Bazen
Vorige

1 van 483

Volgende
Volgend artikel:

Een loonvoorschot of lening via je werkgever: hoe werkt dat?

Do’s en don’ts voor de nieuwe chef

Pas baas geworden? Proficiat? Maar dat betekent wel dat je de collega’s waar je gisteren nog gezellig koffie mee dronk nu in goede banen moet leiden.
#

Coach Hanneke Hennes weet hoe je dat doet:

Don’ts

  • Probeer niet meteen gezag uit te oefenen. Dat wordt pas aanvaard als er vertrouwen is.
  • Wacht niet op de formele feedbackmomenten om het functioneren te bespreken met je medewerkers.
  • Stel bij de start het resultaat niet boven de mensen.
  • Distantieer je niet van je oud-collega’s met stellingen als: ‘Vanaf nu gaan we niet meer …’
  • Denk niet dat alles vanzelf wel vlot zal lopen.
   

Do’s

  • Zorg voor duidelijkheid. Wie zijn functie niet goed afbakent, trapt snel in de val op alles ‘ja’ te zeggen en zich van de bereidwillige kant te tonen.
  • Maak afspraken met je collega’s. Mensen die nieuw zijn in een organisatie doen dit meestal vanzelf. Voor wie doorgroeit, is de stap om over het persoonlijk functioneren te praten vaak groter.
  • Wie leiding gaat geven moet ook de leiding nemen. HR of je baas zullen dat niet voor je doen. Wees zelf de motor achter je eigen integratie.
  • Durf van in het begin moeilijke situaties bespreekbaar te maken. Als eventueel misnoegen ondergronds blijft, kan dit je aanpak bij het team ondermijnen.
  • Maak gebruik van je ‘carte blanche’ om verkenningsgesprekken te voeren met je belangrijkste stakeholders: wat zijn hun verwachtingen? Welke afspraken kun je met hen maken?
  8 oktober 2009
Anderen bekeken ook