiek zou moeten lachen”, aldus Matt Kirschen.

15. Gebruik spanning

“Er moet spanning opgebouwd worden om de clou van een grap te doen werken,” legt Zahra Noorbakhsh uit. “Spanning bouwt het verlangen op om een probleem – klein of groot – opgelost te zien. Als je kan achterhalen wat je publiek ongemakkelijk, rusteloos of oncomfortabel maakt, dan kan je achterwaarts werken om de grap te vinden die hen uit hun lijden kan verlossen.”

16. Vermijd dat je plots alles vergeet

Gebruik memoriseertechnieken. Gebruik bijvoorbeeld een beeld dat een wisselwerking creëert met je omgeving. “Voor mijn sushigrap gebruik ik een beeld van een sushi chef,” bekent Richard Sarvate. “Als ik hem in de lift in de lobby zet, beeld ik mij in dat hij met zijn vuist op de knoppen van de lift begint te slaan uit frustratie. Nu er interactie is tussen hem en mijn omgeving, wordt het plots veel gemakkelijker om de grap te visualiseren en te herinneren. Het is handig om het beeld zo bizar mogelijk te maken, zodat je het gemakkelijker kan onthouden. Voor mijn Indisch-Mexicaanse mop beeld ik mij in dat Krishna een sombrero draagt. Een belachelijk beeld dat je niet gemakkelijk vergeet.”

17. Gebruik je handen

“Spreek met je handen voor je uit, niet met je handen nutteloos naast je flanken,” waarschuwt Matt Morales. “Doe alsof je in elke hand een drankje vast hebt, waarmee je gaat morsen als je je armen naar beneden doet. Of hou gewoon twee biertjes vast.”

18. Gebruik metaforen en analogieën, gecombineerd met overdrijving

“Analyseer het patroon van iets dat je aan het bekritiseren bent, en kies dan een metafoor die dat in het belachelijke trekt,” zegt Brian Carter. “Bijvoorbeeld, ik probeer uit te leggen dat organische social marketing zonder advertenties (terwijl je toch hoopt dat het viraal gaat) zoiets is als proberen om met een auto te rijden waar enkel andere mensen brandstof in kunnen doen als zij er zin in hebben, en dan maar hopen dat ze dat zullen doen. Overdrijven maakt alles grappiger.”

19. Voel je de energie naar beneden gaan, krik die dan terug op

“Heeft de gastheer je niet geïntroduceerd met een daverend applaus, aarzel niet om je publiek alsnog om een applaus te vragen,” lacht Sarah Cooper. “Je kan een applaus vragen voor de gastheer of -vrouw, voor jezelf, voor degenen die voor jou reeds een presentatie hebben gegeven, een sponsor of organisatoren, maar ook voor het publiek zelf (ook al denken ze dat ze voor zichzelf klappen, het zal nog steeds aanvoelen alsof ze voor jou klappen).”

20. Heb vertrouwen in de grappige gedeeltes van je presentatie

“Je grapjes zijn grappig, heb er vertrouwen in,” zegt Brandon Scott Wolf. “Breng je clous met een beetje empathie, en gun het publiek enkele momenten om te verwerken wat je hebt gezegd, zodat ze kunnen lachen.”

21. Amuseer je

“Breng niet iets dat jou ook zou vervelen. Als het jou verveelt als je het vertelt, kan je erop rekenen dat het je publiek zal vervelen als ze het horen,” weet Sal Calanni.

22. Degelijke planning kan voorkomen dat je slecht presteert

Over-voorbereiden zal ervoor zorgen dat je overal op voorbereid bent. Het zal je de kennis en het zelfvertrouwen geven dat je nodig hebt om alles aan te kunnen dat je richting uitkomt. Of luister naar Steve Martin: “Volharding is een goede plaatsvervanger voor talent.”

23. Vertrouw niet op potentieel

“Doe het niet! Blijf weg van je potentieel,” waarschuwt Moran. “Je zal het verknallen. Het is potentieel, laat het zo. Het is zoals je bankrekening, je hebt altijd een hoop minder dan je denkt.”

(sjv) – Bron : Inc.com 

4 augustus 2015
Anderen bekeken ook