Wanneer is eigen wagen toch voordeliger dan bedrijfswagen?
Hoe meer beroepskilometers iemand doet, hoe minder interessant een bedrijfswagen.
Sinds 2012 is er een nieuwe berekeningswijze van kracht voor het voordeel van alle aard van bedrijfswagens. Door die nieuwe maatregelen van de regering Di Rupo zullen de belastingen die werknemers op hun bedrijfswagen moeten betalen gemiddeld genomen stijgen (het zogenaamde ‘voordeel van alle aard’). De belasting op bedrijfswagens wordt voortaan immers berekend op basis van de CO2-stoot, de catalogusprijs en de leeftijd van de auto.
Ondanks alle maatregelen om bedrijfswagens minder lucratief te maken, blijft het een aantrekkelijk extralegaal voordeel. Voor de werknemer vertegenwoordigt het zo’n 5,5% van zijn totaal beloningspakket.
Als de werkgever een bedrijfswagen ter beschikking wil stellen, bestaan er eigenlijk 2 systemen:
Door de nieuwe maatregelen van de regering Di Rupo wordt de bedrijfswagenmarkt aardig door elkaar geschud. De nieuwe belasting op bedrijfswagens treft 83% van de Belgen met een bedrijfswagen. Zij betalen voortaan meer dan in de vorige regeling. Gemiddeld zien Belgische werknemers met een bedrijfswagen in het eerste jaar van een leasecontract hun belastbaar voordeel stijgen met maar liefst 44%. Op jaarbasis betekent dat een stijging met 893 euro tot 2.887 euro.
Leasemaatschappijen verwachten dan ook lagere leasebudgetten en hogere operationele kosten. Leasemaatschappijen spelen hier handig op in met allerlei creatieve formules. In de praktijk zagen we al dat wanneer er een bedrag ingehouden wordt op het loon van de werknemer, de eigen bijdrage van de werknemer dikwijls overeenstemt met het exact bedrag van het forfaitair voordeel van alle aard. Zo moet een werknemer geen extra belastingen betalen.
Een andere inventieve leasevorm is ‘de bedrijfswagen die bedrijven niets kost’. “Bij deze formule neemt de werknemer zelf het initiatief om voor een bedrijfswagen te kiezen. De werkgever houdt de maandelijkse leaseprijs gewoon af van zijn nettoloon”, vertelt Erwin Coesens, country manager van DirectLease.
“Het uitgangspunt is dat het een win-winsituatie moet zijn voor werkgever en werknemer. Want zelfs na de invoering van de nieuwe wetgeving blijft een bedrijfswagen budgettair immers een stuk interessanter dan extra brutoloon. Zeker omdat een privéwagen een grote hap uit het gezinsinkomen haalt.”
“Voor de werkgever zal de toekenning geen extra kost met zich meebrengen aangezien de werknemer bereid is om maandelijks netto iets minder loon te ontvangen. De economische omgeving en fiscale druk laten immers vaak niet toe dat ondernemingen extra loonsverhogingen of bedrijfswagens toekennen, zelfs wanneer de werknemer dit absoluut verdient”, aldus Erwin Coesens van DirectLease.
Een compleet nieuwe leasevorm is dit niet. Eigenlijk wordt gebruikgemaakt van een bestaand systeem: de eigen bijdrage van de werknemer wordt verhoogd tot de leasekost, waardoor er geen extra kost is voor de werkgever.
De eigen bijdrage van de werknemer stemt overeen met de nettokost van de lease voor de werkgever. Er wordt dus ook rekening gehouden met de aftrekmogelijkheden als beroepskost voor de werkgever. Aangezien de eigen bijdrage van de werknemer in mindering mag gebracht worden van het forfaitair aangerekend voordeel van alle aard, zal hierdoor dit voordeel van alle aard van de werknemer geëlimineerd worden. De werknemer zal dus geen extra belastingen moeten betalen.
Voor de werknemer zal dit meestal een besparing opleveren. Leaseprijzen zijn meestal lager dan de aankoop en onderhoud van een eigen wagen.
(mr)
9 januari 2013Hoe meer beroepskilometers iemand doet, hoe minder interessant een bedrijfswagen.
De voordelen van een bedrijfswagen zijn onweerstaanbaar. Dit is waarom bedrijfswagens zo populair zijn.
Het bedrijfswagenpark kleurt steeds groener. Dat is het goede nieuws. Slechts een vijfde van de bedrijven bekijkt alternatieven voor de bedrijfsauto, zoals openbaar vervoer of de promotie van een fietsenpark.
Goed nieuws voor de fietsers onder ons: sinds 1 mei 2023 heeft elke werknemer die naar het werk fietst recht op een belastingvrije fietsvergoeding!
Heel wat Belgische bedrijven overwegen een loonsverhoging van bijna 5% in 2024. Hoe komt dat? En ben jij één van de gelukkigen?
Van de studentenwereld ken je alles, maar op het werk ben je nog een groentje. Deze 6 vergissingen kunnen je professionele reputatie snel kraken...
De populairste studentenjob? Dat is dit jaar de kassier, zo blijkt uit een rondvraag van Randstad. En de rest van de ranking?
We vroegen aan Michael (35) hoeveel hij verdient en wat zijn job precies inhoudt...
Eigenlijk weten we niet goed wat een vakantie geslaagd maakt. Gelukkig hebben psychologen onderzocht hoe je jouw vakantiegeluk kan maximaliseren!