Zelfstandigen en bijberoep
Vorige

1 van 188

Volgende
Volgend artikel:

In welke sectoren kan je met een flexijob werken?

De opmars van de derde werkplek: tussen thuis- en hoofdkantoor

“Wat Uber is voor taxi’s, zijn wij voor vergaderzalen.” (Valérie Ilegems, Regus België)
Steeds meer mensen werken niet zozeer in hun hoofdkantoor. Ze zijn ook niet thuis aan de slag, maar in een co-workingruimte. In onze buurlanden komt het fenomeen sterk opzetten en ook bij ons opteren steeds meer zelfstandigen en werknemers ervoor. “Thuis kan ik geen klanten ontvangen. Hier wel.”
“Wat Uber is voor taxi’s, zijn wij voor vergaderzalen.” (Valérie Ilegems, Regus België)

“Vier dagen per week en soms ook op vrijdag zit ik hier”, vertelt Joke Hofmans, copywriter en medevennoot van het bedrijf uwtekst.be. ‘Hier’ dat is een bureau in het Antwerpse Centraal Station, waar Regus sinds kort op de eerste verdieping een zogenaamd Express Center uitbaat. Voor iets meer dan tweehonderd euro huren Joke en haar zakelijke partner Tom Goossens in deze accommodatie een vast bureau. Zelf woont Joke in Antwerpen, haar collega komt van Tremelo. Antwerpen-Centraal is voor hen een compromis. “Ikzelf neem de bus naar het station. Tom komt met de trein. Hij wandelt op zowat vijftig meter van spoor zes het kantoor binnen.”

Kan Joke als zelfstandige copywriter niet gewoon thuis aan het werk? “In principe kan dat perfect. Eigenlijk hebben wij voor onze job enkel een pc en een wifi-verbinding nodig”, vertelt ze. “Maar je wil mekaar wel zien om goed samen te werken. Met Skype is dat toch niet hetzelfde. En daarnaast moet je ook je klanten ontvangen op een geschikte en goed bereikbare locatie”, vertelt ze. “Bovendien is het altijd aangenaam om met andere ondernemers in contact te komen en die te leren kennen. Dat speelde ook een rol in onze keuze voor zo’n co-workingruimte.”

Belgische roots

Het Express Center is een initiatief van Regus en NMBS. Het gaat al om de achtste flexibele werkplek van Regus in een Belgisch station. Dit naast een twintigtal ‘gewone’ Regus centers in België, waar bedrijven flexibele kantoorruimte kunnen huren. De voorbije twee jaar steeg het aantal Belgische Regus-locaties van 13 naar 28. Een inhaalbeweging, lijkt het wel, want in het buitenland is het concept van co-workingruimte al meer ingeburgerd dan bij ons. “In Nederland hebben we al een honderdtal centra”, aldus Valérie Ilegems, sales & marketing director bij Regus België.

Ook al loopt België in vergelijking met sommige landen een beetje achter, toch is het hier allemaal begonnen voor Regus. Het concept werd in 1989 bedacht door de Britse ondernemer Mark Dixon. Hij verhuurde in Brussel appartementen aan expats, en verwonderde zich erover dat hij nergens vergaderruimte kon huren voor korte periodes. Hij opende dan maar zelf een flexibel kantoor op de Louisalaan. De rest is geschiedenis. “Vandaag telt Regus zowat drieduizend locaties over de hele wereld”, weet Valérie Ilegems. “Wat Uber is voor taxi’s, zijn wij voor vergaderzalen.”

Derde werkplek

Op het moment van ons eigen bezoek is het nog rustig in het Express Center in Antwerpen-Centraal. Heel af en toe wandelt een co-worker binnen. “Mensen moeten het eerst uitproberen. We trachten de drempel ook zo laag mogelijk te houden. Je kan bij ons in een Express Center terecht voor 6 euro per uur en maximaal 12 euro per dag”, stelt Ilegems. “Het is ook een concept dat telkens moet groeien. Kijk naar ons Express Center in Luik. Dat krijgt vandaag al 50 à 60 bezoekers per dag. Het gaat om een erg divers publiek: van freelancers tot werknemers van multinationals voor wie werkplekken voorzien zijn. Zo krijgen we overdag in Luik ook heel veel vertegenwoordigers over de vloer.”

Bij Regus proberen ze hun concept van Express Centers in de markt te zetten als derde werkplek: tussen hoofd- en thuiskantoor. En hun groei in vestigingen onderstreept deze trend. “Je mag niet vergeten dat vastgoed voor bedrijven een grote kost is. Denk maar aan huur, belastingen en onderhoud. Terwijl door thuis- en deeltijds werk veel van de bureauruimte leeg staat”, benadrukt Ilegems. “Wij maken ons sterk dat je met name in Brussel tot 60 procent op je kantoorruimte kan besparen”, stelt ze.

Starbucks

Dat de derde werkplek komt opzetten, blijkt ook uit andere initiatieven. Denk maar aan locaties – van Lunch Garden tot Starbucks – die wifi aanbieden en vaak inzetten op zakelijk gebruik. “Er zijn ook steeds meer co-workingruimtes die bijvoorbeeld voor startups ter beschikking worden gesteld. Al zijn sommige locaties ook wel wat verouderd”, vindt Joke Hofmans van uwtekst.be. “Als ondernemer moet je op voorhand goed weten wat je wil. Je wil rustig kunnen werken, maar tegelijk ook de mogelijkheid hebben om met klanten te vergaderen in een aparte locatie. Of om training te geven in een zaaltje, uitgerust met bijvoorbeeld een beamer”, vertelt Hofmans.

Ook de vraag naar een bedrijfsvestiging blijft van tel. “Van een bedrijf wordt blijkbaar toch nog altijd een bureau en een locatie verwacht. Dan is zo’n co-ruimte een geschikte oplossing. Thuis kan ik geen klanten ontvangen of trainingen geven. En bij Starbucks eigenlijk ook niet.”

(wv) 

24 januari 2017

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook