Omgaan met een luie collega: 10 tips
Samenwerken met een ontzettend luie collega kan voor de nodige ergernissen zorgen. Om een woede-uitbarsting te vermijden, volg je best de volgende tips.
In een wereld waar stress op de werkvloer schering en inslag is, zijn de minst belastende jobs vaak het aantrekkelijkst. En er is helemaal niks mis mee om voor jezelf (en je gezin) te kiezen en gewoon voor de minst stressvolle job te gaan … Maar welke jobs vereisen geen hard werk en worden tóch degelijk betaald?
Bbc.com liet zich inspireren door de vraag-en-antwoordsite Quora en kwam tot de volgende 4 jobs ...
Volgens Andy Lee Chaisiri worden leraren in China vaak ontzettend goed betaald. Bovendien zijn door de grote vraag de toelatingsvereisten niet al te streng. In sommige gevallen is de enige vereiste zelfs dat de kandidaat geboren is in een Engelssprekend land. Leraars Engels in China hebben vaak erg flexibele uren, waardoor men meestal enkel deeltijds werkt en de job combineert met iets anders.
Als computerprogrammeur leer je volgens Paul Denlinger voortdurend bij, "maar je hoeft echt niet zo hard te werken en gaandeweg zal je leren dat veel uitdagingen gewoon vergelijkbaar zijn." Zelfs de aard van het werk leent zich ertoe om minder te doen, vervolgt hij. "Goede programmeurs schrijven zo weinig mogelijk coderegels. Het is een van die gedroomde beroepen die goed betalen, waarbij luiheid eigenlijk wordt aangemoedigd." Tegelijkertijd kan je volgens hem samenwerken met andere intelligente, technisch capabele mensen.
Matthew Kuzma vindt 'professioneel expert' de beste job voor iemand die erg intelligent, maar lui is. "Betaald worden om simpelweg je gedachten en mening te delen met mensen die uiteindelijk het zware werk zullen moeten doen." Zijn advies? Zoek naar datgene waar je goed in bent maar niet als werk beschouwt en dokter uit hoe je hiermee geld kan verdienen. De kans is groot dat de dingen die jij leuk en makkelijk vindt, wél moeilijk zijn voor anderen waardoor zij bereid zijn om jou hiervoor in te schakelen.
Bill Gates zei ooit: "Ik zal altijd kiezen voor een luie persoon om de klus te klaren, omdat hij of zij zal zoeken naar de makkelijkste manier om het aan te pakken." Dus, luie, maar intelligente mensen van de wereld, "het ziet ernaar uit dat je kans maakt bij Microsoft", aldus Arvind Krishnan.
(nm/kv) - Bron: BBC.com
6 augustus 2015Samenwerken met een ontzettend luie collega kan voor de nodige ergernissen zorgen. Om een woede-uitbarsting te vermijden, volg je best de volgende tips.
Volgens een recente studie, gepubliceerd in het Britse The Lancet, wonen de meest luie mensen in Malta, Saoedi-Arabië, Servië én het Verenigd Koninkrijk.
Je bent liever lui dan moe? Weet dan dat luie mensen over het algemeen ongelukkiger zijn. Professor Frederik Anseel vertelt op Jobat.be hoe dat komt ...
De Lijn zoekt techniekers: “Onze bussen moeten tegen 2035 volledig emissievrij rondrijden”
Uiteraard kan je tijdens of na je sollicitatiegesprek zelf vragen stellen. Je kan bv. polsen naar de bedrijfscultuur. Maar je kan het ook via een omweg doen.
Bij 24+ staat intern talent voorop: “We kijken eerst naar onze eigen teams om posities in te vullen”
Welgeteld 234 knelpuntberoepen zijn er. Maar wat betekent dat voor jou én voor je (toekomstige) baas? “Werkgevers verlagen hun eisen.”
Vaak worden de termen employer branding en employer marketing door elkaar gebruikt. Toch staan ze voor iets anders. Bij employer branding breng je jouw bedrijfscultuur op een zo aantrekkelijk mogelijke manier over. De volgende stap is employer marketing: je brengt de juiste boodschap naar de juiste doelgroep zodat ze voor jou komen of blijven werken.
Zit jij tijdens het werk soms ook dromerig door het raam te staren? Voel je vooral niet schuldig want dagdromen maakt je net slimmer én productiever!